Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Leveringsdato når?

Startet av Olaf, lørdag 30. september 2017, klokken 20:35

« forrige - neste »

Knut Røe

Slike sider frekventerer jeg ikke bare så du vet det  :P

Amoss

Sitat fra: tiger`n på torsdag 05. oktober 2017, klokken 23:26
Slike sider frekventerer jeg ikke bare så du vet det  :P

Vel, det var det eneste stedet jeg kunne se for meg at kunne sende ut slike "vibs" basert på dagens kjensgjerninger alene. Er litt ambivalent om jeg vil eller ikke vil vite hvilke andre steder som kan spre slikt, tror ikke jeg vil like meg så godt i Internetts mørkeste korridorer ;)
Model S 85D

Løve

Fascinerende å bli stemplet som troll bare fordi en tar to steg bak og observerer faktiske hendelser.

DrNox

Sitat fra: Løve på fredag 06. oktober 2017, klokken 01:15
Fascinerende å bli stemplet som troll bare fordi en tar to steg bak og observerer faktiske hendelser.
Hva skal til for at du blir veldig positiv mtp Tesla?

Løve

Sitat fra: DrNox på fredag 06. oktober 2017, klokken 21:19
Sitat fra: Løve på fredag 06. oktober 2017, klokken 01:15
Fascinerende å bli stemplet som troll bare fordi en tar to steg bak og observerer faktiske hendelser.
Hva skal til for at du blir veldig positiv mtp Tesla?

Jeg ER kjempe positivt mtp Tesla. Jeg er bare ikke blottet for kritisk sans når det kommer til Tesla og evnen til å levere på tidsfrister. den som observer verifiserbare fakta ser at det er veldig usannsynlig at tesla vil klare den produksjonstakten de drømmer om. Det betyr ikke at en er et troll, bar at en ikke er blendet av Elon sin karisma.

Espen Hugaas Andersen

Tesla er ofte noen måneder forsinket, men de får opp produksjonen til slutt. Selv om vi antar at Tesla skulle bli 3 måneder forsinket på å nå 5000 biler/uke, og ikke skulle nå 10.000 biler/uke i 2018, så vil det da minimum bli produsert rundt 200.000 Model 3 i 2018. Det kommer altså biler. Men har man ikke allerede en reservasjon, så er det svært vanskelig å si om man vil få bilen i slutten av 2018 eller i begynnelsen av 2019.

Jeg vil tro man kan estimere mye mer nøyaktig nærmere sommeren. Så jeg ville vurdert å vente noen måneder før jeg tok en avgjørelse.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Tellus

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 08. oktober 2017, klokken 09:11
Tesla er ofte noen måneder forsinket, men de får opp produksjonen til slutt. Selv om vi antar at Tesla skulle bli 3 måneder forsinket på å nå 5000 biler/uke, og ikke skulle nå 10.000 biler/uke i 2018, så vil det da minimum bli produsert rundt 200.000 Model 3 i 2018. Det kommer altså biler. Men har man ikke allerede en reservasjon, så er det svært vanskelig å si om man vil få bilen i slutten av 2018 eller i begynnelsen av 2019.

Jeg vil tro man kan estimere mye mer nøyaktig nærmere sommeren. Så jeg ville vurdert å vente noen måneder før jeg tok en avgjørelse.

I og med at evt. biler som blir levert Norge innen utgangen av 2018 må produseres innenfor neste 12-13 måneder grunnet transport osv så sier det seg selv at de som bestiller i dag ikke får bilen sin neste år. I hvert fall hvis vi antar at det følges en eller annen køordning.

Mer interessant å vurdere om noen nordmenn overodet vil få bilen sin i 2018. Lite som tyder på at Tesla oppnår noe som kan lignes volumproduksjon i år i hvert fall.

I utgangspunktet skrev Tesla for 3 måneder at de første internasjonale leveringene var planlagt sent 2018. Med de forsinkelsene vi ser nå samt usikkerheten rundt når problemene rundt produksjon og eller kvalitet blir løst så er det grunnlag for å sette spørsmål ved om det blir noen internasjonale leveranser overhodet i 2018.

Nå kan selvfølgelig Tesla velge å prioritere internasjonale leveranser hvis de ønsker så.

Kanskje blir det kun noen få canadiske kunder som får bilen i 2018.

Espen Hugaas Andersen

Det kommer helt an på opprampingen. I beste fall når Tesla 5.000 biler/uke i desember og 10.000 biler/uke i juni. Da kan det bli produsert nærmere 400.000 Model 3 neste år. I og med at Norge trolig kommer før resten av Europa og det vil være en del avbestillinger, så er det mulig man får bil i 2018 hvis man bestiller nå.

Personlig tror jeg ikke det blir fullt så bra, og at mest sannsynlig får man bil i 2019 om man bestiller nå, men jeg *vet* ikke. Vi får se hvor langt Tesla har kommet ved neste rapportering, ca 5. januar.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Løve

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 08. oktober 2017, klokken 09:11
Tesla er ofte noen måneder forsinket, men de får opp produksjonen til slutt. Selv om vi antar at Tesla skulle bli 3 måneder forsinket på å nå 5000 biler/uke, og ikke skulle nå 10.000 biler/uke i 2018, så vil det da minimum bli produsert rundt 200.000 Model 3 i 2018. Det kommer altså biler. Men har man ikke allerede en reservasjon, så er det svært vanskelig å si om man vil få bilen i slutten av 2018 eller i begynnelsen av 2019.

Jeg vil tro man kan estimere mye mer nøyaktig nærmere sommeren. Så jeg ville vurdert å vente noen måneder før jeg tok en avgjørelse.

Hvor forsinket ble Model X? Mer enn noen måneder. Tesla må en regne med overskrider alle frister betydelig til det motsatte er bevist

Løve

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 08. oktober 2017, klokken 15:42
Det kommer helt an på opprampingen. I beste fall når Tesla 5.000 biler/uke i desember og 10.000 biler/uke i juni. Da kan det bli produsert nærmere 400.000 Model 3 neste år. I og med at Norge trolig kommer før resten av Europa og det vil være en del avbestillinger, så er det mulig man får bil i 2018 hvis man bestiller nå.

Personlig tror jeg ikke det blir fullt så bra, og at mest sannsynlig får man bil i 2019 om man bestiller nå, men jeg *vet* ikke. Vi får se hvor langt Tesla har kommet ved neste rapportering, ca 5. januar.

En trenger ikke vente til januar for å få vite noe om produksjonstakten. Elon og Donald er helt like på Twitter, så om det er noe å melde som fyrer opp entusiasmen og endorfiner hos menigheten, så kommer det på Twitter. Oppå der så har vi jo VIN å kikke litt på Det er ikke spesielt vanskelig å bedrive kvalifisert gjetning om produksjonstakten.

Tellus

SitatWhen asked when non-employ Model 3 customers can expect delivery of their cars, Tesla CEO Elon Musk said in a tweet: "Assume the worst."

https://teslamotorsclub.com/blog/2017/10/06/musk-tweets-on-model-3-delays-semi-stall-and-puerto-rico/

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Løve på søndag 08. oktober 2017, klokken 20:27Hvor forsinket ble Model X? Mer enn noen måneder. Tesla må en regne med overskrider alle frister betydelig til det motsatte er bevist
Du får vurdere det slik om du vil.

Fra de første Model X ble levert til Model X begynte å bli produsert i betydelig volum gikk det ca 3 måneder (september 2015 -> desember 2015). Etter 6 måneder begynte både kvaliteten og volumet å bli mer stabilt (mars 2016). Og etter 9 måneder gikk produksjonen tilnærmet knirkefritt (juni 2016).

Nå har nok Tesla levert ut de første Model 3 tidligere i løpet enn de gjorde for Model X, men så har de også lagt opp planene deretter. Og der Model X hadde de utfordrende falkedørene, så er Model 3 betydelig enklere.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Løve på søndag 08. oktober 2017, klokken 20:30En trenger ikke vente til januar for å få vite noe om produksjonstakten. Elon og Donald er helt like på Twitter, så om det er noe å melde som fyrer opp entusiasmen og endorfiner hos menigheten, så kommer det på Twitter. Oppå der så har vi jo VIN å kikke litt på Det er ikke spesielt vanskelig å bedrive kvalifisert gjetning om produksjonstakten.
Det er lite nyttig informasjon å få ut av VIN telling. Men du har rett i at Musk kan finne på å twittre at de har produsert ett gitt antall i uken som gikk, e.l. Men jeg har kanskje mer tro på at vi kan høre noe i forbindelse med kvartalsrapporten for Q3. Altså om ca 1 mnd.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Tellus på mandag 09. oktober 2017, klokken 08:46
SitatWhen asked when non-employ Model 3 customers can expect delivery of their cars, Tesla CEO Elon Musk said in a tweet: "Assume the worst."

https://teslamotorsclub.com/blog/2017/10/06/musk-tweets-on-model-3-delays-semi-stall-and-puerto-rico/
Det er alltid en god regel. Forvent det verste og bli gledelig overrasket. :)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Elmo

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 09. oktober 2017, klokken 09:31
SitatWhen asked when non-employ Model 3 customers can expect delivery of their cars, Tesla CEO Elon Musk said in a tweet: "Assume the worst."
Det er alltid en god regel. Forvent det verste og bli gledelig overrasket. :)
Har du ventet forgjeves, så har du ikke ventet lenge nok ;D
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA