Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Leveringsdato når?

Startet av Olaf, lørdag 30. september 2017, klokken 20:35

« forrige - neste »

Olaf

Når kommer Tesla til å levere model 3 i Norge?  Kan vi forvente at elbilfordelene renner ut før bilnøkkelen/ kortet er levert ut? Burde jeg bare droppe å vente og heller gå for e-golf nå..

Diravi

#1
Sent 2018 står det hos meg i MyTesla. Det kommer sikkert til å justere seg mange ganger fram mot levering, men det er vel ikke urealistisk, gitt at det ser ut som om de ligger på skjema med de første utleveringene i USA nå.

Mer info i denne tråden: https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,35274.msg612385.html#new

ESA maser på Norge, men jeg tror det skal godt gjøres at de greier å tvinge Norge til å fjerne elbilfordelene før nyttår 2018/2019. I utgangspunktet ønsker de å opprettholde dagens fordeler til 2020.

Og uansett tror jeg de bare reduseres delvis - f.eks. at det kommer et tak på hvor dyre biler som blir unntatt mva/at det er et maksbeløp på unntatt mva. Det vil først og fremst ramme de dyre bilene som Model S og X og Audi sin planlagte e-SUV.

Golf er vel uansett gårsdagens elbil-teknologi? Typisk eksempel på at de etablerte produsentene venter lengst mulig med å gi kundene mye rekkevidde for pengene, så lenge de ser at de fortsatt kan selge kort rekkevidde for overpris og samtidig selge fossilbiler til dem med rekkeviddeangst.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Olaf

Sent 2018 står det hos meg og. Veldig enig at e-golf er gårdagens, jeg synes de er dyre og kjipe, på mange plan. Nye leafen burde (når de leverer) "ta rotta" på e-golfen inntil TM3 kommer. Men å vente sååå lenge på 3 gjør vondt akkurat nå som elbilfordelene snart kan stå for fall. Er Norge noe som helst prioritert hos Tesla, bortsett fra tidligere kunder osv? (må nevnes at ikke bare det økonomiske som er motivasjonen bak Elbil for min del)

Løve

Ramp up kurven til Tesla ligger bak S-kurven til Elon så ikke forvent noen Model 3 før godt ute i 2019.

ohowl

Sitat fra: Løve på søndag 01. oktober 2017, klokken 16:30
Ramp up kurven til Tesla ligger bak S-kurven til Elon så ikke forvent noen Model 3 før godt ute i 2019.

Det vet vi vel strengt tatt ikke noe om før vi får kvartalstallene, og selv da vet vi ikke hvordan produksjonstakten nå ser ut om de ikke går i detalj på faktisk produksjon.
2015 Leaf EU-Tekna
2017 Tesla Model X 100D
2019 Tesla Model ≡ LR AWD

Amoss

Sitat fra: ohowl på søndag 01. oktober 2017, klokken 18:16
Det vet vi vel strengt tatt ikke noe om før vi får kvartalstallene, og selv da vet vi ikke hvordan produksjonstakten nå ser ut om de ikke går i detalj på faktisk produksjon.

... og selv om de skulle, så vet vi fortsatt ikke om "Ramp up kurven til Tesla ligger bak S-kurven til Elon" siden selv Elon har sagt at han ikke vet helt sikkert hvor/når denne S-kurven faktisk slår inn. Så ganske imponerende at ett anonymt forummedlem i Norge vet mer om denne enn Elon selv  :laugh:
Model S 85D

bno

Sitat fra: Løve på søndag 01. oktober 2017, klokken 16:30
Ramp up kurven til Tesla ligger bak S-kurven til Elon så ikke forvent noen Model 3 før godt ute i 2019.
Slik har du holdt på i lang tid. Hvem du jobber for vet jeg ikke men det er mye møkkaspredning fra deg hele tiden.

DrNox

Litt møkkaspredning er bra for at forumet skal gro og vokse seg sundt og friskt.
Er bare gøy med litt temperatur på forumet, når vi er i ventemodus :)

steam

Sitat fra: DrNox på mandag 02. oktober 2017, klokken 10:58
Litt møkkaspredning er bra for at forumet skal gro og vokse seg sundt og friskt.
Er bare gøy med litt temperatur på forumet, når vi er i ventemodus :)

Tesla suger, Chevy ruler! 8)
Model S 75D 24. oktober 2017
- Premium, Luft, Glasstak, Skinn, Karbon, EAP, FSD

Reservasjon Modell 3 01.04.2016 04:40

- Jeg kan ingenting om bil

Balrog

Eer det noen måte å blokkere så jeg slipper å se poster fra forumtroll som 'Løve'?
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

EV-FTW

Er nok mer forumtroll på Tesla sidene enn på Nissan sine sider.
Mange som er «misunnelige» tydeligvis.

Dog har han et poeng.

http://www.tv2.no/broom/9407555/

Det er jo ikke akkurat de beste nyhetene.
Kan hende de får orden på produksjonen, men slik det ser ut nå kan det ligge ann til forsinkelser.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Knut Røe

Forumtroll er vel det man blir kalt når du har gått tom for argumenter og du fortsatt er uenig. Chevy bolt ble produsert i 3092 eksemplarer i sitt første kvartal. Det var tall som dømte GM nord og ned her. De første leveringene av modell 3 virker litt rushet. Masseleveringer ligger nok bortimot et år unna enda, selv om mange er optimistiske. Det trenger ikke ligge noe dramatikk i dette. Ta den tiden som trengs og lag gode biler, det vil være det beste.
Chevy bolt har forresten solgt nesten like mye som modell x hittil i år i us.
https://insideevs.com/monthly-plug-in-sales-scorecard/
Det virker som Tesla begynner å nærme seg hva gjelder begrensing i etterspørsel. En annen artikkel påpekte kun 4.5 % år-til-år vekst. For å vokse vesentlig videre er de avhengig av denne tredje modellen på markedet.

Amoss

Sitat fra: tiger`n på torsdag 05. oktober 2017, klokken 21:16
Forumtroll er vel det man blir kalt når du har gått tom for argumenter og du fortsatt er uenig.

For noen kan det være slik, men det betyr ikke at alle som nevner ordet gjør det av den grunn. Noen ganger er rett og slett ett forumtroll ett forumtroll, og da må det være rett å kalle det for hva det er.


Sitat fra: tiger`n på torsdag 05. oktober 2017, klokken 21:16
Chevy bolt ble produsert i 3092 eksemplarer i sitt første kvartal. Det var tall som dømte GM nord og ned her. De første leveringene av modell 3 virker litt rushet. Masseleveringer ligger nok bortimot et år unna enda, selv om mange er optimistiske. Det trenger ikke ligge noe dramatikk i dette. Ta den tiden som trengs og lag gode biler, det vil være det beste.

Må bemerke at i alle fall jeg ikke var blant dem som dømte GM nord og ned for det første kvartalet med Bolt. Men i dag dømmer jeg dem mer en gjerne nord og ned for deres leveringer av Ampera-e... (Men akkurat det kan nok sikkert ha andre årsaker uten at dette er rette tråden å diskutere det i...)

Og ja, Tesla har tradisjonen tro rushet leveringene av de første bilene en smule for å ikke gi trollene bedre argumenter om forsinkelser, med de følger dette bringer...  At det ville herske usikkerheter som hvor raskt de kunne få opp produksjonen har hele tiden vært klart - er ikke for ingen ting at Elon omtalte tiden vi er inne i som "production hell". Tradisjonen tro har de også satt seg høye målsetninger som de kanskje eller kanskje ikke klarer. Men du må ha en svært rar oppfatning om hva som er "masseleveringer" dersom du ut i fra hva man har sett så langt forventer at det skal ta ett år før de klarer dette. Men klart, om ett år leverer de helt sikkert flere biler enn i dag, så langt kan vi nok være enig.  :laugh: Men kan ellers også være enig med deg at det beste er at de tar den tiden det trenges for å levere gode biler.


Sitat fra: tiger`n på torsdag 05. oktober 2017, klokken 21:16
Det virker som Tesla begynner å nærme seg hva gjelder begrensing i etterspørsel. En annen artikkel påpekte kun 4.5 % år-til-år vekst. For å vokse vesentlig videre er de avhengig av denne tredje modellen på markedet.

Ja, det kan jeg være enig med deg i. Dette er rimelig store og dyre biler så det må nødvendigvis være ett tak for hvor mange slike man kan selge hvert år over tid. Her til kommer også at mens mange tidligere strakk seg en del ekstra fordi det ikke var noen reelle alternativer, venter man nå heller på Model 3. Der av kommer Elons "anti-selging" av Model 3 for å få flere til å velge S eller X i mellomtiden. Så at de trenger Model 3 - og etterhvert Model Y og andre modeller - for å vokse videre har vel lenge vært opplagt. Forventer egentlig en liten nedgang i salget på Model S og X neste år, mens Model 3 mer enn vil gjøre opp for denne evnt. reduksjonen. Men på den annen side kan kombinasjonen av å utvide markedene de selger biler i sammen med økt oppmerksomhet om merkenavnet ifm Model 3 kanskje gjøre mine forventinger til skamme?
Model S 85D

Knut Røe

Sitat fra: Amoss på torsdag 05. oktober 2017, klokken 22:09Tradisjonen tro har de også satt seg høye målsetninger som de kanskje eller kanskje ikke klarer
Eller garantert ikke klarer  ;)
Når sjefen selv går ut og sier at produksjonsmålene ikke er ment å bli nådd, bare er et middel for å presse de ansatte til å jobbe fortere. Så skjønner man vel tegningen.
Uansett, dette er kanskje like greit. Mange produsenter sliter med å levere, de fleste egentlig. Men de har hvertfall planer og intensjoner om å produsere og levere mye. I mellomtiden får man klare seg med det som finnes på markedet. Jeg tror mange kan være ganske fornøyd med det også.
Ellers vil jeg gjengi en post fra et forum som gjengir mine tanker ganske eksakt:
SitatI'm of a mind that until a Model 3 is on display and is available for test drives at my local Tesla Store, the car doesn't really exist as a mass-market product. Counting how far below "mass market product" it is or isn't is important if you have a stock position to worry about, but not so much otherwise. The car will show up in its own sweet time.
Og etter de "vibes" jeg plukker opp fra nettet for tiden er det trolig at jeg er nærmere med mine "1 år" enn du er med din antagelse  :-\

Amoss

Sitat fra: tiger`n på torsdag 05. oktober 2017, klokken 22:26
Ellers vil jeg gjengi en post fra et forum som gjengir mine tanker ganske eksakt:
SitatI'm of a mind that until a Model 3 is on display and is available for test drives at my local Tesla Store, the car doesn't really exist as a mass-market product. Counting how far below "mass market product" it is or isn't is important if you have a stock position to worry about, but not so much otherwise. The car will show up in its own sweet time.
Og etter de "vibes" jeg plukker opp fra nettet for tiden er det trolig at jeg er nærmere med mine "1 år" enn du er med din antagelse  :-\

Ja, dersom du ikke vil akseptere Model 3 som en bil med masseleveringer før du kan se og røre - og testkjøre - bilen i din lokale norske Tesla butikk så har du nok rett at det er nærmere 1 år ja. Men det går jo altså under det jeg omtalte som "en svært rar" definisjon av begrepet ;) 

Selv aksepterer jeg det som masseleveringer i det minste dersom de leverer like mange Model 3 i statene som de leverer av enten S eller X i det samme markedet i den samme tidsperioden - selv uten en eneste bil i Europa. Et ikke i tvil om at de kommer til å passere det målet lenge før vi får noen biler hit til landet... og altså lenge før det har gått ett - eller for den sak skyld ett halvt - år.

Ps: Det kan være lurt å slutte å plukke opp "vibs" på Seeking Alpha  :laugh:
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA