Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

ESA vil sette en stopper for elbilfordelene fom 2018

Startet av Chris Neumann Ruud, fredag 29. september 2017, klokken 13:26

« forrige - neste »

Gardin

Sitat fra: Robert Sund på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 21:37
Og at ESA i det hele tatt tenker på å overstyre det norske demokratiet uten engang å mene at det er til ulempe for noen viser i hvilken grad EU er maktgal.
Nei da, ESA prøver bare å redde Norge fra korttenkte politikere. Før eller senere skal det bli full moms på alle elbiler. For å hindre bråstopp i salget er det viktig at overgangen er langsom og forutsigbar. Jo tidligere vi starter, jo langsommere kan vi gjøre det. Og hvis vi bestemmer oss for en langsiktig momsopptrappingsplan, vil det ikke bli noen plutselig sjokkinnføring av full moms. Slik situasjonen er nå står politikerne fritt til plutselig å innføre halv eller full moms på elbiler i 2020 (eller tidligere hvis KrF bestemmer seg for å bli sosialister). Med en god innfasingsplan er vi garantert å ha redusert moms på elbiler langt inn i fremtiden. Da kan både produsenter, forhandlere, servicebedrifter og potensielle elbilkjøpere planlegge for en jevn og god vekst, uten å bekymre seg for dramatiske endringer i rammevilkårene som muligens kan komme om få år. Alle er tjent med forutsigbarhet, og det oppnår vi best med snart å begynne med en beskjeden opptrapping av moms på elbiler.

sylwester

Sitat fra: Gardin på onsdag 11. oktober 2017, klokken 14:16
... Alle er tjent med forutsigbarhet, og det oppnår vi best med snart å begynne med en beskjeden opptrapping av moms på elbiler.

Ja, se hvor bra det gikk med Danmark. De startet med 20% av engangsavgiften i 2016 og da sluttet folk å kjøpe elbil. Resultatet er at de planlagte årlige økningene mot 100% i 2020 er satt på vent.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

jkirkebo

Sitat fra: sylwester på torsdag 26. oktober 2017, klokken 16:47
Ja, se hvor bra det gikk med Danmark. De startet med 20% av engangsavgiften i 2016 og da sluttet folk å kjøpe elbil. Resultatet er at de planlagte årlige økningene mot 100% i 2020 er satt på vent.

20% av avgifter som i utgangspunktet er svært høye er jo en kraftig prisstigning. Om man trapper opp mva. med 3% i året i 8 år fremover (kan jo begynne på 4% da så man ender på 25 og ikke 24) vil det neppe merkes veldig på salget.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ludwig_holberg

En slik trinnvis økning kan faktisk virke positivt. Det forutsetter at et bredt antall partier forplikter seg til en slik løsning. Jeg kan knapt tenke meg noe mer salgsfremmende for elbiler enn at du vet de blir 5% dyrere hvert år, f.eks.

Men det burde vært kombinert med at fossilbiler fikk en avgiftsøkning som matchet elbilene - differansen må være minst den samme. Ihvertfall så lenge elbiler ikke ligger på 80-90% salgsandel, og vi er milevis unna det idag.

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 26. oktober 2017, klokken 19:36
Sitat fra: sylwester på torsdag 26. oktober 2017, klokken 16:47
Ja, se hvor bra det gikk med Danmark. De startet med 20% av engangsavgiften i 2016 og da sluttet folk å kjøpe elbil. Resultatet er at de planlagte årlige økningene mot 100% i 2020 er satt på vent.

20% av avgifter som i utgangspunktet er svært høye er jo en kraftig prisstigning. Om man trapper opp mva. med 3% i året i 8 år fremover (kan jo begynne på 4% da så man ender på 25 og ikke 24) vil det neppe merkes veldig på salget.

sylwester

Sitat fra: ludwig_holberg på torsdag 26. oktober 2017, klokken 19:47
... Jeg kan knapt tenke meg noe mer salgsfremmende for elbiler enn at du vet de blir 5% dyrere hvert år, f.eks.
...

Så hvis bilen blir 5% dyrere er nok til at du drar til huggern med eksisterende bil for å kjøpe elbil noen år før du må? Hvis du selger den gamle bilen så er det igrunn ingen reduksjon i utslipp så sant ikke bilen blir kjørt mye kortere.

En 50% økning i bomringen i Oslo har dermed laget et kaos av elbilsøkende kunder.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA