Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

ESA vil sette en stopper for elbilfordelene fom 2018

Startet av Chris Neumann Ruud, fredag 29. september 2017, klokken 13:26

« forrige - neste »

doldis1

 
SitatDet er/blir så å si umulig å selge fossilbiler i Kina som ikke er produsert der

Naa, nå var det ikke riktig det jeg tenkte på da, mer at det blir umulig å selge fossilbiler i Kina overhodet!  ;)

Kina forbyr fossilbiler, trolig fra 2030 slik at alle som vil levere biler der MÅ starte omlegging snarest ..
Størrelsen på det kinesiske markedet kombinert med den produksjonsteknologien vi allerede ser konturene av
tilsier at de som vil overleve skiftet må selge biler i Kina, elbiler .
I så måte blir taktikken til den Tyske Dieselmafiaen mer som å pisse i buksa for å holde varmen !
De må produsere elbiler, vil de overleve, også uten at EU tvinger dem

Løve

Takk til ESA som beviser at det å være med i EØS/EU er takk og farvel til å være herre i eget hus. Her, som ellers, er det nok Tyskalnd som pisker. Tyskland har i praksis herredømme over Europa gjennom EU.

ludwig_holberg

Drøyt hvor fort folk tyr til konspirasjonsteorier.

Er denne saken også uttrykk for hvordan Diesel-illuminati styrer Europa?

https://www.aftenposten.no/osloby/i/m01g/EFTA-dommen-er-avsagt-Norge-dommes-for-forurensing

Rollep

Sitat fra: sylwester på fredag 29. september 2017, klokken 14:22Vi har ikke så mye som 5% elbiler i når vi går inn i 2018. For å kunne forby fossilbiler i 2025 så trenger vi å komme lovendringen i forkjøpet ved å vise at det er mulig å gjennomføre. De som kjøper en ny fossilbil idag kjøper 18 års bensinbruk. Det kan ikke være mye av dette før drømmen om 2025 faller.
De som tror på politikernes svada om forbud mot så kalte fossilbiler i 2025 kan like godt våkne opp fra drømmeriene med en gang. Det vil ikke skje i 2025 og sannsynligvis heller ikke i overskuelig fremtid etter det.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: ludwig_holberg på søndag 01. oktober 2017, klokken 18:50
Drøyt hvor fort folk tyr til konspirasjonsteorier.

Er denne saken også uttrykk for hvordan Diesel-illuminati styrer Europa?

https://www.aftenposten.no/osloby/i/m01g/EFTA-dommen-er-avsagt-Norge-dommes-for-forurensing

Den saken gir egentlig Norge rygg-dekning til å fortsette å sponse elbiler, så det må jo være første argument mot ESA for hvorfor vi trenger å få skiftet bilparken i byene ut med elbiler.
Sånn ellers så vil forhåpentligvis de nye veiene under bygging i Oslo og Stavanger føre til at bilene kjører fremover i stedet for å stå stille og spytte ut eksos.
Myndighetene burde inngått en avtale med bilverksteder slik at de til en veldig rimelig penge kunne tilbydd motorvarmere. Det er særlig når folk har kalde motorer at effekten av katalysatorene er liten....ville vært fordel for alle....på samme måte som å sponse overgang fra olje/vedfyring til varmepumpe.
Tesla Model Y                         2021-

ludwig_holberg

#35
Det kan du si. Den saken ble altså anlagt *av* ESA, *mot* Norge, og fastslår Norges forpliktelser til å få ned luftforurensningene etter EØS-avtalen.

Fremgår forøvrig av den opprinnelige lenkede artiklen om elbilfordelene her at ESA ikke sier noe på Norges målsetning om flere elektriske elbiler. Det de stiller spørsmål ved, er om støtten etterhvert kan være større enn nødvendig; at man altså kunne oppnådd tilsvarende elbilsalg, men med noe mindre støtte. Pga teknologisk utvikling.

bno

The Myth About Renewable Energy Subsidies
Sakset fra denne klden: https://cleantechnica.com/2016/02/25/the-myth-about-renewable-energy-subsidies/

"By contrast, the large-scale wind and solar industries in the US have had to content with repeated changes to their federal support mechanisms. The tax credits have been changed seven times in a decade.

"How can you plan a wind turbine factory or project in those types of conditions," he asked.

And he used this graph to illustrate the short-term nature of the subsidies that renewable energy does get. And the biggest benefit. "You put subsidies in renewable energy and costs go down" to the point where they are not needed any more. That has not happened with fossil fuels and nuclear.

bno

"A new study by the International Monetary Fund puts the total cost of fossil fuel subsidies at approximately $10 million a minute globally, when health costs and environmental degradation are included, never mind the effects of a destabilized climate in future centuries."

"When drilling for oil was a start-up industry in the 1890s, it cost today's equivalent of $500 a barrel to get it out of the ground, according to UC San Diego's James Hamilton in his study Oil Prices, Exhaustible Resources, and Economic Growth."

Kilde: http://www.renewableenergyworld.com/articles/2015/06/a-closer-look-at-fossil-and-renewable-energy-subsidies.html

Amoss

Sitat fra: doldis1 på søndag 01. oktober 2017, klokken 13:29
SitatDet er/blir så å si umulig å selge fossilbiler i Kina som ikke er produsert der

Naa, nå var det ikke riktig det jeg tenkte på da, mer at det blir umulig å selge fossilbiler i Kina overhodet!  ;)

Kina forbyr fossilbiler, trolig fra 2030 slik at alle som vil levere biler der MÅ starte omlegging snarest ..

Ser at jeg ikke fikk med "på kort sikt" også i denne sammenhengen, det beklager jeg. Dette var altså *også* ment som "på kort sikt" i likhet med der jeg husket å presisere det. 2030 er langt i fra "på kort sikt" i mine øyne. Så ja, forbudet vil komme, men ikke "på kort sikt".
Model S 85D

Gardin

Jeg synes det er litt snodig at ESA skal blande seg inn i norks elbilpolitikk, men ellers er jeg enig i at det er på tide å tenke gjennom hvordan moms på elbiler skal fases inn. Vi må for all del unngå å innføre momsen i for store jafs slik at vi får en en dansk bråstopp i elbilsalget. Det beste er om momsen fases inn langsomt, gradvis og forutsigbart, for eksempel øke momsen med ett prosentpoenmg hver sjette måned eller noe sånt inntil vi har full moms på elbiler. Dette vil gi en fin glidende overgang som alle er tjent med.

Mazzbot

#40
Hvilken myndighet har ESA til å endre på vårt system ?

Blir vel ikke moms på allerede kjøpte biler ?
Tesla model 3 reservert 31/3 .

ludwig_holberg

Det blir ikke moms med tilbakevirkende kraft, nei. Så innfasingen av moms kommer til å dempe verdifallet til de som allerede har elbiler.

Det optimale ville vel vært å starte med å legge moms på alt overskytende over kr. 900.000,- f.eks, og deretter redusere taket med kr. 100.000,- hvert kvartal, hvert halvår, eller noe slikt, og eventuelt også vurdert å stoppe opp når man var nede på moms på alt over kr. 300-500k.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: ludwig_holberg på tirsdag 03. oktober 2017, klokken 22:14
Det blir ikke moms med tilbakevirkende kraft, nei. Så innfasingen av moms kommer til å dempe verdifallet til de som allerede har elbiler.

Det optimale ville vel vært å starte med å legge moms på alt overskytende over kr. 900.000,- f.eks, og deretter redusere taket med kr. 100.000,- hvert kvartal, hvert halvår, eller noe slikt, og eventuelt også vurdert å stoppe opp når man var nede på moms på alt over kr. 300-500k.

Enig at det ikke nødvendigvis er nødvendig å gi momsfritak for biler til 900.000, men en bør være forsiktig med å gjøre ting som stopper folk fra å kjøpe elektriske versjoner av bilene som kjører lengst - tenker da når BMW og Mercedes ruller ut elektriske versjoner av 5-serien og E-klasse. Da kan Norge være med å bidra til at disse blir satset på og utviklet, på samme måte som at Norge kan ta stor del i suksessen til Tesla, med Model S som en slags Beta-versjon.
Tesla Model Y                         2021-

doldis1

Sitat fra: Mazzbot på tirsdag 03. oktober 2017, klokken 21:53
Hvilken myndighet har ESA til å endre på vårt system ?

Blir vel ikke moms på allerede kjøpte biler ?

ESA har ingen myndighet overhodet når det gjelder Norske avgifter eller ikke. Deres mandat er å følge med
på at land under EØS avtalen ikke innfører konkurransevridende regelverk.
Når ESA mener å ha funnet slikt regelverk fremmer de en sak for EFTA-domstolen der Norge kan forsvare
sitt ståsted.
Skulle Norge, om langt og lenge og mot all formodning, bli dømt i EFTA-domstolen, er denne rettens
oppgave kun å fastslå at Norge har innført konkurransevridende regelverk, de vil anmode Norge om å endre
reglene, men har ingen egne sanksjonsmuligheter.
Tror vi likegodt fastslår nå med en gang at ESA ikke kommer til å ha innvirkning på elbilincentivene i Norge
og ferdig med det  ;)


ludwig_holberg

Nei, det er ikke slik det fungerer. ESA fatter bindende vedtak i disse sakene. Uten godkjenning kan ikke Norge videreføre ordningen. Det er eventuelt Norge som må ta et avslag til EFTA-domstolen - og i mellomtiden må altså ordningen være stanset.

Det er den eneste måten å ha effektiv kontroll med konkurransevridende subsidier på. Den gode nyheten er at det samme regimet drar Norge nytte av om andre land forsøker seg på å innføre ulovlige subsidier for å konkurrere ut norske varer...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA