Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

ESA vil sette en stopper for elbilfordelene fom 2018

Startet av Chris Neumann Ruud, fredag 29. september 2017, klokken 13:26

« forrige - neste »

Chris Neumann Ruud

Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

hemi

Blir det mva på nye bilen jeg får over nyttår dropper jeg kjøpet kort fortalt og beholder min gamle, det man ser i andre land er jo at salget bråstopper når det blir dyrere. eneste grunnen til at man gjør dette er jo økonomien i det.

sylwester

Slik jeg ser det så er det bortkasta gulrot om vi gir avgiftsrabatt på noe noen ville kjøpt uansett så så lenge det er manko på biler så kaster staten vekk penger. Når det er sagt så er det viktig å ikke havne i samme situasjon som Danmark. De lagde en plan for gradevis innforing av "moms" og ved første steg så uteble kjøperne.

Jeg tror også at slike artikler som dette skremmer vekk dagens kjøpere da f.eks. en bestilling av ny bil muligens ikke blir levert i år. Jeg trodde avgiftsfritakene hadde bred enighet i stortinget og var fredet til 2020. Se https://www.tu.no/artikler/elbilfritaket-fortsetter-til-2020/358957

Vi har ikke så mye som 5% elbiler i når vi går inn i 2018. For å kunne forby fossilbiler i 2025 så trenger vi å komme lovendringen i forkjøpet ved å vise at det er mulig å gjennomføre. De som kjøper en ny fossilbil idag kjøper 18 års bensinbruk. Det kan ikke være mye av dette før drømmen om 2025 faller.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

ludwig_holberg

Ja, enig der sylwester. Men ESA snakker om en tidshorisont på "ett til fem år", og også om en gradvis utfasing. Tipper det avklares ila kort tid at ordningen ihvertfall varer ut 2018. Mulig en slik avklaring, med tilhørende usikkerhet om 2019+, hjelper LEAF, og skader Ampera-E og resten av de som ikke er interessert i å levere. Isåfall er det jo bare bra.

tomrh

Når det snakkes om ett til fem år så leser jeg ett ELLER fem år, fordi søknaden må sendes for hver ny regjeringsperiode, eller har jeg misforstått?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

ludwig_holberg

#5
Norge velger selv hvilken tidsperiode de ønsker å søke for, og ESA velger selv om de ønsker å gi en tidsbegrenset godkjenning innenfor dette. Det ser ihvertfall ikke ut til at det bør skje noe allerede ved årsskiftet, men revidert budsjett (altså sommeren 2018) er vel tenkbart innenfor det ESA sier. Leser man forrige godkjenning til ESA, så var allerede da Tesla vurdert som "bedre" enn konkurrentene ut i fra pris/nytte, mens de mindre elbilene var avhengig av støtten for å være konkurransedyktige. Likevel godtok man full støtte også til Tesla fordi dette var nødvendig ut i fra mer helhetlige betraktninger. Det er derfor en god mulighet for at innfasingen vil bestå i å lage et tak for momsfritaket, slik at man fortsatt subsiderer biler til 300-500k fullt ut.

bno

#6
Sitat fra: ludwig_holberg på fredag 29. september 2017, klokken 14:26
Ja, enig der sylwester. Men ESA snakker om en tidshorisont på "ett til fem år", og også om en gradvis utfasing. Tipper det avklares ila kort tid at ordningen ihvertfall varer ut 2018. Mulig en slik avklaring, med tilhørende usikkerhet om 2019+, hjelper LEAF, og skader Ampera-E og resten av de som ikke er interessert i å levere. Isåfall er det jo bare bra.
Med respekt å melde, men hva er det du mener (uthevet av meg)? Man må forstå at ESA her fungerer som et organ og er instrumentell for å få stoppet elbil spøkelse som er i ferd med å undergrave det grunnleggende inntjenings potensiale og for noen av disse også eksistensen. Det er det omvendt som er mn oppfatning av faktum. Skader miljøet, skader seriøse elbilprodusenter, kleptokratiet fra bilprodusentene ift. det samfunnsmessige overskuddet ved lavere driftskostnader for elbil, og samfunnet for øvrig. Om dette ualmindelig dårlige underbygget initiativ fra ESA går igjennom så forteller det meg enda mer om det korrupte EU som også nå er i ferd med å nazifiseres som en alvorlig digresjon.

Sele

Tar man vekk elbilfordelene så tror jeg det blir en bråstopp for elbilen. ESA sin beskrivelse har ikke rot i virkeligheten. Hadde selv aldri kjøpt ny elbil uten disse fordelene.

ludwig_holberg

Nazifisering, faktisk.

Det jeg siktet til var at kjøpere som oppfatter levering 2019+ som utrygt for moms, kanskje velger vekk Ampera-E, og istedet velger noe de vet de får i 2018.

Når det er sagt, så mener jeg dette isåfall er en ubegrunnet frykt; biler rundt 400.000 får.nok lov å beholde momsfritak langt forbi 2019. Men det er jo ikke tvil om at ubegrunnet frykt også spiller en rolle for forbrukeratferden.

doldis1

ESA kan gjøre hva de vil .. Når denne saken evt. er ferdig i Eftadomstolen om 5-10 år er dette over forlengst.
Miljøtiltak er unntatt fra regelverket så Norske myndigheter kan trenere denne saken herfra til helvete om de
vil, og skulle Norge bli dømt har ikke Eftadomstolen engang sanksjonsrettigheter ..

bno

Sitat fra: ludwig_holberg på fredag 29. september 2017, klokken 16:54
Nazifisering, faktisk.

Det jeg siktet til var at kjøpere som oppfatter levering 2019+ som utrygt for moms, kanskje velger vekk Ampera-E, og istedet velger noe de vet de får i 2018.

Når det er sagt, så mener jeg dette isåfall er en ubegrunnet frykt; biler rundt 400.000 får.nok lov å beholde momsfritak langt forbi 2019. Men det er jo ikke tvil om at ubegrunnet frykt også spiller en rolle for forbrukeratferden.
OK ser senere innlegg nyanserer saken og belyser greit.

bno

Sitat fra: doldis1 på fredag 29. september 2017, klokken 17:27
ESA kan gjøre hva de vil .. Når denne saken evt. er ferdig i Eftadomstolen om 5-10 år er dette over forlengst.
Miljøtiltak er unntatt fra regelverket så Norske myndigheter kan trenere denne saken herfra til helvete om de
vil, og skulle Norge bli dømt har ikke Eftadomstolen engang sanksjonsrettigheter ..
OK, men kan det tenkes at Norske toneangivende politikere som ikke er i opposisjon ser muligheten for å skylde på andre når proveny uventet har uteblitt for å si det slik og ikke er så veldig i mot å etterkomme ESA krav her?

doldis1

#12
Sitat fra: bno på fredag 29. september 2017, klokken 17:47
Sitat fra: doldis1 på fredag 29. september 2017, klokken 17:27
ESA kan gjøre hva de vil .. Når denne saken evt. er ferdig i Eftadomstolen om 5-10 år er dette over forlengst.
Miljøtiltak er unntatt fra regelverket så Norske myndigheter kan trenere denne saken herfra til helvete om de
vil, og skulle Norge bli dømt har ikke Eftadomstolen engang sanksjonsrettigheter ..
OK, men kan det tenkes at Norske toneangivende politikere som ikke er i opposisjon ser muligheten for å skylde på andre når proveny uventet har uteblitt for å si det slik og ikke er så veldig i mot å etterkomme ESA krav her?

Ja det kan det...
MEN skulle FRP bruke dette som et påskudd til å ville torpedere elbilincevtivene vil ikke regjeringen bli
gammel, det var en grunn til at så mange valgte å stemme inn Trine, og for min del var det ikke kjærligheten
til katter, for å si det sånn  ;D

BTW. Dette kommer opplagt etter påtrykk fra tysk bilindustri. De gjør hva de kan for å kjøpe seg tid og
lille Norge står som et fyrtårn og leder an elbilalderen...
Dette er patetisk og kommer ikke til å utsette framtiden en eneste dag !

trondhla

Kanskje ESA kan ta en liten titt på EU's subsidiering av transport drevet av fossilt drivstoff også når de er i det hjørnet:
https://cleantechnica.com/2017/09/29/europe-providing-e112-billion-annually-fossil-fuel-subsidies/


bno

Sitat fra: doldis1 på fredag 29. september 2017, klokken 18:30
Sitat fra: bno på fredag 29. september 2017, klokken 17:47
Sitat fra: doldis1 på fredag 29. september 2017, klokken 17:27
ESA kan gjøre hva de vil .. Når denne saken evt. er ferdig i Eftadomstolen om 5-10 år er dette over forlengst.
Miljøtiltak er unntatt fra regelverket så Norske myndigheter kan trenere denne saken herfra til helvete om de
vil, og skulle Norge bli dømt har ikke Eftadomstolen engang sanksjonsrettigheter ..
OK, men kan det tenkes at Norske toneangivende politikere som ikke er i opposisjon ser muligheten for å skylde på andre når proveny uventet har uteblitt for å si det slik og ikke er så veldig i mot å etterkomme ESA krav her?

Ja det kan det...
MEN skulle FRP bruke dette som et påskudd til å ville torpedere elbilincevtivene vil ikke regjeringen bli
gammel, det var en grunn til at så mange valgte å stemme inn Trine, og for min del var det ikke kjærligheten
til katter, for å si det sånn  ;D

BTW. Dette kommer opplagt etter påtrykk fra tysk bilindustri. De gjør hva de kan for å kjøpe seg tid og
lille Norge står som et fyrtårn og leder an elbilalderen...
Dette er patetisk og kommer ikke til å utsette framtiden en eneste dag !
OK da ser vi dette ganske likt skjønner jeg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA