Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hattehylle X

Startet av 50%NoFuel, torsdag 28. september 2017, klokken 14:56

« forrige - neste »

50%NoFuel

Er det ingen "hattehylle" på model X slik som model S etterhvert fikk? Basert på erfaring ved kjøring med og uten "hattehylle" så har det en del å si for støy fra dekk i kupeen.
Fremtiden er elektrisk

morpheos

Nei - var på en del tidlige biler (Signature hvis jeg husker rett). Er både irriterende mtp. støy, men enda verre for de av oss med 6-seter mtp. bagasje.

asb

Har 5seter og opplever at all lyd som kommer fra hjulene bak, slår opp i bagasjerommet og reflekteres i bakluken inn i kupeen. Kjørte i dag med bagasjerommet full av papp og lyden i bilen var helt annerledes. Det frister virkelig med hattehylle. Noen som har laget noe selv, eller kjenner til noen som kan lage?

En løsning er å kjøre rundt med masse papp

geear

Hva med å dempe bilen med butylmatter (a la Dynamat) i stedet?

asb

Takk for forslag. Har ingen erfaring med støydemping.
Hvor tenker du at man legger mattene i bagasjerommet?


geear

Støynivået er på langt nær så ille med 20" piggfrie Nokian at jeg har prioritert å bruke tid på det, men vanligvis bør man finne "bart metall" og lime på butylmattene, for å gi mer tyngde til de tynne metallplatene og derfor redusere evnen til å settes i svingninger = lyd inn i bilen. Det er stort sett bilstereofolket som er harde på dette, men det fungerer helt sikkert for å dempe hjulstøy/romlelyd også. Det er ikke nødvendigvis slik at man må dekke alle flater. Det fungerer også å legge inni dører, hjulbuer etc. Vil anta noen har prøvd seg på støydemping forlengst, så det finnes sikkert noe på nett om man søker litt?

Selv har jeg 7-seter og har som regel oppe den bakerste raden, og selv med bilen full av bagasje har jeg ikke registrert noen voldsom forskjell.

olavxxx

Merker veldig lite støy i min, men den er helt ny da og med nye 7s.
Kan tenkes rad 3-setene demper litt.

Men har hørt rykter om at de første model x støyet mer enn de som leveres nå, samt dekkvalg har også litt å si. R2 skal være stille, samme med originale sommerdekk.

asb

Jeg kjører en TMX 90D Vin64XXX med 20" R2.
Har ikke testet noen nyere TMX.

7 seteren vil nok dempe litt lyd. Merkelig at hattehylle ikke følger med, for den sikrer også at løse gjenstander ikke flyr rundt i bilen ved bråstopp. At 6-seteren ikke leveres med en løsning for å sikre bagasjen synes jeg rart.

geear

Jeg er helt enig i forhold til lastesikring. Veldig rart å levere verdens sikreste SUV uten skikkelig innvendig lastesikring. Når man har oppe de to bakerste setene er det greit fordi det er så lite klaring over nakkestøttene, men spesielt på 6-seteren er det håpløst om man legger ned baksetene, da er det fri passasje mellom midtsetene, så da er det bare å stroppe og ordne...

Øyvind.h

Kjører 6-seter lånebil nå. Selv om det er mer praktisk med ski er jeg ikke glad i åpningen mellom setene. På shoppingtur ble jeg stående og vurdere seriøst hva jeg kunne gjøre med alle varene i bagasjen, for det fristet ikke å kjøre med den på motorveien. Løsningen ble å sette det tyngste ned i rommet bakerst, og sette platen skrått på høykant mellom setene. Mye mer fornøyd med 7-seteren i det daglige.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

echrist

#10
Satt inn en last/hundegitter fra Jula i min. Kan justeres i bredden og høyden.

edit: Får ikke lagt til bilder >:(
2020 Mercedes EQC AMG
2019 Model 3LR (solgt)
2017 X100D (solgt)
2016 e-golf (solgt)

Øggen

P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

echrist

Du kan ikke vise dette vedlegget.Du kan ikke vise dette vedlegget.Du kan ikke vise dette vedlegget.
2020 Mercedes EQC AMG
2019 Model 3LR (solgt)
2017 X100D (solgt)
2016 e-golf (solgt)


echrist

This message previously only contained one or more inline attachment references all of which are now invalid.
2020 Mercedes EQC AMG
2019 Model 3LR (solgt)
2017 X100D (solgt)
2016 e-golf (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA