Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hybrid- eller terrengsykkel

Startet av eivindb, torsdag 28. september 2017, klokken 09:47

« forrige - neste »

eivindb

Jeg planlegger å kjøpe elsykkel, og ønsker råd om jeg skal velge hybrid med plass til piggdekk, eller terrengsykkel.
Sykkelen skal brukes til å sykle til jobb året rundt i Tromsø. Det er 8 km hver vei. Stort sett flatt, med unntak av bro på 1 km og et par bakker.

sveander

Litt usikker på hva du spør om. Personlig så vil jeg aldri dra en elsykkel utenfor "vanlig" vei.
For meg da vil en hybrid være også vintersykkel. Men skal du ha en elsykkel å sykle i skog og mark meg så er jo svaret klart.

Er det forresten lov nå å sykle i skogen med elsykkel?
Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Får snart en Skoda Enyaq

eivindb

Sitat fra: sveander på torsdag 28. september 2017, klokken 10:00
Litt usikker på hva du spør om. Personlig så vil jeg aldri dra en elsykkel utenfor "vanlig" vei.
For meg da vil en hybrid være også vintersykkel. Men skal du ha en elsykkel å sykle i skog og mark meg så er jo svaret klart.

Er det forresten lov nå å sykle i skogen med elsykkel?

Jeg spør etter en hvilken elsykkel jeg bør velge når jeg skal sykle til jobb hele året (på vei/gang- og sykkelsti), 8 km hver vei. Stort sett flatt, med unntak av bro på 1 km og et par bakker.

Rønnern

Sitat fra: eivindb på torsdag 28. september 2017, klokken 10:04
Jeg spør etter en hvilken elsykkel jeg bør velge når jeg skal sykle til jobb hele året (på vei/gang- og sykkelsti), 8 km hver vei. Stort sett flatt, med unntak av bro på 1 km og et par bakker.

Har vinterpendlet i 10 år både med hybrid, terreng og elsykkel (terreng). Dersom du risikerer å måtte sykle uten at det er brøytet, vil jeg anbefale terrengsykkel fordi den kan ha tjukkere dekk enn hybrid og kan flyte mer oppå snøen  enn hybrid (som graver seg ned i snøen).

Men er det stort sett alltid brøytet, så spiller det fint liten trille hva du velger. Hybrid triller litt lettere, men som elsykkel tipper jeg det er knapt merkbart.
Mvh Ronnie
Peugeot iOn

Ferry

Enig med Rønnern. Terrengsykkel har plass til større og bedre dekk, f.eks. https://www.schwalbe.com/en/spike-reader/ice-spiker-pro.html
Rullemotstand er ikke så viktig med elsykkel, det er bare å kjøre på med mer assistanse. I hvert fall så lenge det er strøm igjen = stort nok batteri til bruken.

jotto

Jeg hadde samme dilemmaet i sommer. Jeg endte med terrengsykkel nettopp for å ha mulighet til å ha plass til skikkelige vinterdekk. I etterkant ser jeg også en annen fordel: med terrengsykkel har jeg mulighet til å ta små snarveier gjennom partier med ulendt terreng og store asfaltkanter som du ikke kan med hybridsykkel.

Jeg ser egentlig ingen fordeler med hybridsykkel. Hvis du vil ha smalere asfaltdekk for mindre rullemotstand, så kan du fint gjøre det på en terrengsykkel. Jeg har eksperimentert med det selv.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA