Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladekladd + Garminenhet garantisak?

Startet av MikkeBoomBoom, torsdag 28. september 2017, klokken 08:42

« forrige - neste »

MikkeBoomBoom

Hallo godtfolk. Rundet 85 000km på min E-UP! men nå er jeg litt i stuss (hvis du ikke gidder å lese hele teksten så handler dette altså om en ladekladd og hvorvidt dette er en garantisak).


Fikk opp varsel om service og ringte Gumpen Auto i Kristiansand hvor jeg fikk snakke med en hyggelig person i andre enden. Dessverre var det ventetid på godt over en måned og servicen skulle i følge bilen utføres innen 14 dager. Men, ikke stort å gjøre med det, bare å smøre seg med tålmodighet. I mellomtiden streiket Garminenheten som står festet på Dashbordet, den ga beskjed om at den var tom for strøm og slo seg av. Den viste også et batteriikon med et uttropstegn over, hva nå enn det betyr. Renset kontaktpunktene men ingen bedring. 

Ladekladden sluttet også å funke. Dette har den gjort flere ganger, men jeg har bare resatt hele greia, så funker det igjen. Men med barn og en vinter på trappene er det mindre og mindre gøy å komme ut til en iskald bil. Det kan også nevnes at kladden har blitt byttet en gang før. Feilen skjer både hjemme og på jobb, begge steder er det stikk som er nyere enn to år. Feilen ble dokumentert med flere bilder i begge tilfeller. Dette skjedde en fredag og lørdag stakk jeg innom Gumpen i Setesdalsveien. Bilder ble vist frem og det ble notert i ordren.

Noen uker senere våknet Garminenheten til liv, da tok jeg kontakt og sa at den plutselig hadde begynt å fungere igjen etter to uker.

Tiden for å gjennomføre service kom omsider og bilen ble levert, jeg dobbeltsjekket at de hadde notert dette med Garminenheten og ladekladden, det hadde de. I tillegg var det en knirking fra venstre hjulstilling/forstilling som jeg ville de skulle sjekke.

Jeg fikk så en hyggelig telefon fra en kundebehandler hos Gumpen som triumferende kunne si at "Nå er bilen ferdig". Hun leste høyt fra en rapport skrevet av verkstedet som gikk gjennom de forskjellige punktene. Ladekladd: Testet, fant ingen feil. Garminenhet: Testet, fant ingen feil. Knirking: Smørte et stag.

Jeg ble litt paff, og sa at jeg synes det er underlig at de ikke fant noe feil med Garminenheten og Ladekladden, men at det er forståelig, det er tross alt en sporadisk feil.
Til det så kunne hun si at jeg måtte bare se om det skjedde igjen, de trengte mer info. Hva mer trenger de? Etter å ha vært i kontakt med Gumpen for service har jeg vært i kontakt med dem flere ganger for å oppdatere om status i saken, jeg var så innom med bilder for å vise feilmeldinger mm og fulgte opp da jeg leverte bilen, totalt tre ganger!

Fikk en mail etter at servicen var gjennomført hvor de ville jeg skulle gi en tilbakemelding på servicen, mye enstjerners der gitt. Dette var en fredag. Så kommer mandag morgen, klar for jobb, friskt mot og alt det der. Ladekladden blinker rødt som det gjør innimellom og bilen har nesten ikke ladet. Perfekt!
Kjører så ned til Gumpen, jobb kan jeg bare drite i, kommer ikke frem, og sier "tataaaaa" her har dere mer info. Får en unnskylding fra serviceleder og en leiebil. Drar på jobb.

I går kveld fikk jeg en telefon fra Gumpen hvor de lurte på om dette skjedde ofte og om det skjedde flere steder.  :o Igjen bekrefter jeg, ja: Det skjer innimellom, hver 2. - 3. uke, noen ganger en gang pr måned. Ja, det skjer flere steder. Da måtte de visstnok ha bilen, ikke bare kladden, enda lengre for å feilsøke mer.

Lang post, straks ferdig: Så spørsmålet er. De har vel tre forsøk på å rette feilen. Men anerkjenner ikke "mine" feil og vil se det med egne øyne (bildebevis holder i en straffesak, men ikke hos Gumpen Auto). Betyr det nå at de har "registrert" en feil på kladden (den funket ikke når jeg kom ned dit og de har bekreftet at de måtte resette hele greia), og at jeg nå må "bevise" dette to ganger til?

Sorry lang post, ganske oppgitt her. Sikkert småbarnståka som har satt sine spor.

sveander

Hei
Kan vi forstå det slik at du har en 2013-modell?
Jeg klarer ikke å forstå at ladekladden ikke har samme garanti som bilen. Jeg vet derimot at mange har kjempet med sine forhandlere om dette på mange andre bilmerker. Grunnen er vel den til tider røffe behandling den får inn og ut av bilen osv. Men det må den jo tåle.

Er Gumpen et merkeverksted? Kan det være en ide å kontakt VW ?
Kanskje Elbilforeningen har en mening om dette også?
Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Får snart en Skoda Enyaq

Caspar

Ladekladden får veldig ofte skylden når feilen ligger et annet sted. Den er svært sensitiv på å merke jordfeil, og har du en nabo med et dårlig vaffeljern så kan det være grunnen til at du får feil på kladden. Har du anledning til å montere en ladestasjon hjemme, så er det en veldig god løsning som helt sikkert vil spare deg for mange ergelser.


Ps. Jeg jobber i MøllerGruppen
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

nortrahof

Garminenheten har ofte et problem med å lade nok når det kjøres for korte turer. Det har jeg merket på E-UP.
Jeg mener det er en resetfunksjon som kan aktiveres når den streiker? Se instruksjonsboken. Av-og-til henger den seg opp om spenningen blir for lav.

Det andre problemet er ganske grunnleggende.
Da må man til "Forskrift om elektroforetak og kvalifikasjonskrav for arbeid knyttet til elektriske anlegg og elektrisk utstyr" https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2013-06-19-739 .
§ 2f. sier at denne loven gjelder for elektriske anlegg og elektrisk utstyr som omfattes av kjøretøyforskriften som elbiler er.
Egentlig har ikke bilmekanikere lov til å jobbe generelt på elbiler uten elektroutdanning - med mindre de støtter seg på §2b. Ellers kreves grunnleggende elektroutdanning (§5,§6 og §10). Derfor kan man ikke gå til et generelt bilverksted for å utbedre en elektrisk feil - kun merkeverkstedet. Kanskje det er konkurransevridende at frittstående verksteder krever bedre/lengre utdanning?
Da er det en definisjon om dette utføres av produsent eller dennes representant i Norge. Da er man temmelig langt nede i kjeden fra produsenten til en mekaniker ansatt i Norge på et lokalt verksted. - Uansett forventes det at produsenter og representanter følger norsk lov om faglige kvalifikasjoner slik at de dekker §5,§6 og §10.
Jeg er derfor ikke forbauset over resultatet.
Med "de rette folkene" ansatt hadde mulighetene for å få utbedret feilen vært større.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

nortrahof

Sitat fra: Caspar på torsdag 28. september 2017, klokken 11:59
Ladekladden får veldig ofte skylden når feilen ligger et annet sted. Den er svært sensitiv på å merke jordfeil, og har du en nabo med et dårlig vaffeljern så kan det være grunnen til at du får feil på kladden. Har du anledning til å montere en ladestasjon hjemme, så er det en veldig god løsning som helt sikkert vil spare deg for mange ergelser.
Ps. Jeg jobber i MøllerGruppen

Jordfeilsvern skal ha en viss selektivitet og følsomhet. 30mA "feilstrøm" er grensen. Løser jordfeilsvernet i ladekladden ut ved 25mA skulle dette ikke trigge jordfeilsvernet på kursen - men ikke lavere. Da kan ladekladden bli ustabil grunnet kapasitanser og induktanser som kan være i kablingen.
Gode jordfeilsvern løser ikke ut dersom det er feil i nabohuset! De måler at strømmen vektorielt i fasene er null. Dersom det er ubalanse mellom strømmene > 30mA, løser jordfeilvernet ut. Da går "feilstrømmen" i jordleder.

VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

MikkeBoomBoom

Sitat fra: sveander på torsdag 28. september 2017, klokken 10:13

Kan vi forstå det slik at du har en 2013-modell?
Er Gumpen et merkeverksted?

Ja, det er en 2013 modell. 100k nærmer seg så jeg vil gjerne ha mest mulig av sånt tull ut av veien. Gumpen er et merkeverksted ja.

Sitat fra: Caspar på torsdag 28. september 2017, klokken 11:59
Ladekladden får veldig ofte skylden når feilen ligger et annet sted. Den er svært sensitiv på å merke jordfeil, og har du en nabo med et dårlig vaffeljern så kan det være grunnen til at du får feil på kladden. Har du anledning til å montere en ladestasjon hjemme, så er det en veldig god løsning som helt sikkert vil spare deg for mange ergelser.

Jeg har tenkt samme tanke og jeg tror ikke kladden er laget for å tas inn og ut av bilen to ganger daglig, av og til oftere. Har allerede byttet en gang. Når det gjelder elnettet skjer det to separate steder. Begge steder er i gamle bygg, men det elektriske er byttet for mindre enn to år siden, begge steder.

Feilen har også vist seg ved at releet som skal koble inn da ladingen starter bare står og klipper frem og tilbake. Når garantien utløper på bilen kjøper jeg en uorginal ladekabel uten monsterkladd.


Sitat fra: nortrahof på torsdag 28. september 2017, klokken 12:00
Garminenheten har ofte et problem med å lade nok når det kjøres for korte turer. Det har jeg merket på E-UP.
Jeg mener det er en resetfunksjon som kan aktiveres når den streiker? Se instruksjonsboken. Av-og-til henger den seg opp om spenningen blir for lav.

Ja, jeg resetter kladden, og da funker alt igjen. Men ganske ugreit å komme ut til iskald bil med flatt batteri med unge på armen og et ærend man skal rekke. Enig i teorien din om Garminenheten.


En oppdatering siden sist:

Fikk en telefon fra en jeg antar var en verkstedleder. Jeg sa at jeg var forsåvidt fornøyd med behandlingen fra Gumpen / Møller men at de hadde et alvorlig kommunikasjonsproblem. Jeg fortalte at han var nok den sjette personen jeg fortalte historien til, og alle synes jo det er "kjedelig" og "slik skal det jo ikke være" men jeg ser lite handling bak ordene.

Nå har jeg fått låne en ny type kladd som skal i neste generasjon E-UP som ser helt forskjellig ut fra de kladdene jeg alltid har hatt. Jeg vet ikke helt hva jeg skal med den, men de regner vel med at om jeg sier at ladingen stopper med denne også så er det strømnettet/kontakten min det er noe feil med.

Garminenheten ligger koblet til en USB lader nå for å se om det kan hjelpe.

epifant

Fint med forum gitt. Ble det skikk på navien med USB-lader? Min mente også at den var tom for strøm i går, etter en kjøretur på 27 mil  ::)

Kan virke som det enten er kontaktproblemer i multikontakten slik at den kun får sporadisk og for lite lading, eller at problemet skyldes at batteriet i navien blir stående fulladet til "enhver" tid og tar skade av det?
Edison's electric light did not come about from the continuous improvement of the candle

aageaasved

jeg har alt i alt fått 3 ladekladder på garanti.garminenheten har jeg fått en ny pga dårlig batteri,de skifter ikke batteri men hele enheten :+1:

Up-grade

Jeg har også hatt problemer med at lading stopper med ladekladd, men er temmelig sikker på at min har stoppet pga av litt høy temperatur i schuko. Disse har temperatur sensor. Har mer problemer om sommeren når det er varmt enn om vinteren.
Garmin enheten har også klaget på at den ikke har klart å lade batteriet. Når det har skjedd, har det virket som det er kontakt problemer mellom garmin enhet og dash. Har løsnet den og noen ganger også tørket av kontaktene og da ser det ut som det har ordnet seg igjen. Bilen rundet 120000km forrige uke:)
Tungsten silver e-up!

MikkeBoomBoom

Sitat fra: epifant på tirsdag 31. oktober 2017, klokken 00:34
Fint med forum gitt. Ble det skikk på navien med USB-lader? Min mente også at den var tom for strøm i går, etter en kjøretur på 27 mil  ::)

Kan virke som det enten er kontaktproblemer i multikontakten slik at den kun får sporadisk og for lite lading, eller at problemet skyldes at batteriet i navien blir stående fulladet til "enhver" tid og tar skade av det?

Det gjorde susen det. Min teori er at korte kjøreturer ikke lader enheten nok, dessuten blir det over tid dårlig kontakt.

HighEndListener

Jeg hadde problemer med ladekladden på mi 2014 modell E-UP.  Den startet av og til ikke lading,  eller falt av og til ut før den hadde ladet ferdig.  Etter å ha lånt en kabel forstod jeg at det var et ustabilt rele med for svak fjær inne i lånekassen.  Det sa svakt  k l i k k  inne i kladden da den koblet til.  Det skal komme et kort og kontant KLIKK!  Fikk ny kabel på garantien og har ikke hatt problemer siden.

tlauri

I det siste så har jeg hatt problemer med at bilen ikke lader, ladekladden må resettes gang på gang så kan den virke fint i en time eller tre før den kutter. Noen ganger holder den i en uke eller to før den kutter, litt vanskelig med slike sporadiske feil som ikke kommer frem når man endelig får verkstedtime. Som regel mellom 3-5 uker ventetid på verksted  :-\

MikkeBoomBoom

Sitat fra: tlauri på onsdag 10. januar 2018, klokken 22:27
I det siste så har jeg hatt problemer med at bilen ikke lader, ladekladden må resettes gang på gang så kan den virke fint i en time eller tre før den kutter. Noen ganger holder den i en uke eller to før den kutter, litt vanskelig med slike sporadiske feil som ikke kommer frem når man endelig får verkstedtime. Som regel mellom 3-5 uker ventetid på verksted  :-\

Jeg filmet seansen et par ganger og tok med meg når jeg bestilte time samt ettersendte pr epost. Det hjalp og fikk fortgang i tingene.

elektrolux

Vi har alltid med reserve ladekladd. Den originale er så ustabil at vi rett og slett ikke tør stole på den.

Skal nå inn på verksted der jeg skal reklamere på ulyd i hjuloppheng framme, ladekladd, og svakt LED øvre bremselys. Verkstedet som tok EU kontrol truer med avskiltning av bilen om vi ikke fikser LED lyset.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA