Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaring med rekkevidde på østlandet (Oslo) om vinteren

Startet av Apache, onsdag 27. september 2017, klokken 21:39

« forrige - neste »

eivhelle

Sitat fra: stromifokus på lørdag 04. november 2017, klokken 19:20
Jeg fatter ikke at egolfen med 21 kWh er så populær som vinterbil. Den har ingen aktiv vamestyring av batteri, de eldste har ingen VP, ingen rattvarme osv.

Dette er en bil som knapt klarer 70 km på de kaldeste dagene! Her snakker vi også om god gammeldags 16A en fase lading som det eneste alternative når hurtigladeren er for langt unna.

På de mest optimale temperaturene (17'c), med ekstra luft i dekkene, medvind, nedoverbakke så klarer den knapt 170 km hvis du tør å kjøre på tom tank en stund. Allikevel brukes 190 km som "real life" ved salg av disse :P
På en vanlig sommerdag (20 grader og tørr vei) er det null problemer å rekke 190 km, om du holder topphastigheten under 80 km/t og ellers kjører pent. Men det er som regel best å budsjettere med 140-150 km når du kjører deler av turen på motorvei. Med ren motorveikjøring (100km/t) faller rekkevidde til rundt 120 km.

Har du medvind og nedoverbakke kan du pluss på en god del. Jeg klarte strekningen Rødberg- Horten (160km) med batteriet ladet til 82% SOC, til tross for kraftig regnvær og overvann siste 40 km. Det var vel og merke med et nødskrik siden jeg fullstendig feilberegnet været og hadde budsjettert med noenlunde tørr vei. (Dette var før det kom hurtigladere på Lampeland, Svarstad og Nykirke, så det hadde ikke vært noe problem i dag) . Man kan i utgangspunktet regne med rundt 0.45kWh pr. 100 meter høydeforskjell. Så om du, som i mitt tilfelle, har 300 høydemeter nedoverbakke gir det deg omtrent 1.35kWh ekstra som du kan legge til energien som er lagret i batteriet.

Om du har medvind har det mye å si om du kjører fort, men har mindre betydning ved lav hastighet. Det er for eksempel veldig negativt for rekkevidden å kjøre i 110 på motorveien om du har 10m/s motvind. Dette er fysiske lover som virker likt på alle typer biler, men som er spesielt viktig å ta hensyn til om du har liten kapasitet på batteriet.

Jeg regner som regel med rundt 100 km rekkevidde om vinteren, når føret er normalt og temperaturen varmere enn minus 5. Skal man ha noen særlig rekkevidde ved lavere utetemperaturer, bør bilen stå i en oppvarmet garasje slik at batteriet har grei driftstemperatur når du starter. Så jeg ville nok ikke anbefalt e-golf til noen som bor i områder der vintertemperaturen som regel ligger under -10.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

stromifokus

Sitat fra: eivhelle på søndag 05. november 2017, klokken 12:58
På en vanlig sommerdag (20 grader og tørr vei) er det null problemer å rekke 190 km, om du holder topphastigheten under 80 km/t og ellers kjører pent.
Har du klart dette? Hvilken vei var det du kjørte da?


eivhelle

Sitat fra: stromifokus på tirsdag 07. november 2017, klokken 22:11
Sitat fra: eivhelle på søndag 05. november 2017, klokken 12:58
På en vanlig sommerdag (20 grader og tørr vei) er det null problemer å rekke 190 km, om du holder topphastigheten under 80 km/t og ellers kjører pent.
Har du klart dette? Hvilken vei var det du kjørte da?
Biltur på vestlandet en fin sommerdag på turistveier. Farten ble da begrenset av tyske bobiler og busser, slik at topphastigheten sjelden passerte 70. Hadde snitt på 10.7 kWh/100km til tross for diverse fjelloverganger underveis. Så ja det er absolutt mulig å rekke 200 km med forsiktig kjøring. Men som tidligere nevnt skal det ikke mye kjøring på motorvei før rekkevidden faller ned mot 140-150 km.

Rekorden i lavt forbruk på 190 km e-golf, er for øvrig på 9.8 kWh/100km på strekningen Horten- Tjøme (verdens ende) under optimale forhold med lave fartsgrenser, vindstille og helt flatt terreng.

Er for øvrig veldig imponert over effektiviteten til den nye face lift utgaven. Hadde et forbruk på 12.9kWh/100km på vei hjem fra høstferie (400 km fra hardanger til Horten over hardangervidda). Dette til tross for regn og stedvis snøslaps til midtveis over hardangervidda. Fulgte fartsgrensene hele veien og hadde normal komforttemperatur i bilen. Utetemperaturen var rundt 5 pluss i snitt og ned i et par minus over fjellet.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

MT

Nybegynner spørsmål...

1) Hva er optimalt kjøremønster?

2) Bruker bilen like mye strøm ved bruk av A/C som ved bruk av "vanlig" varmeapparat?

3) Skal jeg prøve å regenerere så mye som mulig i nedoverbakke/mot stopp, eller seile mest mulig?

4) Kan man noensinne forvente å oppnå 250km/maks rekkevidde med bruk av A/C og uten å regenerere mye?   
   

Jejl

1) Holde mest mulig jevn fart.

3)Av det jeg har sett av tester, og egen erfaring så lønner det seg som regel ikke å seile ned en lang bakke for å ta vare på energien i form av at bilen da har høy fart. Det er bedre å heller regenerere mer ned hele bakken siden lav fart normalt = lavt forbruk. Men er det en kort nedoverbakke kan nok seiling være mer effektivt. Dette er en del av det å kjøre elbil som en bare må erfare for å bli flink til det hvis en vil ha lavt forbruk.

emmern

Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

EasyCure

Sitat fra: MT på lørdag 11. november 2017, klokken 22:08
Nybegynner spørsmål...

1) Hva er optimalt kjøremønster?

2) Bruker bilen like mye strøm ved bruk av A/C som ved bruk av "vanlig" varmeapparat?

3) Skal jeg prøve å regenerere så mye som mulig i nedoverbakke/mot stopp, eller seile mest mulig?

4) Kan man noensinne forvente å oppnå 250km/maks rekkevidde med bruk av A/C og uten å regenerere mye?   
   

Punkt 3, min erfaring så langt (altså ikke ´vitenskapelig´ testet eller beregnet):
-Nedoverbakke som ender i et lyskryss, rundkjøring og lign: Jeg bruker lett regen (helst D1) til å holde stabil fart, og så bruker jeg bremsene mot slutten.
-Nedoverbakke som fortsetter med flatt terreng, eller som går over til oppoverbakke (altså uten et lyskryss o.l i bunnen): Her bruker jeg også D1 i starten, og går over til ´seiling´ mot slutten, for å opprettholde farten mest mulig på andre siden og spare batteriet på akselerasjon...
Det kommer selvfølgelig an på hvor bratt bakken er da.

Jeg vet at endel liker å kjøre med maks regen konstant (mest mulig enpedalskjøring), men jeg foretrekker å få brukt bremsene regelmessig.
2022 Tesla mod 3 LR
2018 Hyundai Ioniq
2015 Fiat 500e
2015 E-Golf

Pippus

Kjørte i helgen en tur til Arvika i Sverige t/r med ny FL Golf. Jeg er ny i elbilverden og har ingen tidligere erfaring med hvordan rekkevidde påvirkes av temperatur. Selv om jeg har lest om andres erfaringer, må jeg innrømme at det var smått sjokkerende å erfare en såpass drastisk reduksjon i rekkevidden. Har kjørt samme ruta flere ganger i sommertemperatur og den er helt uproblematisk uten ladestopp (Med stort sett fullt batteri), noe som satte helgas tur i en sterk kontrast. Ruta er på 209 km. Startet i Arvika med fullt batteri og indikert rekkevidde på 253 km. Kjørte til Kongsvinger (79,5 km) med 95 km indikert i rest!!. Temperatur varierte mlm. -3 og -8. Ladet opp til 87% (indikert 163 km!!). Hadde da igjen 129,5 km å kjøre og kom frem med 43 km indikert rekkevidde. Mye motorvei, slik at gjennomsnittsfarten ble til slutt på 64 km/t. Fart og kulde suuuger strøm. Lesson learned!

Det skulle bety at rekkevidde totalt med rådende forhold (Relativ høy fart og opptil -8) bare er ca. 170-190 km

Det hører med til historien at jeg kjørte på jobb i dag med 50 km indikert(har steget litt ila natta). Jobben er nøyaktig 36 km unna. Trodde jeg skulle klare det...not. Etter 22 km gikk bilen i "nødmodus" og måtte kreke meg sakte til nærmeste lader. Dermed fikk jeg prøvd det også...trenger helst ikke å trene mer på det ::)

EasyCure

Sitat fra: Pippus på mandag 04. desember 2017, klokken 12:49
Det skulle bety at rekkevidde totalt med rådende forhold (Relativ høy fart og opptil -8) bare er ca. 170-190 km

Rundt 200 km, er ikke det omtrent som forventet på vinteren da? Ihvertfall med tanke på at du skriver 'relativt høy fart'...
2022 Tesla mod 3 LR
2018 Hyundai Ioniq
2015 Fiat 500e
2015 E-Golf

Råde

Sitat fra: AreHov på mandag 04. desember 2017, klokken 15:03
Sitat fra: Pippus på mandag 04. desember 2017, klokken 12:49
Det skulle bety at rekkevidde totalt med rådende forhold (Relativ høy fart og opptil -8) bare er ca. 170-190 km

Rundt 200 km, er ikke det omtrent som forventet på vinteren da? Ihvertfall med tanke på at du skriver 'relativt høy fart'...
Halvering av oppgitt rekkevidde er ikke uvanlig på biler uten klimatisering av batteriet. Når kulda trenger inn blir indre motstand i batteriet høy som fører til «mindre strøm på batteriet» for å si det på den måte. I tillegg til oppvarming, motvind og alt annet. Jeg er mao ikke overrasket over det du skriver. Heller ikke at du ikke klarte 36 km på 50 km indikert. Da var batteriet iskaldt, samme med bilen.
e-Golf | X75D

J.Lafton

Ble en lengre tur her om dagen, bor i Nannestad og tok turen til IKEA Ringsaker og hjem igjen.
Det ble en tur på 232km, kjørte i eco og cruice på 90km/h med cupetemperatur på 22c og utetemperatur på 0-4c. Det ble et forbruk på 1,44kw per.mil
2019 Tesla Model 3 LR
2018 Volkswagen E Golf SOLGT
2014 Nissan Leaf Tekna SOLGT

emmern

Songdalen - Søgne - Drammen - måtte lade 2 ganger. Lå i 100-110 på motorvei der det var, og kjørte med piggdekk og klimakontroll på. ECO var på.



google maps sier: 308 km 4h 20m
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

timingbeltkiller

Høy fart dreper rekkevidde mer enn noe annet inklusive ugunstig vær og føre.
På motorvei er det smart å holde vogntogfart, dvs 80 reell fart (ofte 90 eller mer på speedometeret)
Vogntogene har som regel nøyaktige speedometer slik at du kan med fordel ligge bak ett.

Elbiler inklusive rakettene til Tesla egner seg ikke som rene fartsmaskiner annet enn på korte strekninger.
Rent bortsett fra det er ikke bare rekkevidden som lider eksponensielt av slik kjøring.
Det  samme mht generell slitasje og med det de totale utgiftene.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

zementh

Fikk en real vintertest av FL e-golf i dag hjem til Oslo. Startet med dypfryst bil og batteri i -24,5 grader fra Os ved Røros. Bilen ble fulladet dagen før og gjettometeret viste 120 km ved avreise. Alt ved bilen fungerte fint, bortsett fra at lyden i høyttalerne var veldig dårlig, men dette bedret seg etter at kupeen ble oppvarmet. Kjørte  62km til Alvdal for å hurtiglade der, da hadde jeg rundt 40% igjen på batteriet, og oppnådde ca. 17kW ladehastighet. Tok så turen 75km til Koppang, der fikk jeg 27kW ladehastighet. Neste ladestopp ble Rena hvor jeg ladet til 95% med 30kW, hadde riktignok 36kW før jeg passerte 90%. Da jeg kjørte motsatt vei med ned til -7 grader, klarte jeg stort sett 160-180 km på hver lading og "full" ladehastighet med 35-37kW opp til 80-90% hver gang. Heldigvis var Fortum gratis hele helgen på alle ABB ladere, tilbrakte noen timer på hurtiglader denne turen. Snittforbruk var 16,7 kWh/100 Oslo-Os og 20,6 på returen, men lå på godt over 30 kWh/100 de første 10-12 milene da det var kaldest. Kjørte kun i normalmodus med 22 grader på klima.

J.Lafton

I dag ble det en langtur å fikk testet litt rekkevidde.
Kjørte 171km fra full tank til gjetometeret sa 13km igjen når jeg parkerte hjemme. Ble kjørt i Eco og 22c i kupé, 2 voksne og ett barn.
Kjørte fra Åsgreina i Nannestad til Hønefoss via E16. Der besøkte vi noen. Så kjørte vi videre til Stabekk over solihøgda for ett nytt besøk. Kjørte så opp til Skedsmo og hjem. Temp varierte fra -7 til +2.
2019 Tesla Model 3 LR
2018 Volkswagen E Golf SOLGT
2014 Nissan Leaf Tekna SOLGT

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA