Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lakkforsegling i3

Startet av elbruno, onsdag 27. september 2017, klokken 15:23

« forrige - neste »

elbruno

Hei!

Jeg har lest litt her om bilen og lakkforsegling, og dens plastikk-karosseri fremfor vanlig stål.

Jeg har hørt om tre forskjellige varianter og lurer på om dere har noen erfaringer eller meninger / tips om hvilke som passer i3-en best i henhold til å bevare lakken mot UV-stråler, skitt og smuss. Før jeg betaler flere tusen kroner for det.

Diamon Ultra - som er en type keramisk lakkbeskyttelse
Ditec - Original lakkbeskyttelse / eller Ditec ceramic ultra
Evershine - "Evershine er en keramisk lakk-forsegling som er ekstremt hard og lager en klassklar hinne med en hardhet på hele 9h. Bilen blir superblank og vesentlig lettere å holde ren." - tatt fra Kepler sine egne sider.


Jeg kjøpte en ny i3 Marathon Edition (sort) i sommer, ca. 2 1/2 mnd siden.

Er det noe som går foran den andre i forhold til at i3-en har plastikk-karosseri?

På forhånd, takk.


Mvh
Rune

Agmuns

Så lenge overflaten er lakkert (og ikke typisk svart støtfangerplast), så skal det i utgangspunktet ikke ha noe å si hva som er under (metall/karbon/whatever).

Det er lakken du beskytter når du behandler bilen, ikke det som befinner seg under lakken.

Klykken

#2
Man kan forsegle støtfangerne på andre biler, og disse er stort sett i plast med lakk over. Så, så lenge det er lakk kan det behandles. Men, ville styrt unna samlebåndsjappene, og "de på hjørnet" som høvler over bilen din til 300kr. Resultatet er gjerne fryktelig dårlig, selv om produktene i seg selv er gode. Google "hologram car paint" for skrekkeksempler som dette


Sjekk ut Detailersclub.no og forumdelen "jobb ønskes utført". Mange virkelig flinke folk der ute, med produkter som gir beskyttelse i flere år. Er også gode referanser på tidligere jobber å finne der.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Smbob

På vår Protonic Blue har vi valgt Drop Off keramisk lakkbeskyttelse.
Fikk bilen november 2016 og frem til nå er vi fornøyd.
Vasker bilen ukentlig og er godt fornøyd med hvor enkelt det er å holde den ren og ser fortsatt ut som ny.
Det eneste minus etter min smak er at jeg føler at den ikke har like mye "vannskrekk" etter 11 måneder som jeg hadde forventet.
Forhandler opplyste at bilen skal inn til sjekk, rebehandling en gang i året til ca 1000kr.
Litt skuffende, men... bruke mye mer enn det til bilpleie på min gamle 5ér.
Polstar 2 - Moon
BMW i3 120Ah - 2019 Melbourne Rød
BMW i3 94Ah - 2018 Marathon Edition (solgt)
BMW i3 94Ah - 2016 Protonic blue (solgt)
BMW 525d xDrive

Klykken

Fanget i "rebehandlingskjøret" ja. De sikrer seg inntekter på det viset.
Kjøp deg Gyeon Bathe+ såpe så får du tilbake vannskrekken. Bilnerden.no fører denne. Regner med du har vaskerutinene i orden? Avfetting og evt skum før berøringsvask, osv.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Smbob

Sitat fra: Klykken på lørdag 30. september 2017, klokken 11:14
Fanget i "rebehandlingskjøret" ja. De sikrer seg inntekter på det viset.
Kjøp deg Gyeon Bathe+ såpe så får du tilbake vannskrekken. Bilnerden.no fører denne. Regner med du har vaskerutinene i orden? Avfetting og evt skum før berøringsvask, osv.

Snakket med dem om "vedlikehold servicen", er vel strengt tatt ikke nødvendig når de hørte hvordan jeg pleide bilene.
Jeg praktiserer avfetting, skum et par runder, før forsiktig berørringsvask.
Snakket med leverandør av Drop Off, fikk informasjon om at de hadde en "kjermaisk" shampo som jeg burde benytte hver 5. vask.
Dette skulle føre til en "evig blank bil" hehe.
Tor det finnes mye bra, men til syvende og sist er det det daglige vedlikeholdet som er avgjørende.

Lykke til med din nye i3!!
Polstar 2 - Moon
BMW i3 120Ah - 2019 Melbourne Rød
BMW i3 94Ah - 2018 Marathon Edition (solgt)
BMW i3 94Ah - 2016 Protonic blue (solgt)
BMW 525d xDrive

Ingeniøren

Sitat fra: Smbob på lørdag 30. september 2017, klokken 20:41
Sitat fra: Klykken på lørdag 30. september 2017, klokken 11:14
Fanget i "rebehandlingskjøret" ja. De sikrer seg inntekter på det viset.
Kjøp deg Gyeon Bathe+ såpe så får du tilbake vannskrekken. Bilnerden.no fører denne. Regner med du har vaskerutinene i orden? Avfetting og evt skum før berøringsvask, osv.

Snakket med dem om "vedlikehold servicen", er vel strengt tatt ikke nødvendig når de hørte hvordan jeg pleide bilene.
Jeg praktiserer avfetting, skum et par runder, før forsiktig berørringsvask.
Snakket med leverandør av Drop Off, fikk informasjon om at de hadde en "kjermaisk" shampo som jeg burde benytte hver 5. vask.
Dette skulle føre til en "evig blank bil" hehe.
Tor det finnes mye bra, men til syvende og sist er det det daglige vedlikeholdet som er avgjørende.

Lykke til med din nye i3!!

Der er vel noen garantier som følger slik behandling, f.eks at lakken under ikke skades og begynner å falle av.... Les det som står med små skrift før du dropper vedlikeholds behandling.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Klykken

Lakken faller jo ikke av hvis du IKKE har behandling av noe slag.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

RAS

Jeg la Nanolex, både på lakk, vinduer og seter på vår i3 i fjor når den var ny. Kjempefornøyd. Beste coatingen jeg har prøvd uten tvil.
Snart i3 94Ah Fluid Black
2015 i3 Arravani Gray

Klykken

Sitat fra: Klykken på søndag 01. oktober 2017, klokken 10:56
Lakken faller jo ikke av hvis du IKKE har behandling av noe slag.
I så fall går det på garantien til bilen.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA