Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor lang avstand tilsvarer 1000m høydeforskjell?

Startet av bobakka, torsdag 19. oktober 2017, klokken 11:35

« forrige - neste »

SveinJ

Kjører alltid i EcoPro og 21 grader. Ikke en eneste gang har Gjettometer truffet riktig, men mn lærer jo etterhvert hva som kreves av % på batteri for å komme fram.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Ferry

Min bil er heller ikke noe å stole på når det gjelder høydemeter. Kan det være forskjell i utstyr? Jeg har liten skjerm og "simpel" navigasjon.

Trond.m

Sitat fra: SveinJ på torsdag 19. oktober 2017, klokken 22:06
Man kan spekulere og spekulere, side opp og side ned. En fasit finnes ikke :-}
Vel..fysiske lover er jo veldig nær en fasit. Merforbruket i kwh ved å tilføre bilen potensiell energi ved at destinasjonen ligger høyere enn startstedet lar seg jo enkelt beregne og det er ikke mulig å unngå ved forsiktig kjøring. Rekkeviddeberegningen i elbiler tar normalt ikke hensyn til det, så det er nyttig å vite litt om det. Selv har jeg en strekning på 3 mil med 800 meter høydeforskjell etter siste lading. Hvis jeg skulle ladet til beregnet rekkevidde i bilen + 10-20 % ville det endt opp med driftsstans hver gang. De tommelfinger-reglene som er beregnet her er derfor veldig nyttige.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA