Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lastindeks dekk - I-Miev

Startet av Erundhaug, onsdag 27. september 2017, klokken 14:11

« forrige - neste »

Erundhaug

Jeg har fått en feil på EU-kontroll av min 2011 I-Miev på dekkene. Lastindeks på forhjulene er 72, mens vognkortet og typegodkjenning sier 77. Dekkforhandler sier at 77 ikke finnes på 145/65/R15. Hva slags lastindeks kjører dere andre rundt med?

MEM76

#1
Det står feil i vognkortet, lasteindeksen foran er 72.

Du må få rettet feilen i vognkortet..
C-zero 2015
Batterihelse: 2017-09:  32k km | 44.3Ah (93.5%)
http://folk.uib.no/mme045/elbil/ (Pris-sammenlikninger m.m.)

Meninger:
Maks 6A lading på schuko
Effektsplitting av hurtig-lading (ned til 25kW).

Erundhaug

Jeg ringte Vegvesenet tidligere i dag, de sa at dette vognkortet var i henhold til typegodkjenningen, og at jeg måtte ta dette videre med bilprodusenten.

fstromsv


Erundhaug


erik e

Ta med denne"siden" til verksted , få bilen godkjent.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

elekTrond

Haha, for en korrespondanse "c-zero0214" har med "Mr. Willy Nickersen Nelson" i den vegvesen-pdf'en!  :police: :+1:

Her er mitt vognkort, etter jeg ba Tvilens Uvesen og RoteForum ordne opp i 77/77 saken:


Dekk foran (standard)145/65R15
Dekk bak (standard)175/55R15
HastighetsindeksM (130 km/t)
Lastindeks foran77
Lastindeks bak
Innpress foran35 mm
Innpress bak35 mm
'13 Mjau

tomrh

Man kan «fikse» dette selv også ved å anskaffe dekk med lastindeks 77 eller mer foran i den perioden av året da bilen skal kontrolleres. Må gå for 155/65R15 eller 165/60R15 da. De godtok sistnevnte hos undertegnede i kombo med 185/55R15. Vinterdekk med XL, så lastindeks er 81 foran, holder i bøtter og spann.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

erik e

Hallo,det er ikke dekkene det er noe feil på. Det er "skrive feil" i vognkort.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

elekTrond

Sitat fra: erik e på lørdag 30. september 2017, klokken 15:49
Hallo,det er ikke dekkene det er noe feil på. Det er "skrive feil" i vognkort.
Øyh. Er du helt sikker på det?  :police: :+1:


Hilsen

Astronomer
Mot
Orddeling
'13 Mjau

erik e

Nei. Men da er vel noen tusen biler ikke "EU" godkjent. Fra produsent. ?????
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

erik e

Produsent sier 72.    Huff,jeg har kjørt med ikke godkjent bil i over 6 år etter "Norsk lov". Nei,har ikke det vettu . Noen må jo få godkjent bilen din.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

elekTrond

Hehe ja, det var det da. Siden min skal inn litt utpå nyåret, tenker jeg at jeg bare viser den - uten å si noe. Blir interessant å se hva det fører til. :+1:
'13 Mjau

erik e

Der blir spennende . Hva gjør en kontrollør som sjekker en bil som åpenbart har dekk som satt på bilen fra produsent. Bruker hodet eller ?   Det blir som når norsk politi skal "utrede" nye biler. Skal ha spesifikasjoner ingen produsenter kan levere. Bruker mange mil. og tusenvis av timer på og teste biler fra store produsenter. Tror nok BMW,MB,VW,AUDI VOLVO leverer det som kreves.  Igjen,få den bilen godkjent.  Ho ho.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Erundhaug

 Jeg har nå fått dette svaret fra Statens vegvesen, via bilforhandleren, regner med at det skal gå i orden nå:


"Det er ikke uvanlig at vognkort angir høyere LI eller hastighetskode for dekk enn det som er minimum. Årsaken er at verdiene hentes fra EU-typegodkjenning, og denne angir det bilene leveres med, og ikke nødvendigvis min. Vi får for øvrig av tekniske årsaker ikke lagt inn forskjellige LI foran og bak, men for angjeldende biler angir nå vognkortmerknad at LI foran kan være 72.



Vi har nylig sendt ut ny veiledning til PKK, og der påpekes at min. LI og hast. bestemmes ut fra aksellast og topphastighet, og ikke min. i vognkort. Lavere LI på bilen er således ikke nødvendigvis grunnlag for mangel.



Kunden kan kontakte kontrollorganet (verkstedet) og vise til dette. De kan da evt. fjerne mangelen ved å innrapportere etterkontroll. Verkstedet kan også slå opp i tekniske data fra Autosys og finne anmerkningen om min. LI 72. Dersom kunden ønsker nytt vognkort må dette utstedes av en trafikkstasjon.



Det kan vises til dette dok: https://www.vegvesen.no/_attachment/1996499/binary/1204702?fast_title=Tolkninger+til+kontrollinstruksen+1-2.pdf



Finnes på denne siden, https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/EU-kontroll/for-kontrollorganene

"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA