Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilister er ikke interessert i bil?

Startet av PK snekker, onsdag 27. september 2017, klokken 11:30

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: trykkertor på mandag 02. oktober 2017, klokken 16:51
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 02. oktober 2017, klokken 11:25
Det du beskriver er å jobbe rundt svakhetene til fossilmotor/girkasse. Elbilene har fordelen av at de ikke har disse svakhetene, dermed trenger de heller ingen datamaskin til å gjøre dette. De har kun ett gir og fullt moment fra første omdreining.

Det du kaller "svakhetene til en fossilmotor/girkasse" er det jeg og PK snekker kaller for KJØRING.
Må da være en designsvakhet i styrestag og hjuloppheng at en må dreie på rattet når autopilot klarer det selv.
Må da være en designfeil på fluestangen min, da de selger frossenfisk på Rema.

Sikkert en designfeil på girkassen din også siden den har synkro-ringer. Skal du KJØRE skikkelig kan man vel ikke ha synkronisert girkasse? ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

PK snekker

#31
Slapp nå litt av da folkens  :P Det er jo helt tydelig forskjellige meninger her, men det er helt greit.

Jeg foretrekker lyden, føles og ikke minst den manuelle følelsen av min 90 talls integrale fremfor en bil som ikke gir deg feedback annet enn hvor mange km du har igjen. Men dette må da også være greit.
En A-B bil kan gjerne være en tesla eller noe annet comfort kjøre maskin, men på landevei eller bane kan de enda ikke måle seg for meg.

At en bil som er 30 år nyere og koster opp mot en million er bedre å kjøre skulle ikke bare mangle, det burde være selvsagt. Men jeg kan begynne å glede meg på en mandagskveld fordi jeg planlegger en tur til helgen. Hvor mange av dere elbilister tenker sånn? Når var sist dere bare tok en kjøretur for å kjøre. Det er dette jeg egentlig spør om, ikke hvilken bil/teknologi som er best.
1990 Lancia Delta HF integrale 4x4 turbo
2012 Opel Combo 1.6 Cdti

Ferry

Sist jeg kjørte bare for å kjøre var etter å ha overhalt bremsene, men da for å sikre at de virket ok. Ellers husker jeg ikke sist gang, da jeg "alltid" har et formål med kjøringa. Siste kjøretur var for å jakte tiur, og det finnes ingen biltur i verden som kan måle seg med å snike med bikkja etter "svarteper" :)
Hvis det jeg beskriver (bortsett fra tiurjakt!) ikke kvalifiserer til å være interessert i bil, så er det helt greit. Jeg ønsker det ikke annerledes.

Btw. Er ikke kjøring kun for kjøringens skyld egentlig forbudt? Mener å ha hørt det, men klarer ikke å finne noe i lovverket i farta. Kanskje bare en hvit løgn vi fikk servert i ungdommen. Skal uansett alltids finne en grunn om jeg må  :angel:

Taffelman

#33
Det er mange slags interesser rundt bil, så å kreve eierskap på definisjonen og oppmøte på treff som målestokk, blir litt feil.

Men dette med å kjøre seg en tur for turens skyld, den rekreasjonsformen døde ut lenge før elbilens inntog. Det tok bilindustrien og dieselmotoren livet av.

Btw: litt elbil bling: https://unpluggedperformance.com/
X75D
TM3 LR AWD

kodalse

Sitat fra: Ferry på mandag 02. oktober 2017, klokken 19:24
Sist jeg kjørte bare for å kjøre var etter å ha overhalt bremsene, men da for å sikre at de virket ok. Ellers husker jeg ikke sist gang, da jeg "alltid" har et formål med kjøringa. Siste kjøretur var for å jakte tiur, og det finnes ingen biltur i verden som kan måle seg med å snike med bikkja etter "svarteper" :)
Hvis det jeg beskriver (bortsett fra tiurjakt!) ikke kvalifiserer til å være interessert i bil, så er det helt greit. Jeg ønsker det ikke annerledes.

Btw. Er ikke kjøring kun for kjøringens skyld egentlig forbudt? Mener å ha hørt det, men klarer ikke å finne noe i lovverket i farta. Kanskje bare en hvit løgn vi fikk servert i ungdommen. Skal uansett alltids finne en grunn om jeg må  :angel:
Siden du beveger deg ut på farlig "off topic" grunn her ferry må jeg bare si en ting. Skogsfugljakt og hund??? Skjerpings!!!
Kan aldri måle seg med snikende støkkjakt, utelukkende med egne sanser.
Du kjører AP 2.0 på jakt Ferry! :)
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Rollep

Sitat fra: Taffelman på mandag 02. oktober 2017, klokken 19:51Men dette med å kjøre seg en tur for turens skyld, den rekreasjonsformen døde ut lenge før elbilens inntog. Det tok bilindustrien og dieselmotoren livet av.
Det stemmer jo overhode ikke, det tilbys heldigvis fremdeles en mengde fine og morsomme biler med bensinmotor.

Agmuns

Sist jeg kjørte for å kjøre var på lørdag (med en i3). Jeg elsker bilkjøring på svingete kuperte landeveier i fartsgrensen og i langt over lovlig fartsgrense på baner. Jeg elsker lyden av turboen på en McLaren P1, samtidig som jeg elsker pipelyden fra en elbil når man gir flatt jern. Jeg finnes derimot ikke interessert i å møte folk på såkalte cars & coffee for å fortelle røverhistorier om bilturer.

Allikevel setter jeg i aller høyeste grad pris på ACC og andre hjelpemidler som finnes på moderne biler når jeg kjører på motorveien til og fra jobb. Det er ikke inspirerende eller morsomt å kjøre på en motorvei. Det er ren transportetappe mellom lønnen på jobb og kjøttkakene hjemme.

Taffelman

Sitat fra: Rollep på mandag 02. oktober 2017, klokken 19:59
Sitat fra: Taffelman på mandag 02. oktober 2017, klokken 19:51Men dette med å kjøre seg en tur for turens skyld, den rekreasjonsformen døde ut lenge før elbilens inntog. Det tok bilindustrien og dieselmotoren livet av.
Det stemmer jo overhode ikke, det tilbys heldigvis fremdeles en mengde fine og morsomme biler med bensinmotor.
Joda, hvis man har god plass, tid eller råd så er det ikke noe problem, men for de fleste er bil et kompromiss som skal dekke en families behov innenfor en økonomisk ramme, og da har det siden tidlig 2000 tall vært dieselbil og helst med automat, som har dominert.

Poenget mitt er at familiebiler var morsommere før. ESP, breie dekk, automat og diesel har gjort bilene veldig kjedelige det siste tiåret. Det ble viktigere med "M-Sport utseende" enn kjørefølelse og ytelse.
X75D
TM3 LR AWD

Ferry

Sitat fra: kodalse på mandag 02. oktober 2017, klokken 19:55
Du kjører AP 2.0 på jakt Ferry! :)

Hjelper det på hvis jeg sier jeg bruker Redring mk2 på hagla og Peltor H7 på hodet?  :D
Har dog støtende fuglehund, så vi støkker i lag. Har mine timer og km alene i skogen. Triveligere å ha med en firbeint.
Nå er jeg langt utenfor topic, men jeg føler det er enkelte likhetstrekk her. Burde så klart har Purdey sideligger, setter og gått på rypejakt i stedet. Men jeg får innfinne meg med å være "en jeger uten interesse for jakt" ;) Det er jo alltid min måte som er den eneste rette, enten det gjelder jakt, bil, musikk eller klær.

kodalse

Sitat fra: Ferry på mandag 02. oktober 2017, klokken 21:46
Sitat fra: kodalse på mandag 02. oktober 2017, klokken 19:55
Du kjører AP 2.0 på jakt Ferry! :)
Har dog støtende fuglehund, så vi støkker i lag. Har mine timer og km alene i skogen. Triveligere å ha med en firbeint.
Beklager snippen, var egentlig enig i alt du sa, men denne linjen med at vi støkker i lag er vel kjent fra min tidligere jakthund.
Bikja var skuddredd og jegern syntes sausen var best :D
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

PK snekker

Jakt burde være ulovlig, nå kan man ikke bare få kjøtt i butikken, man kan faktisk få den levert rett på døra. Det er med andre ord utdatert og helt unødvendig
1990 Lancia Delta HF integrale 4x4 turbo
2012 Opel Combo 1.6 Cdti

kodalse

Ikke begynn du å PK! Det var du som startet hele rabalderet. ;)
Forøvrig må jeg si meg noe enig med for mange biler og motorsykler, selv om 80% av kjøringen er elektrisk.
Leafen er bil nr 1 de andre av nødvendighet eller pur glede.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Ferry

Sitat fra: PK snekker på mandag 02. oktober 2017, klokken 22:00
Jakt burde være ulovlig, nå kan man ikke bare få kjøtt i butikken, man kan faktisk få den levert rett på døra. Det er med andre ord utdatert og helt unødvendig

Ansjosfilet

Bmw i3 er absolutt god nok til å ta seg en tur bare for morroskyld.  :)
2016 Bmw i3 60Ah
2022 Bmw iX3 LCI

Burger

Bil er transport fra A til B, skal man ha fart og mestringsfølelse så finnes det mye artigere alternativ.

Elvekajakk, balansere en 10 tonns seilbåt på en knivsegg med spinnaker og vinden rett bakfra, sykling, terengløp, surfing etc etc.

Bilkjøring blir så meh, passivt og for enkelt....

Paragliding hadde vært morro å prøvd :-)
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA