Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilister er ikke interessert i bil?

Startet av PK snekker, onsdag 27. september 2017, klokken 11:30

« forrige - neste »

DBR

Selv er jeg meget bil interessert. Har et verv i en stor bilklubb der vi arrangerer banekjøring på blant annet rudskogen og Vålerbanen. Eneste grunn til at jeg er elbil er at da kan jeg ha en dagligbil som er møkk-billig, som tilsier mer tid og penger på morrobilen. Blir å enten ha en fin delvis morsom bil daglig, eller en kjedelig (elbil) til daglig og en skikkelig morrobil i helgene og div. Angrer ikke :)

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk


Løve

For meg er bil komfort. Hydrokarbon-motor er totalt uinteressant. Teknologien i en elbil er spennende.

trykkertor

Sitat fra: PK snekker på onsdag 27. september 2017, klokken 11:30
Nå har jeg vært medlem her en stund og jeg skjønner meg ikke helt på medlemene her.  ???
I motsetning til andre bil grupper jeg har/er med i er det nesten ingen interesse av det å kjøre bil, heller tvert om. Det skal være automat, selvkjørende og helst så lite som mulig.
Det virker som dere er mere opptatt av teknologien og apper til bilen enn det å faktisk kjøre den.

Knallgod tråd PK snekker.
Deler synet ditt 100%.
Tror det er mange elbilister som går i fotformsko, er opptatt av komfort, apper og diverse dill dall.
Har tatt det opp i tidligere tråder om ikke folk liker å KJØRE bil.
Selv elsker jeg å kjøre bil. Og da mener jeg at det er JEG som KJØRER. Jeg som styrer, velger nærlys/fjernlys, viskerhastighet, gear, osv.
Å kjøre Bergen Oslo er noe jeg elsker. Hvert minutt av turen.
Ser folk som skriver at etter å ha kjørt med adaptiv cruise control, skal de aldri ha en bil uten.
Folk som bytter ut Teslaen sin fordi nyeste har enda bedre autopilot enn forrige Tesla de hadde.

Vel, jeg elsker å kjøre bil. Og da mener jeg å kjøre, ikke bare sitte på.
Et av tegnene på at elbilister ikke er så opptatt av bil og det som hører med, ser vi i kollektivfeltene.
Som mangeårig motorsyklist har vi brukt kollektivfeltene i en mannsalder. Motorsyklister er over gjennomsnittet interessert i motorsykkel og trafikk. Da er det lite "missforståelser" blant motorsyklister, når og hvordan vi bruker kollektivfeltene. Straks elbilene fikk tilgang til disse feltene har jeg sett mye luddig kjøring, bruk av tunneller kun ment for buss og taxi, elbiler som kutter over diverse kollektivfelt som er kun ment til buss og taxi.

Så jeg vil gi deg rett PK snekker. Elbilister tror jeg er under gjennomsnittet interessert i bil.

Espen Hugaas Andersen

Jeg er ikke spesielt interessert i biltreff. Men jeg er interessert i bilkjøring.

Jeg går til og fra jobb hver eneste dag, og har til tross for det nå kjørt 13.500 km siden jeg fikk Model X i juni. Jeg kjører ikke i kollektivfelt og betaler ubetydelig med bompenger. Jeg kunne fint ha klart meg med en liten diesel stasjonsvogn, i stedet har jeg betalt ut 1,5 årslønner på bil. Jeg har ikke betalt for autopilot, og har dermed heller ikke ACC. Det klarer jeg meg fint uten.

Det er først nå jeg kjenner at det begynner å bli virkelig morsomt med Model X'en. Det har gått med en del tid til å bli komfortabel med kreftene og størrelsen, men nå føler jeg at jeg har ganske god kontroll. Det er ganske morsomt å f.eks kaste bilen inn i og ut av rundkjøringer.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Knut Røe

Kaste en X inn og ut av rundkjøringer?
Noe sier meg at en viss tysk elbil hadde gjort dette veldig mye bedre. Over ett tonn lettere og en meter kortere gjør mye forskjell på kjøre egenskapene.
Ser mange som laster opp med dyre og store biler. Hadde det ikke vært bedre med 2 forskjellige istedet? Litt billigere den store, og en mindre som tar all småkjøring.

Espen Hugaas Andersen

Jeg har en Model 3 reservasjon som jeg muligens vil benytte meg av. Det er så klart bedre med en mindre bil, men til tross for at den er en stor bil så er den ganske så morsom å kjøre. Den har lavt tyngdepunkt og fjæringen takler svingene bra.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jkirkebo

Sitat fra: tiger`n på søndag 01. oktober 2017, klokken 19:05
Kaste en X inn og ut av rundkjøringer?
Noe sier meg at en viss tysk elbil hadde gjort dette veldig mye bedre. Over ett tonn lettere og en meter kortere gjør mye forskjell på kjøre egenskapene.
Ser mange som laster opp med dyre og store biler. Hadde det ikke vært bedre med 2 forskjellige istedet? Litt billigere den store, og en mindre som tar all småkjøring.

Tja, vi har begge deler vi. Leaf til småkjøring og Model X til de tyngre oppgavene. "Problemet" er bare at Model X går >30.000km i året og Leafen går 5.000km. Behovet for langkjøring, god plass og hengerfeste er altså svært mye større enn behovet for småkjøring for vår del ihvertfall. Kunne kanskje vridd 5.000km til over fra Model X til mindre elbil om den mindre elbilen hadde lengre rekkevidde (som en i3 94Ah) slik at den klarte 10 mil året rundt i motorveisastighet, men det hadde fortsatt vært en ganske skjev fordeling.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ferry

Sitat fra: trykkertor på søndag 01. oktober 2017, klokken 17:23
Tror det er mange elbilister som går i fotformsko, er opptatt av komfort, apper og diverse dill dall.

Fotformsko måtte jeg google.. Tror ikke jeg har noen sko som er i den kategorien, men går i et par Ecco til hverdags. Har ellers Alfa, Salomon og Lundhags fjellsko, Alfa skistøvler, Topo og Asics joggesko, Northwave sykkelsko, noen par finsko, et par tøfler et sted, noen blå stygge plastsko fra Europris til bruk i hagen, to par håndsydde sandaler, Mares svømmeføtter og sikkert mer jeg ikke husker. Egne kjøresko har jeg dog ikke, men så driver jeg heller ikke med motorsport.
Opptatt av komfort? Tja, ikke spesielt. Brukte ei 20l bensinkanne som stol i dag, sittende på betonggulvet i en garasje, termoskaffe i pappkrus, omgitt av traktorredskap og elgslakt.
Apper, javisst! Blir fort noen apper for den som har smarttelefon.
Diverse dill dall er jeg helt klart opptatt av. Det tror jeg absolutt alle andre også er. Ting og tang derimot, har jeg ikke så stor interesse for.

Sitat
Selv elsker jeg å kjøre bil. Og da mener jeg at det er JEG som KJØRER. Jeg som styrer, velger nærlys/fjernlys, viskerhastighet, gear, osv.

Av de tingen du nevner er det imo kun styring som har noe med kjøring å gjøre. Alt det andre er forstyrrende elementer for kjøringa, og gir/kløtsj kanskje det verste av dem alle. De er der kun for å kompensere for stempelmotorens  svakheter.

Sitat
Å kjøre Bergen Oslo er noe jeg elsker. Hvert minutt av turen.

Høres kjedelig ut, spør du meg. Å sitte 7-8 timer "i en lenestol" å fikle med brytere og pedaler langs en kjedelig vei er relativt langt ned på lista mi, men hver sin lyst. Tar heller en halvtime aktiv kjøring på svingete vei, eller noen runder gokart.

Ansjosfilet

Det siste jeg ønsker meg i en ny bil er autonome egenskaper, men føler jeg blir nødt til å krysse av og betale for det mtp videresalg til en eller annen nerd.
2016 Bmw i3 60Ah
2022 Bmw iX3 LCI

PK snekker

Ser det er ganske spredd syn på dette emne, synes uansett det er morsomt å skape en diskusjon og selvbevissthet rundt dette.

Skjønner godt at å kjøre til jobb kan gjøres i en elbil helautomatisk, men en frisk høstdag i helgen er det lite som slår en god gammeldags kjøretur. Manuelt gir, ruse opp motoren for å treffe perfekt i nedgiringen og en svingete landevei, ikke en datamaskin som gjør alt for deg. Da kan man like gjerne ta buss...



1990 Lancia Delta HF integrale 4x4 turbo
2012 Opel Combo 1.6 Cdti

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: PK snekker på mandag 02. oktober 2017, klokken 11:14Skjønner godt at å kjøre til jobb kan gjøres i en elbil helautomatisk, men en frisk høstdag i helgen er det lite som slår en god gammeldags kjøretur. Manuelt gir, ruse opp motoren for å treffe perfekt i nedgiringen og en svingete landevei, ikke en datamaskin som gjør alt for deg. Da kan man like gjerne ta buss...
Det du beskriver er å jobbe rundt svakhetene til fossilmotor/girkasse. Elbilene har fordelen av at de ikke har disse svakhetene, dermed trenger de heller ingen datamaskin til å gjøre dette. De har kun ett gir og fullt moment fra første omdreining.

Jeg ble egentlig overrasket over hvor digg det er å stort sett kun benytte gasspedalen. Man justerer hastigheten lett akkurat til hva man behøver, og får man en mulighet til full effekt, så er alt man trenger å gjøre å trykke pedalen til bunns. Man kan fokusere mer på kjøringen og mindre på å opprettholde bilens funksjon.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Elbil fundamentalist

Sitat fra: PK snekker på mandag 02. oktober 2017, klokken 11:14
Ser det er ganske spredd syn på dette emne, synes uansett det er morsomt å skape en diskusjon og selvbevissthet rundt dette.

Skjønner godt at å kjøre til jobb kan gjøres i en elbil helautomatisk, men en frisk høstdag i helgen er det lite som slår en god gammeldags kjøretur. Manuelt gir, ruse opp motoren for å treffe perfekt i nedgiringen og en svingete landevei, ikke en datamaskin som gjør alt for deg. Da kan man like gjerne ta buss...
hadde en Alfa Romeo 75TS (TwinSpark) morsomste bilen jeg har hatt, men minnene er nok vakrere enn virkeligheten. Hadde jet kjørt en slik nå, hadde den vært tung på klutsjen følelsen av "null drag" selv om motoren er like hvass sol dengang.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

automat

Sitat fra: PK snekker på mandag 02. oktober 2017, klokken 11:14


Skjønner godt at å kjøre til jobb kan gjøres i en elbil helautomatisk, men en frisk høstdag i helgen er det lite som slår en god gammeldags kjøretur. Manuelt gir, ruse opp motoren for å treffe perfekt i nedgiringen og en svingete landevei, ikke en datamaskin som gjør alt for deg. Da kan man like gjerne ta buss...

Kjørte noen sesonger på bane med MC (mest på Rudskogen). Sammenlignet med det, blir det meste av inspirert kjøring på offentlig vei kjedelig eller farlig.

Så jeg har fått min dose med å finne riktig gir og turtall i svingene. Fikk egentlig kjørt fra meg ganske bra de årene.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

trykkertor

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 02. oktober 2017, klokken 11:25
Det du beskriver er å jobbe rundt svakhetene til fossilmotor/girkasse. Elbilene har fordelen av at de ikke har disse svakhetene, dermed trenger de heller ingen datamaskin til å gjøre dette. De har kun ett gir og fullt moment fra første omdreining.

Det du kaller "svakhetene til en fossilmotor/girkasse" er det jeg og PK snekker kaller for KJØRING.
Må da være en designsvakhet i styrestag og hjuloppheng at en må dreie på rattet når autopilot klarer det selv.
Må da være en designfeil på fluestangen min, da de selger frossenfisk på Rema.

Ferry

At behovet for gir er en designsvakhet er da opplagt, men det er ikke en designfeil. Det er da vel ingen som med viten og vilje lager en motor som ikke kan dra rundt fra stillestående, som har en høyst ulineær momentkurve og har innebygd forsinkelse. Alt dette kan med enkelhet innføres på en elmotor om noen skulle ønske det. Treg respons er for så vidt allerede innført, ellers ville drivverket rives i filler. Men ikke treg som i vente_på_turtall_og_turbotrykk_treg
Hvis noen hadde klart å lage en stempelmotor med intern forbrenning som kunne trekke fra 0 RPM, så hadde de gjort det for lenge siden. Se bare på et damplok, ingen kløtsj der, og heller ingen gir.
Koenigsegg Regera bruker et sofistikert system for å unngå girkasse, men jeg tror den er morsom å kjøre.
Giring forstyrrer kjøringa slik jeg ser det. Det er ikke mulig å ta svingene like fort hvis en samtidig med ratt, brems og gass også skal betjene en tredje pedal og en girspak. I Formel 1 har noen nostalgikere luftet tanken om å gjeninnføre girspak for å gjøre kjøringa vanskeligere. Og CVT ble forbudt før noen rakk å ta det i bruk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA