Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilister er ikke interessert i bil?

Startet av PK snekker, onsdag 27. september 2017, klokken 11:30

« forrige - neste »

PK snekker

Nå har jeg vært medlem her en stund og jeg skjønner meg ikke helt på medlemene her.  ???

I motsetning til andre bil grupper jeg har/er med i er det nesten ingen interesse av det å kjøre bil, heller tvert om. Det skal være automat, selvkjørende og helst så lite som mulig.

Det virker som dere er mere opptatt av teknologien og apper til bilen enn det å faktisk kjøre den.

Hvorfor kommer dere ikke på street meet eller cars and coffe?

Jeg tror det er viktig at elbilene blir en del av resten av bilmiljøet. Da vil det kanskje bli flere elbilister da jeg innbiller meg at det er mange skap elbilister der ute.

Bare en tanke og ikke kritikk her altså.
1990 Lancia Delta HF integrale 4x4 turbo
2012 Opel Combo 1.6 Cdti

elektrolux

Nå ble jeg såra og vonbråten.

Her stiller jeg på årlige elbilrally, bygger om og modifiserer biler, og sørger for å holde prisene på ladeutstyr nede.

"Problemet" du viser til er all den motstanden elbilentusiaster møter i vegvesenet. Oppgradering til moderne batteriteknologi er bannlyst, samme er ombygging av flotte eksosbiler. Igjen står vi med mulighet til å sette på endre felger, og spesial lakkering/foliering, og det er begrenset hvor mye kred det gir på street meets.

Trimming er lite aktuelt både forde Tesla gjør dette så mye bedre enn noen andre klarer og at tilgang til bilens parameter kan være kranglete.

Elbilforeningen kan heller ikke beskyldes for å fremme entusiasmen for elbilene på annet grunnlag enn rimelig og ren framkomst.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

PK snekker

Var ikke meningen og såre, var derfor jeg skrev at dette ikke er kritikk. ;)

Men jeg lurer på hvorfor, da har du jo gitt ett slags svar, men jeg er ikke enig i at dere ikke kan komme med original bil.

Alle er velkommene
1990 Lancia Delta HF integrale 4x4 turbo
2012 Opel Combo 1.6 Cdti

JorgenM

JEG er interessert i bil og elsker å kjøre :)

Derfor har jeg også NULL interesse for Tesla's AP og tilsvarende systemer fra andre produsenter :)

Tidligere petrolhead med V8, cab osv. Kjøpte første dieselbil når ungene begynte å komme og bilinteressen dalte rett ned. Så fikk jeg prøve i3 og siden har interessen vært på topp igjen!  :+1:
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

PK snekker

1990 Lancia Delta HF integrale 4x4 turbo
2012 Opel Combo 1.6 Cdti

JorgenM

Meg? :)
Var alltid på treff i BMW-klubben, men føler ikke for å møte opp med en i3 :)
Tesla-eiere er en merkelig gjeng og jeg liker vel egentlig ikke å identifisere meg med den typiske Tesla-eieren :o
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

jkirkebo

Sitat fra: JorgenM på onsdag 27. september 2017, klokken 12:32
Meg? :)
Var alltid på treff i BMW-klubben, men føler ikke for å møte opp med en i3 :)
Tesla-eiere er en merkelig gjeng og jeg liker vel egentlig ikke å identifisere meg med den typiske Tesla-eieren :o

Etter å ha truffet ganske mange Tesla-eiere (selger jo ladeutstyr så mange kommer på besøk og henter) står det ganske klart for meg at den "typiske" Tesla-eieren ikke finnes. Jeg vil påstå at Tesla-eiere er en vesentlig mer sammensatt gruppe enn f.eks eiere av nyere større BMWer, Audier eller Mercedeser. Tesla-eiere består av alt fra de mest miljøinteresserte til de som bare bryr seg om ytelse. Og av folk med alt fra relativt lav inntekt til de som tjener ganske bra (men ikke de rikeste virker det som). Og alt fra folk som gjør alt selv til de som ikke engang vurderer å bytte et dekk selv (eller vaske bilen selv). Noen har forbud mot sko (!) i bilen samt alt av mat og drikke, noen fyller den full med sementsekker og juletrær. Osv. ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

#7
Jeg har alltid vært veldig bilinteressert, men Tesla har løftet det til et nytt nivå.
Derimot er jeg ikke av typen som drar på streetmeets, selv om jeg liker å diskutere bil med bilinteresserte venner. Å kjøre ut på streetmeets har jeg sjeldent tid til. Gjorde det dog i blant når jeg var 18-20 år. Til og med turer på Rudskogen :)

For øvrig opplever jeg at Tesla gjør tidligere bil-uinteresserte til veldig interessert i bil og merke.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

brako79

Er over snittet bilinteressert, og har dratt nå og da på treff, da bare dagsturer. Har ikke vært på cars and coffes med elbilen ennå, men skal ikke se bort fra at det kommer. Har da sett teslaer på de treffene jeg har vært på.
Har rett og slett ikke passet pga aktiviteter på andre arenaer.
///Mvh
Kristian
'21 ID.4 1st
'17 e-Golf
venter på '22 iv80X
-
'10 BMW F800ST

Philip Marlowe

Kanskje Teslaeierene burde melde bilene sine opp på Amcar-treff? Noen har jo til og med foliert bilene i lekre farger.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

arnkl

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 27. september 2017, klokken 14:36
Noen har forbud mot sko (!) i bilen samt alt av mat og drikke, noen fyller den full med sementsekker og juletrær. Osv. ;)

Eg er definitivt i siste gruppe. Har hatt mange turar til gjenbruksstasjonen med bilen fylt opp med rusk og rask. Det er utruleg kor mykje ein får plass til i bilen når bakseta er lagt ned. For meg er bil ein bruksgjenstand og ikkje ein pyntegjenstand.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

kVArh

Jeg er "ikke interesert i bil". For meg er det en bruksgjenstand. På den andre siden var alle mine biler vært under min kontroll, jeg har vært sjefen. De har aldri turt å svikte meg fordi jeg følger såpass med (generellt interesert i teknologi) at evt. fortredeligheter på gang blir stoppet i tide. Elbil er en billig bil og har lave driftskostnader. Bombengener har ikke så mye betydning for meg, men er en skikkelig bonus når jeg tar en litt lengere tur. Min store sorg er tilhengerfestet. Jeg har beholdt min gamle Passat stasjonsvogn til de store transport oppdrag.
Så  til bil og kjøreglede. Ble gledelig overrasket over elbilen "jevne automatgir" og dens "kvikke" oppførsel i all småkjøring (kryss, rundkjøringer og så videre).
Styling er ikke min greie, her er det pur kjøreglede  med KIA Souls  propellfelger.
Når jeg kjøpte bilen fikk jeg et hefte med beskrivelser av teknologien som var anvendt. Fikk i alle fall et innblikk i hvordan det hele er "skrudd sammen og virker".  Dog er jeg nok nå ikke like "overlegen" når det gjelder å holde bilen i gang, men det hadde jeg vel heller ikke  vært med en annen ny bil heller. Som før følger jeg med og tar nok oftere en tur til verksted enn jeg hadde gjort med mine tidligere biler. Til nå har det ikke vært nødvendig med noe verkstedbesøk (skulle egentlig bare mangle med en 2 år gammel bil , elbil eller ei).
For si det som det er: Elbil er gilt, kjempegøy å kjøre, jeg angrer ikke et sekund.
KIA Soul EV Exclusive, Titanium silver, 2016

Ferry

Sitat fra: Philip Marlowe på onsdag 27. september 2017, klokken 15:20
Kanskje Teslaeierene burde melde bilene sine opp på Amcar-treff?

Tesla er i aller høyeste grad Amcar! Hvor mange ganger har jeg ikke hørt Amcar-entusiaster skryte av hvor  langt forut for sin tid amerikanske biler var? Med elektriske vinduer, automatgir osv. Det er vel ikke nødvendig å vente til noe er blitt gammeldags før det skal hylles? Still med Tesla nå! Eller BMW X-serie. Det er jo den mest eksporterte bilen fra USA, og burde være Amcar god som noen.

Jeg er interessert i bil, og mye teknisk rundt biler. Biltreff derimot har jeg lite interessa av. Bilkjøring har for meg i stor grad vært transport mellom hjem og skole, hjem og arbeid, helgeturer til hytta m.m. Må ha passert en halv million km og gud vet hvor mange timer i bil, mange av dem i kø. Masse bortkasta tid slik jeg ser det.

Har vært og sett F1-løp med 200.000+ tilskuere, teller det som biltreff?

cyber

Jeg synes elbilister er overinteresserte i bil ;
noen har fått et nytt liv etter at de kjøpte elbil og begrepet selvforherligelse
når stadig nye høyder.
Man skulle tro at enkelte ikke har forstått hvorfor det er nødvendig å subsidiere elbiler.  ;D

arthur

Sitat fra: PK snekker på onsdag 27. september 2017, klokken 11:30
Nå har jeg vært medlem her en stund og jeg skjønner meg ikke helt på medlemene her.  ???

I motsetning til andre bil grupper jeg har/er med i er det nesten ingen interesse av det å kjøre bil, heller tvert om. Det skal være automat, selvkjørende og helst så lite som mulig.

Det virker som dere er mere opptatt av teknologien og apper til bilen enn det å faktisk kjøre den.

Hvorfor kommer dere ikke på street meet eller cars and coffe?

Jeg tror det er viktig at elbilene blir en del av resten av bilmiljøet. Da vil det kanskje bli flere elbilister da jeg innbiller meg at det er mange skap elbilister der ute.

Bare en tanke og ikke kritikk her altså.

For min del stemmer det godt at jeg har liten interesse for bil generelt og ingen interesse overhodet for "street meet eller cars and coffe". Ønsker å komme fra A til B på mest mulig behagelig og uanstrengt måte til laveste mulig utgift og så trygt som mulig. Elbiler har jo også en god del fordeler av rent kostnadsmessig art. Over og ut.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA