Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nissan leaf ledningsnett har i sin helhet gått i stykker

Startet av Caroline Bakke, tirsdag 26. september 2017, klokken 12:02

« forrige - neste »

Caroline Bakke

Vår el bil, Nissan Leaf sluttet å virke fra en dag til en annen, nå rett etter at garantitiden er ute, fordi ledningsnettet er ødelagt, og verkstedet (Birger. N. Haug) har påvist at ledningsnettet i sin helhet må byttes ut, og det vil koste like mye som ny bil. De har også vist at det ikke har noe med vår måte å bruke bilen på. Har noen erfart noe lignende? Hvordan bør jeg gå frem? Det synes urimelig at jeg skal stå ansvarlig for skadene på et så dårlig produkt. Jeg ville jo heller aldri ha kjøpt en Nissan Leaf, dersom jeg visste at den kom til å vare bare 5 år. Verkstedet (og selgeren) sier de kan sende inn et skjema til Nissan i håp om støtte i saken, men de sier at det i utgangspunktet ikke er noe hjelp tilgjengelig, siden garantitiden er ute. Trenger råd!

Caroline Bakke

Miljøaspektet ved å ha en elbil faller jo bort, dersom den blir til søppel etter 5 år. Siden ledningsnettet jo kan betegnes som svakt, siden det ved normal bruk varer i 5 år, tenker jeg også at dette er noe selger må gjøre oppmerksom på. Slik de gjør når det gjelder levetiden på batteriet. Og da vil nok ikke så mange tørre å kjøpe seg en Leaf.

Lars C. Krogenæs

Hei Caroline

Det ser ut til at du har vært maks uheldig.

Birger N. Haug har en tendens til å si at alt er ødelagt og ikke kan fikses, selv om det egentlig er en liten bagatell som er ødelagt.

Jeg ville ringt www.elbilmek.no i Asker og fortalt hva som er status. Du bor antakelig på feil side av fjorden, men jeg tror nok en tur innom dem vil gjøre bilen kjørbar igjen :-)

Fikk du noen skriftlig rapport på feilsøkingen?

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Rasmus.B

Mulig forsikringen dekker det. Sjekk om du har dekning for maskinskade / skade på elektronikk som påvirker fremdrift. Jeg har det i mine vilkår.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

TB

Kan det være mus som er årsaken til skade på ledningsnettet? Eg har erfaring med at skade påført av mus blir dekka av forsikring. Det gav tap av bonus, men når kostnaden er stor vil det lønne seg.

Som Lars skriv - er ikkje sikkert "alt" er ødelagt, mulig det berre er ein, eller eit par kabler som mangler isolasjon og dermed lager problemer. Utfordringen er å finne denne kabel - kan være tidkrevende og vanskelig å komme til. Birger N. Haug velger den enkle løysinga (for verkstaden) ved å bytte alle kabler.

Det finnes mange Leaf som er kondemnert - burde være mulig å få tak i kabel som er defekt brukt - om det er mulig å få den ut uten at den blir ødelagt.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Trond.m

Dette høres ut som en sak som kan gi Nissan dårlig PR, og derfor ville jeg kontaktet dem direkte. Alle importører har en konto for "Goodwill", for det er meningsløst at en 5 år gammel bil må kondemneres på grunn av en skade dere ikke har skyld i. Finnes sikkert mange journalister som vil skrive om en slik sak, og Nissan vil nok mislike slik "PR" sterkt midt i lanseringen av en ny modell  8) . Men ville ikke bruke trusler om det før du eventuelt har fått avslag fra importøren. Du skriver at det koster like mye som ny bil. Hva mener du mer konkret ?..Pris ?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA