Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Muligens ulovlig annonse?

Startet av DanC, mandag 25. september 2017, klokken 22:54

« forrige - neste »

DanC

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=105069133

Jeg trodde at i3 2018 modell er den modellen med Facelift som kommer i desember/januar? Er dette ikke da en annonse som er litt på kanten?

Ingeniøren

Marathon edition har vært ute en stund, og må ikke forveksles med siste modell som kommer....(facelift 2018)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Trond.m

#2
Nei, men er ikke sikker på at det kan regnes som 2018 modell som det står i annonsen, selv om den er produsert etter 1.7.2017.

Autowinder

Tyskland har lang tradisjon på å stille om til nye modeller i sommerferieavviklingen. Har bilen endrede detaljer fra før sommeren og annen spec, kaller de det oppstart på nytt modellår. Sjekk VIN siffer 10, så vil dere se at det er økt med én. Det er ikke noe rart med dette.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

johanf

Maraton Edition ble vel levert i 650 eksemplarer. Eneste forskjell på en ME og vanlig fullspekket i3 er ME-merkene (klistremerker?) og at de blå detaljene i grillen og på sidene er i sølv. Ellers er bilen helt lik og koster det samme.


Sent from my iPhone using Tapatalk

JorgenM

I tillegg følger det med en treningsklokke, men kan ikke se at den er nevnt i denne annonsen :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

johanf

...ja og gratis påmelding til et Oslo Maraton event, men det er jo ikke akkurat derfor man kjøper elbil. ;)

sylwester

Hvis VW har en "marathon edition" så er vel det ikke noe ulovlig med denne annonsen. Det står helt klart at det er 2017-modell.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Trond.m

Sitat fra: sylwester på søndag 01. oktober 2017, klokken 00:03
Hvis VW har en "marathon edition" så er vel det ikke noe ulovlig med denne annonsen. Det står helt klart at det er 2017-modell.
Det var vel ikke VW  :)
At de nå har endret det til å står 2017 modell i annonsen betyr vel at 2018 ikke var korrekt.

DanC

Har fått følgende forklaring "Biler registrert f.o.m 8 mnd regnes som neste års modeller, derfor en 2018 modell." Men den holder ikke vann dersom de selv har forandret årsmodellen. Men skulle ikke i3 kommer med facelift så ville det nok vært vanlig å regne en bil som neste års modell fra og med 8 mnd.

Klykken

Mener alle biler fra BMW som er produsert etter juli blir betegnet som "neste års modell".
Som denne f.eks: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=105800054
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Trond.m

#11
Det er litt uklart hvordan BMW regner årsmodell. Jeg bestilte en 2018 modell i3 med produksjon etter 1.7, men fikk tilbakemelding at 2018 var utsatt til faceliften kom. VW leverte 2017 modell e-Golf både med og uten facelift, men der er det en bokstav i chassisnummeret som definerer årsmodell.

Agmuns

Det spiller da ingen rolle hvordan bilprodusentene definerer årsmodeller. I USA har de neste års modell allerede på vårparten. Skal man da lyve med nesten et helt år i annonsene?

Det som skal stå på Finn er registreringsåret. Om du er tidlig ute og kjøper en facelift i3 nå med levering i desember, så har du en 2017-modell når du skal selge den igjen om noen år.

Edit: noe som minnet meg på at jeg må oppdatere signaturen min :)

Autowinder

Sitat fra: TM på fredag 06. oktober 2017, klokken 09:00
Det er litt uklart hvordan BMW regner årsmodell. Jeg bestilte en 2018 modell i3 med produksjon etter 1.7, men fikk tilbakemelding at 2018 var utsatt til faceliften kom. VW leverte 2017 modell e-Golf både med og uten facelift, men der er det en bokstav i chassisnummeret som definerer årsmodell.

Det er riktig TM, jeg tok en sjekk på registrerte i3'er fra sidene til itanywhere, markerte alle registrerte og limte inn i excel, og siste årsmodell er fremdeles H (=2017) i VIN posisjon 10. Så det du sier bekrefter at omstillingen er utsatt og at tidspunkt velges av produsent, så jeg tok feil over.

Når det er sagt agmuns, velger jeg ved salg av bil, i konkurranse med bilforhandlerne som selv sier de benytter modellår konsekvent, å bruke det samme. Bruker jeg regår kan jeg tape titusener mot samme modell solgt av forhandler.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Agmuns

Sitat fra: Autowinder på fredag 06. oktober 2017, klokken 09:35
Når det er sagt agmuns, velger jeg ved salg av bil, i konkurranse med bilforhandlerne som selv sier de benytter modellår konsekvent, å bruke det samme. Bruker jeg regår kan jeg tape titusener mot samme modell solgt av forhandler.
Det er en risiko du tar ved å kjøpe bil rett før nyttår. Personlig tar jeg aldri ut biler mellom juli og januar nettopp av den årsaken. Den risikoen ligger selvsagt der selv om du lyver på årsmodellen og sier bilen er et år nyere enn den er, for bruktkjøperen er forhåpentlig våken nok til å skjønne at hen vil komme i samme situasjon når hen skal selge igjen.

Det er nok bruktbiler på markedet, så jeg hadde krevd avslag i prisen eller gått til neste bil. Ikke fordi bilen er noe dårligere bare fordi den er registrert et par uker før årsskiftet, men fordi den blir et helt år eldre når potensielle kjøpere skal filtrere etter bruktbiler på Finn (og dermed kanskje faller ut av søkeresultatene til mange potensielle kjøpere).

Hvis vi skal begynne å skrive produsentens årsmodell på Finn, så vil det ikke lenger være noe poeng å ha årsmodell som filtreringsmulighet, siden hver bilprodusent har ulik definisjon på når en ny årsmodell starter å produseres. Da må vi endre "årsmodell" til "år gammel" på Finn og alle tilsvarende søketjenester.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA