Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Utvikling i bruktbilpriser på fossilt

Startet av Lindberg, mandag 25. september 2017, klokken 21:07

« forrige - neste »

Lindberg

Jeg sitter nå og gleder meg som en guttunge på tidlig julaften, før jeg skal hente min første elbil på onsdag (til latterlig lav billånsrente, så jeg trenger ikke nevne hva slags bil jeg venter på...)

Kan likevel ikke unngå å ha littegrann vondt i magen, for jeg har store problemer med å bli kvitt den fossile familiebilen! Den skal vekk uansett, da vi bare har en parkeringsplass og ett førerkort i husstanden foreløpig.

Jeg har ingen konkret statistikk eller noe å vise til, men jeg kan ikke huske å ha mottatt så lite respons på biler jeg har solgt på finn tidligere.

Jeg tenker det er flere aspekter ved dette:

- Det kommer masse spennende elektriske nyheter fra flere hold de neste årene, (selv om det ryktes at ikke alle fabrikanter er helt "on track")
- Tesla har kjørt den nevnte kampanjerenten sin i hele sommer og høst, og sikkert mettet en god del av det norske markedet som har vurdert ny bil, (og kanskje ikke først og fremst elektrisk) i det siste.
- Veimyndighetene i Norge skrur opp bomtakster over en lav sko. Siste nå er miljødifferensiering og rushtidsavgift i Oslo fra 1. oktober.

Hva tenker dere? Vil flere som meg sitte igjen med en slikk og ingenting, og i verste fall restgjeld, etter at pant i forrige bil er fristilt?

Hadde vært artig og sett noe statistikk på dette  :)

Knut Røe

Hvordan har du priset deg?
For mange er eneste råd å dumpe prisen. Skikkelig.
8-10 år gammel dieselbil er et sjansespill og en tikkende bombe.

doldis1

 5 år gammel diesel er et sjansespill  ;) Nå skal vel sies til fossilbileens fordel at september kanskje ikke er
beste måned å selge bruktbil ...

Knut Røe

#3
Sitat fra: doldis1 på mandag 25. september 2017, klokken 21:26september kanskje ikke er
beste måned å selge bruktbil ...
Åssen da?
Hos min forhandler var det "business as usual" hvertfall...

DagfinnN

Jeg brukte 6 mnd på å selge en flott bil - subaru outback. Det tok 4 mnd før første respons. Det er nok slutten på fossilbilene vi ser nå.
Nå har jeg Tesla ute til ca lika lav pris som Subaruen - forholdsvis. Det har vært 6 henvendelser på Tesla i løpet av 8 dager annonsen har vært ute. Det sier sitt om situasjonen.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Gordon Retriever

Sitat fra: DagfinnN på mandag 25. september 2017, klokken 22:09
Jeg brukte 6 mnd på å selge en flott bil - subaru outback.

Hvor gammel var Subaruen din da du solgte den?
Flere bilselgere bekrefter at det er usikkerhet i bransjen om hvor fort elektrifiseringen kommer til å gå.  For moro skyld ba jeg om et tilbud på en annonsert "kampanje" på leasing av en hybridbil, og restverdien etter 3 år var på 52%. ;D

DagfinnN

Sitat fra: Gordon Retriever på mandag 25. september 2017, klokken 22:20
Hvor gammel var Subaruen din da du solgte den?
Bilen var drøye 3 år med 50.000 på telleren. Prisen var satt ned blant de laveste de første 5 mnd og satte den ned til lavest siste mnd.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

1Ampera

#7
Jeg solgte en 2014 Opel Insignia Bi Turbo, km 19500 , 4x4 , aut., 3 år gammel. Lå ute 2,5 uke, solgt kr. 395.000.-
2024 BMW i4 M50
2018 Ampera-E, levert 14.06.18, hvit alt utstyr.
2017 Ampera-e, levert 16.05.17, hvit alt utstyr.(Solgt)
2020 BMW M5 Individual Competition
2015 BMW M5 Individual Competition
2015 VW E-up, siden 10.11.14(Solgt, en gledens dag, endelig ferdig med Møller)
2014 Opel Insignia 4x4, Biturbo(solgt)

tallyho

#8
Den STORE kostnaden med bil er verditapet, uansett hvordan man snur på det.

Solgte en 15 mnd gammel helt ordinær men brukbart utstyrt BMW 5 til 78 % av nybilpris i fjor. Gått 30.000. Det svei. Men jeg mener at det illustrerer at vi bare må bite tenna sammen hvis vi ønsker å gå fra relativt ny fossil til elektrisk. Alternativet er egentlig å kjøre fossilen til den er 8-10 år, og så gå elektrisk etter det. Men da går man glipp av årevis med avgiftsfri bil, nesten gratis drivstoff og (enn så lenge) gratis bom.

Hadde jeg hatt bedre vett, hadde jeg  ikke kjøpt den BMWen i 2015 men gått rett på Tesla. Men i så fall hadde det blitt en pre-facelift, og da hadde jeg garantert angret på det også :-[, etterpå. Neida, saken er at bil er dyrt uansett, og i ettertid er jeg strålende fornøyd. Vi fikk tross alt 30.000 morsomme km i en BMW, etterfulgt av en minst like morsom elbil som er nesten gratis i drift..
2015 E-Golf
2016 Tesla S90D
2016 Tesla 3 reservert

Knut Røe

Sitat fra: HelTek på tirsdag 26. september 2017, klokken 10:13
Jeg solgte en 2014 Opel Insignia Bi Turbo, km 19500 , 3 år gammel. Lå ute 2,5 uke, solgt kr. 395.000.-
Det virker dyrt, man får jo nye modellen til den prisen, ny.
Du gjorde vel et godt salg da.

HCO

#10
Sitat fra: tiger`n på tirsdag 26. september 2017, klokken 11:27Det virker dyrt, man får jo nye modellen til den prisen, ny.
Du gjorde vel et godt salg da.
Biturboen koster 575'. 30% verditap er vel ganske normalt på 3 år.

Jeg tror at spesielle biler (som dette) vil holde seg vesentlig bedre i pris enn gjennomsnittlig slappe familie-dieselbiler. Eller kanskje det er riktigere å si at jeg håper at det er slik, ettersom jeg etterhvert skal selge en relativt sjelden Subaru Outback.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Gordon Retriever

Så lenge det ikke finnes rommelige stasjonsvogner med eldrift og lang rekkevidde på brukmarkedet i prisleiet 150-350.000, er jeg litt avventende til et veldig prisras på slike bruktbiler.

kaiat

Jeg driver og følger litt med på fossilbilannonser på finn da jeg trolig blir nødt til å bytte ut familiefrakteren min med noe litt nyere, og kan ikke akkurat si at det har vært noe prisras på kurante familiebiler. Hadde det bare vært så vel, så kunne jeg ha fått meg en flott bil.  ;D

Jeg kjenner dessuten et par stykker som nylig solgte hver sin fossilbil, de ble omtrent solgt på dagen.


kodalse

Av alle ting har jeg stikk i strid all fornuft kjøpt en gammel dieselkjerre.
Peugeot 607 2,7 Hdi biturbo V6 fra 2007.
Kostet ny rundt 690k (toppmodell) kjøpt etter 10 år for kr 51k.
Nå er jo ikke franske biler kjent for å holde seg særlig godt i pris, men tør man kan man få morsomme kjøretøy til en billig penge.
Denne tenkte jeg å ha i 5 år før den selges/kondemneres, altså verditap på 10k pr år hvis den vrakes.
Etter 5 år regner jeg at utbudet av elbil med hengerkapasitet er noe høyere enn i dag.

Uansett sier det noe om verditapet på Diesel biler. Det er kun en måte å selge på - dumpe prisen.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Myrvang

Skal selv selge Mondeo innen et år. Nypris i 2011 ca 300.000,-, jeg ga 160.000,- for 2,5 år siden, ca 50% verdifall på 3 år. Den hadde gått langt, 143.000 km da jeg kjøpte den. I dag regner jeg med å få ca 80-90.000,- for den, så omtrent 75% prisfall på 6-7 år eller nesten halvvering hvert 3. år. Er omtrent der det ligger vil jeg tro?
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA