Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Chademo Adapter

Startet av ModelXoslo, mandag 25. september 2017, klokken 10:20

« forrige - neste »

ModelXoslo

Hei.

Har hentet ut min bil nå, og ettersom jeg ikke har lading er jeg på jakt etter Chademo adapter.

Noen som vet om Tesla har dette på lager? Eventuell pris?

Eller om noen selger er jeg også interessert.

All info du har settes pris på!
X75D bestilt - Sent august - September levering

mthoring

Sitat fra: ModelXoslo på mandag 25. september 2017, klokken 10:20
Hei.

Har hentet ut min bil nå, og ettersom jeg ikke har lading er jeg på jakt etter Chademo adapter.

Noen som vet om Tesla har dette på lager? Eventuell pris?

Eller om noen selger er jeg også interessert.

All info du har settes pris på!

Hei! Hvis du skal få tak i dette kjapt så må du kjøpe dette fra Tesla direkte. Ellers så har TOCN kjørt medlemstilbud på Chademo og Wallbox i sommer, ny runde er vist på trappene. Rabattert TOCN-pris på Chademo var på 3162,- fullpris er nærmere 5000,-. Jeg bestilte via TOCN tilbud tidlig på sommeren og fikk det utlevert nå nettopp.

Se også https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=34817.0
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

ModelXoslo

Hei.

Har fått med meg at den er bra priset, men ser at de ikke tar imot bestillinger, og ikke vet når de får inn. Da ser jeg verdien av å betale litt ekstra. Vet du om noen har dette på lager i oslo, eller om de har hatt leveringstid?
X75D bestilt - Sent august - September levering

mthoring

Sitat fra: ModelXoslo på mandag 25. september 2017, klokken 12:52
Hei.

Har fått med meg at den er bra priset, men ser at de ikke tar imot bestillinger, og ikke vet når de får inn. Da ser jeg verdien av å betale litt ekstra. Vet du om noen har dette på lager i oslo, eller om de har hatt leveringstid?

Vil tro det finnes på lager hos Tesla, ring nærmeste verksted og hør..
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

ModelXoslo

Ringte tesla nå. Fikk vite at det var på lager, og kostet 5600,- kroner.

Frister lite når det plutselig kommer tilbud via TOCN til nesten halv pris.

X75D bestilt - Sent august - September levering

sjossang

Lurer bare på om prisen blir like gode neste gang. Fikk litt insideinfo, og Tesla tapte visst stort på dette salget.
Y LR hvit/hvit

THE

Det kan vel se ut som Tesla må ta inn igjen tapet på de 450 første TOCN-bestillingene gjennom å sette opp veiledene pris på ladeutstyr. Hvis TOCN-rabatten i tillegg blir redusert ved neste bestillingsrunde, så ender vi vel opp med å være så heldige å få kjøpe rabattert adapter til den prisen som tidligere var veiledende.

Dessverre er Tesla sitt SuperCharger-nettverk så grovmasket (selv om det stadig kommer seg) at det er helt nødvendig med ChaDeMO-adapter hvis man skal bruke bilen mye utenfor hovedveiene, så Tesla får vel solgt adapterne sine uansett.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

ModelS_Oslo88

Sitat fra: THE på mandag 25. september 2017, klokken 16:08
Det kan vel se ut som Tesla må ta inn igjen tapet på de 450 første TOCN-bestillingene gjennom å sette opp veiledene pris på ladeutstyr. Hvis TOCN-rabatten i tillegg blir redusert ved neste bestillingsrunde, så ender vi vel opp med å være så heldige å få kjøpe rabattert adapter til den prisen som tidligere var veiledende.

Dessverre er Tesla sitt SuperCharger-nettverk så grovmasket (selv om det stadig kommer seg) at det er helt nødvendig med ChaDeMO-adapter hvis man skal bruke bilen mye utenfor hovedveiene, så Tesla får vel solgt adapterne sine uansett.

Mmmm, nå skal jeg stille et stupid question  :angel:.. hvis bilen kommer med "oppgraddert lader" får man da med en ChaDeMO adapter, eller er dette noe man uansett må kjøpe, og trenger?

Tesley

Kort oppsummert:

Oppgradert lader: "Vanlig" lading som du kan få fra husveggen eller ladestolper på kjøpesenter ol. men at bilen tillater høyere hastighet.

ChaDeMo er som Supercharger bare tregere. Disse har en annen plugg som trenger adapter for å kunne brukes av en Tesla. ChaDeMo brukes i hovedsak av asiatiske biler. De fleste europeiske bruker CCS. ChaDeMo / CCS er som regel tilgjengelig samme sted, og er langt mer utbredt enn Tesla sin SC.
S75D - bekreftet 20. august

ModelS_Oslo88

#9
Sitat fra: Tesley på mandag 25. september 2017, klokken 17:01
Kort oppsummert:

Oppgradert lader: "Vanlig" lading som du kan få fra husveggen eller ladestolper på kjøpesenter ol. men at bilen tillater høyere hastighet.

ChaDeMo er som Supercharger bare tregere. Disse har en annen plugg som trenger adapter for å kunne brukes av en Tesla. ChaDeMo brukes i hovedsak av asiatiske biler. De fleste europeiske bruker CCS. ChaDeMo / CCS er som regel tilgjengelig samme sted, og er langt mer utbredt enn Tesla sin SC.

Takk for info. Ok så disse "type 2 kabler" som følger med bilene, hvor bruker man disse? Bor i Oslo, vet ikke om jeg har behov for ChaDeMo laderen.. har ikke tenkt på dette en gang  ::)

Har f.eks. 24 slike ladestasjoner i garasjen der jeg kommer til å parkere bilen.. må jeg da ha en ChaDeMo, noen som har efaring fra andre Fortum ladepunkter (ikke hurtiglading) men kun vanlig lading?

http://www.fortum.no/privat/chargedrive/

Red_Harvest

Type 2 kan du bruke på de fleste kjøpesenter osv. Grovt sett så kan du rangere på følgende måte:

1. Supercharger (raskest)
2. CHADEMO (vanlig hurtiglading, maaange steder, som f.eks Circle K (grønn kontakt) og Fortum etc).
3. Type 2 (Fra maks 22kw (får vel kun maks 16,5kw med oppgradert lader på Tesla) og nedover via 11kw, 7,4 og nedover)

Type 2 er da fint som destinasjonslading, men punkt 1 og 2 egner seg bra når man er på lengre turer. Fordelen med CHADEMO er at det er veldig utbredt, som andre også har påpekt.

Og nei, du MÅ ikke ha en Chademo-adapter, men det store spørsmålet er, hvor kommer du til å farte? :)

Orbit

"Alle" Chademo-lokasjoner har også type-2 uttak. Dette er greit som backup dersom det er lang kø eller feil på Chademoladeren. Det går jo ikke bråfort, men du kan stort sett få nok på en snau time med type-2 til at du når frem til neste Chademo (eller SC).

I Oslo, bruker du også type-2 kabelen på alle offentlige ladestolper av "ny" type.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ModelS_Oslo88

#12
Sitat fra: Red_Harvest på mandag 25. september 2017, klokken 20:33
Type 2 kan du bruke på de fleste kjøpesenter osv. Grovt sett så kan du rangere på følgende måte:

1. Supercharger (raskest)
2. CHADEMO (vanlig hurtiglading, maaange steder, som f.eks Circle K (grønn kontakt) og Fortum etc).
3. Type 2 (Fra maks 22kw (får vel kun maks 16,5kw med oppgradert lader på Tesla) og nedover via 11kw, 7,4 og nedover)

Type 2 er da fint som destinasjonslading, men punkt 1 og 2 egner seg bra når man er på lengre turer. Fordelen med CHADEMO er at det er veldig utbredt, som andre også har påpekt.

Og nei, du MÅ ikke ha en Chademo-adapter, men det store spørsmålet er, hvor kommer du til å farte? :)

Takk for info :)

Dro ned i garasjen nå for å undersøke litt mer, ser ut som de plassene som er i garasjen her på Tjuvholmen krever Chademo adapter.. da blir det vel en Chademo adapter på meg  ;D

Orbit

Veldig lite sannsynlig. På Chademo henger kabelen fast i laderen, men jeg tipper det bare er en kontakt på veggen på Tjuvholmen, som ser ut som på bildet under. Det er i så fall type 2, og du bruker kabelen du får med bilen.

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Ellemelle

Jeg ville undersøkt mulighetene for Type2-lading nærmere.
Hvis du lader daglig med Chademo, vil ladehastigheten din bli strupet ganske raskt, og det på permanent basis.
Chademo er først og fremst et alternativ for å lade bilen hurtig.

https://electrek.co/2017/05/07/tesla-limits-supercharging-speed-number-charges/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA