Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny til Tesla og bil levert. Nyttige tips

Startet av N00b, mandag 25. september 2017, klokken 06:56

« forrige - neste »

N00b

Tenker det er greit å ha en samletråd på ting og tang som er nyttig info i hverdagen med bilen og bruk.

1. Har du luftfjæring, så må du under SUSPENTION fanen på oppsettet velge hvilken fart den skal automatisk senke seg på. 85 er fint. Sparer strøm.

2. Bilen bruker strøm når den er parkert. Du kan redusere dødforbruket 'vampiredrain' ved å sette energy saving ON i oppsettet under fanen DISPLAYS og ta vekk om det er huket av for always connected.

3. Når du lader på superlander så er det 1 lader som driver 2 stolper, så stolpe 1a og 1b har samme strømforsyning. Den som kobler til først har prioritet og får så mye strøm bilen kan ta imot, den neste får da restkapasiteten men minimum 30kw.

4. Lad når du kan, ikke når du må.  Det er bedre for batteriet med korte ladetider og full styrke på amper. Så kommer du hjem med 60%, lad opptil 80% igjen. Er bilen parkert så plugg inn!  Om det passer med planene dine så reduser hvor høgt bilen lader til 80% 

5. Ikke vær redd for å lade til 100% om det trengs. Men aldri la bilen stå parkert med 100% over tid.

6. Ja de fleste biler gjemmer ca 3kwh fra 0 til bilen stopper. Men dette varierer og om du ikke har fått lest av din bil med CANbus leser så er det lotteri å kjøre under 0.

7. Verre enn å la bilen stå parkert med 100% er om du lar den stå parkert med 0% og ikke kobler til lader.

8. 100% er virkelig 100% av hva batteriene kan lades til uten at de skades der og da (unntatt om du har en software resteicted bil).  Når bilen indikerer 0% så er den virkelig på ca 10%, men 5% av dette er ikke utnyttbart. Såkalt anti brick protection.

sfinxern

Takk for nyttige tips :)!

Ang. pkt 4 og 5. Er det slik at de flestr av dere setter ladetopp til maks 80% preventivt i det daglige? Dvs plugger inn laderen når dere kommer hjem og tar den ut igjen på morgenen med nye 80% tilgjengelig?

Eller lader dere bare en gang eller to i uken (hvis dere ikke kjører langt i det daglige da selvfølgelig :))? Tesla-eiere gjør kanskje ikke det hvis bilen tapper batteriet litt etter litt.
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

Chris Neumann Ruud

Sitat fra: sfinxern på mandag 25. september 2017, klokken 07:55
Takk for nyttige tips :)!

Ang. pkt 4 og 5. Er det slik at de flestr av dere setter ladetopp til maks 80% preventivt i det daglige? Dvs plugger inn laderen når dere kommer hjem og tar den ut igjen på morgenen med nye 80% tilgjengelig?

Eller lader dere bare en gang eller to i uken (hvis dere ikke kjører langt i det daglige da selvfølgelig :))? Tesla-eiere gjør kanskje ikke det hvis bilen tapper batteriet litt etter litt.

Kan bare svare for meg selv, men jeg har nattlading til 70%, plugger inn hver dag. Men så har jeg ikke kjørelengdene i løpet av en normal dag heller lenger. 50-60% hadde nok holdt i lange baner for mitt bruk.
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: sfinxern på mandag 25. september 2017, klokken 07:55Ang. pkt 4 og 5. Er det slik at de flestr av dere setter ladetopp til maks 80% preventivt i det daglige? Dvs plugger inn laderen når dere kommer hjem og tar den ut igjen på morgenen med nye 80% tilgjengelig?
Jeg plugger alltid inn når jeg parkerer. Da lader den opp til 80%.

70% er egentlig (litt) bedre for batteriet, men jeg har bare 15A lading, så om jeg da plutselig trenger lang rekkevidde så er det sjeldent tid til å lade opp mye før avreise. Når jeg er på 80% trenger bilen ca 6 timer til å lades opp til 100% ved behov.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

GOS

#4
Lader normalt til 70% og starter først lading når jeg kommer ned på 45-50%, det vil si 2 ganger i uken.

Lader til 80-85% de helgene når jeg skal på hytta, og 90 eller mer når jeg skal kjøre Stavanger-Østlandet ett par -tre ganger i året.

Har 22 kw lader hjemme så om jeg plutselig har behov for ekstra kjørelengde så går det fort å lade ekstra. Lader normalt ikke på hytta, men har 7.5 kw der om det blir behov for ekstra kjørelengde der.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

sfinxern

Takker for svar, da ser jeg hvor i ladelandet jeg bør ligge når jeg får S'n :).

Har også en i3 94ah i dag og den lader vi også et par-tre ganger i uken avhengig av om vi skal ut på en litt lengre tur. Dem pleier vi å lade helt opp til 100%, mest pga rekkevidden. Men på S'n så trenger vi ikke full rekkevidde i det daglige, så da kan vi fint lade opp til 70/80% og lade på nytt når vi er på 40-50%.
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

Espen Hugaas Andersen

I forhold til levetid er det ubetydelig forskjell på å lade 60% -> 70% seks ganger i uken vs å lade 40% -> 70% to ganger i uken. (Det ene er sikkert litt bedre enn det andre, men vanskelig å si hva som er best.) Så her er det bare snakk om hva som passer best for brukeren. Om man har f.eks to elbiler og kun ett ladepunkt så kan det gi mening å kun lade Teslaen et par ganger i uken.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

N00b

Et annet topp vinter tips for å begrense bortkasting av energi er å sette PÅ range mode under Driving meny.

Da vil ikke bilen varme opp batteriene unødig når du er på korte turer. Bilen vil bestandig holde såpass lunk i batteriene at de ikke skades uansett temperatur så ikke tenk på det.

Ulempen er bilen begrenser på vifta til kupeen også.

Side note er dette vil gi at bilen passivt lar batteriene bli ekstra varme på lengre turer. Batteriene generer varme ved bruk, samme med inverter/motor/girkasse.

Om sommeren lar jeg range mode være AV for lavere batteritemperatur på langturer. Jeg kjører MYE og langt

o.b.lix

Sitat fra: N00b på mandag 25. september 2017, klokken 06:56
7. Verre enn å la bilen stå parkert med 100% er om du lar den stå parkert med 0% og ikke kobler til lader.

Ikke enig, å la stå på 0% er minst like like ille, og 100% vil jo uansett tappe seg ned (vampire drain)
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

sfinxern

Sitat fra: N00b på mandag 25. september 2017, klokken 09:29
Et annet topp vinter tips for å begrense bortkasting av energi er å sette PÅ range mode under Driving meny.

Da vil ikke bilen varme opp batteriene unødig når du er på korte turer. Bilen vil bestandig holde såpass lunk i batteriene at de ikke skades uansett temperatur så ikke tenk på det.

Ulempen er bilen begrenser på vifta til kupeen også.

Side note er dette vil gi at bilen passivt lar batteriene bli ekstra varme på lengre turer. Batteriene generer varme ved bruk, samme med inverter/motor/girkasse.

Om sommeren lar jeg range mode være AV for lavere batteritemperatur på langturer. Jeg kjører MYE og langt

Jeg har også lest at hvis du setter S`n i range mode (vet ikke om det er samme funksjoner når range mode brukes på X også), så vil den koble ut den bakre elmotoren slik at bilen i praksis bare vil fungere som en FWD. Er dette riktig? I så fall, så vil det jo påvirke kjøreegenskapene betydelig på vinterføre om man aktiverer range mode.
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

tkjoerlaug

Ang 1 - så har vel teslabjørn testet at effekten er helt minimal med å kjøre i low. Å kjøre litt saktere sparer vel mye mer strøm. Å senke bilen spiser vel bare dekk?

Trond.Strom

enig på punkt 1. med tkjoerlaug
minimalt med besparelse på strøm, og fort vekk store ekstrakostnader på dekk.

THE

Noen som vet hvorfor bilen spiser mer dekk i Low enn Standard? Endres hjulstilling ved å heve/senke bilen?
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

SabreMan

Jeg kommer stort sett bare til å bruke bilen i helgene. Er det da noe poeng i å koble bilen til laderen i løpet av uken?

Kommer oppdateringer automatisk selv om bilen ikke er tilkoblet?
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

cra

Oppdateringer kommer uavhengig av om du er tilkoblet lading eller ikke, ja.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA