Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Korfor er det ingen inventory X75 med 7 seter

Startet av Luring, søndag 24. september 2017, klokken 22:05

« forrige - neste »

Luring

Alle så langt eg ser er 6 setere p.t. samt 1 stk. 5 seter.
Nokon som veit grunnen?
Solgt ut eller ikkje tatt inn?

Nasatech

Sitat fra: Luring på søndag 24. september 2017, klokken 22:05
Alle så langt eg ser er 6 setere p.t. samt 1 stk. 5 seter.
Nokon som veit grunnen?
Solgt ut eller ikkje tatt inn?

Var en del 7-setere i listen før, men tydeligvis blitt solgt. 6-seter har alltid vært mer populær så sikkert derfor det er flere av den.


Luring

Antar det er den uten midtkonsoll som er mest populær?
Er jo litt meir praktisk i bruk og trivlegare for dei bak antar eg med åpning mellom setene.
Nokon plass ein kan sjå salgstall for X med de ulike setetypene, eller er det kun kommunikasjonsmesterene Tesla som sitter på det?
Ser det er levert totalt 2200 X pr. 1 mai 2017.


Nasatech

Sitat fra: Luring på mandag 25. september 2017, klokken 07:16
Antar det er den uten midtkonsoll som er mest populær?
Er jo litt meir praktisk i bruk og trivlegare for dei bak antar eg med åpning mellom setene.
Nokon plass ein kan sjå salgstall for X med de ulike setetypene, eller er det kun kommunikasjonsmesterene Tesla som sitter på det?
Ser det er levert totalt 2200 X pr. 1 mai 2017.

http://teslastats.no

Sjekk kolonnen for Model X. Der ser du setene. Jeg får ikke ut om det er midtkonsoll på 6'ern dessverre. Men de fleste hittil er nok uten midtkonsoll.

geear

Sitat fra: Nasatech på søndag 24. september 2017, klokken 22:10
Sitat fra: Luring på søndag 24. september 2017, klokken 22:05
Alle så langt eg ser er 6 setere p.t. samt 1 stk. 5 seter.
Nokon som veit grunnen?
Solgt ut eller ikkje tatt inn?

Var en del 7-setere i listen før, men tydeligvis blitt solgt. 6-seter har alltid vært mer populær så sikkert derfor det er flere av den.
Selgeren min anbefalte 7-seter fordi de mener den er mye mer lettsolgt i bruktmarkedet. Litt merkelig ettersom det er registrert flere 6-seter enn 5 og 7 til sammen, men samtidig så er det INGEN 7-seter å oppdrive i inventory, alt blir solgt ut på timer. Det var en i forrige uke og en uka før, begge forsvant før man rakk å si kake.

Kan også ha med at seteløsningen har blitt endret, og mange av oss som har blitt påtvunget ny seteløsning fortsatt er på jakt etter den gamle.

Jeg vurderer å skifte til 6-seter (vi er fem), men kan ikke fordra løsningen med at dersom en kjører med 4- eller 5-seter så kan alt bagasje suse rett inn i kupéen, og med alle seks oppe så er det lite bagasjeplass.

Det kryr av 6-seter i inventory, men dessverre veldig få X-er med hengerfeste siden alle som ligger der nå er fra før pakkeendringene hvor hengerfeste ble standard.

olavxxx

#6
Sitat fra: gr på mandag 25. september 2017, klokken 10:06
Sitat fra: Nasatech på søndag 24. september 2017, klokken 22:10
Sitat fra: Luring på søndag 24. september 2017, klokken 22:05
Alle så langt eg ser er 6 setere p.t. samt 1 stk. 5 seter.
Nokon som veit grunnen?
Solgt ut eller ikkje tatt inn?

Var en del 7-setere i listen før, men tydeligvis blitt solgt. 6-seter har alltid vært mer populær så sikkert derfor det er flere av den.
Selgeren min anbefalte 7-seter fordi de mener den er mye mer lettsolgt i bruktmarkedet. Litt merkelig ettersom det er registrert flere 6-seter enn 5 og 7 til sammen, men samtidig så er det INGEN 7-seter å oppdrive i inventory, alt blir solgt ut på timer. Det var en i forrige uke og en uka før, begge forsvant før man rakk å si kake.

Kan også ha med at seteløsningen har blitt endret, og mange av oss som har blitt påtvunget ny seteløsning fortsatt er på jakt etter den gamle.

Jeg vurderer å skifte til 6-seter (vi er fem), men kan ikke fordra løsningen med at dersom en kjører med 4- eller 5-seter så kan alt bagasje suse rett inn i kupéen, og med alle seks oppe så er det lite bagasjeplass.

Det kryr av 6-seter i inventory, men dessverre veldig få X-er med hengerfeste siden alle som ligger der nå er fra før pakkeendringene hvor hengerfeste ble standard.

Slik var det
Jeg tror årsaken er det du er inne på, hvis man ser tilbake i tid var 7-seteren dyrest og minst fleksibel.
Rad 2 kunne ikke legges ned, så det var umulig å få med lange gjenstander.

6-seteren med åpning hadde jo da mulighet for smale og lange gjenstander, den var også litt billigere enn 7-seteren, men litt dyrere enn 5-seteren (ca 50.000 ?). Mange foretrakk også den åpne kupeen i 6-seteren, samt at de som egentlig ikke trengte mer enn 5 seter fikk et bonus-sete og litt bedre plass på rad 3.

5-seteren ble jo mer den "praktiske" løsningen, men mange er redd for å kjøpe en SUV med 5-seter. Ofte går jo folk på bruktmarkedet etter mange seter i SUV. Men klart at den var mest praktisk og billigst.

Slik er det
Men så kom jo den nye 7-seteren "på godt og vondt", denne ble mer praktisk enn den gamle 7-seteren og trumfer derfor egentlig 5-seteren på mange måter. 5-seteren er litt billigere (25.000) og gir litt mer oppbevaring under gulvet bak, men på bruktmarkedet vil nok en 7s med nye løsningen være mer salgbar enn en 5seter løsning.

På bruktmarkedet er det nok mange som liker den gamle 7seter løsningen også, så kan godt tenkes de "støvsuges" på inventorybilene. Men den gamle 7s var egentlig litt "midt mellom" 5s og 6s, den hadde flere seter, men var minst praktisk, samt den var dyrest. Men for de som måtte ha 7-seter var det jo eneste valget de hadde.

Jeg personlig ville ha den nye 7s-løsningen og får heldigvis den. Har ikke behov for 5 seter en gang, men "greit å ha". Foretrekker det praktiske fremfor det "fancye" når det gjelder den gamle vs den nye, selv om det sikkert er kult å briefe med å styre setene fra skjermen :P Men jeg foretrekker heller å kunne legge ned alle setene ved behov. Men hadde jeg måttet velge 5s, gamle 7s eller 6s, hadde jeg nok valgt 5s.

Luring

Sitat fra: gr på mandag 25. september 2017, klokken 10:06
Det kryr av 6-seter i inventory, men dessverre veldig få X-er med hengerfeste siden alle som ligger der nå er fra før pakkeendringene hvor hengerfeste ble standard.
Sjå der ja; eg tok det for gitt at det var hengerfeste på de i inventory siden det nå er standard. Korleis kan ein sjå om det er hengerfeste på disse da? Står det ikkje noko er det ikkje er hengerfeste?

Luring

Sitat fra: gr på mandag 25. september 2017, klokken 10:06
Selgeren min anbefalte 7-seter fordi de mener den er mye mer lettsolgt i bruktmarkedet. Litt merkelig ettersom det er registrert flere 6-seter enn 5 og 7 til sammen, men samtidig så er det INGEN 7-seter å oppdrive i inventory, alt blir solgt ut på timer. Det var en i forrige uke og en uka før, begge forsvant før man rakk å si kake.
Eg og trur iallfall de nye 7 seterne forsvinner ut rimelig kjapt ja, eg ser ingen større ulemper kontra 5 seter og 6 seter for meg iallefall, og ellers kun fordeler. Så eg trur Telsa har gamblet på å produsere opp ein mengde 6 setere (nokon nevnte å teste oppskalering av produksjon) siden det gjekk mest av dei før.

Nasatech

Sitat fra: Luring på tirsdag 26. september 2017, klokken 06:58
Sitat fra: gr på mandag 25. september 2017, klokken 10:06
Det kryr av 6-seter i inventory, men dessverre veldig få X-er med hengerfeste siden alle som ligger der nå er fra før pakkeendringene hvor hengerfeste ble standard.
Sjå der ja; eg tok det for gitt at det var hengerfeste på de i inventory siden det nå er standard. Korleis kan ein sjå om det er hengerfeste på disse da? Står det ikkje noko er det ikkje er hengerfeste?

Hvis noen som har bestilt ny bil kan sende meg option codes, så kan jeg sjekke om de har det med når det er standard.

Luring

Det ligger ute 4 med rett farge:
Eksempel: https://www.tesla.com/no_NO/new/5YJXCCE22HF062871
Kan ein sjekke om denne har hengerfeste?
Kva er forskjell på denne og ein ny med 6 seter og metallic?

geear

I følge denne inventory-lista så er det nå INGEN inventory med hengerfeste: http://www.itanywhere.no/inventory.php?land=no&m=x&b=&f=&c=6&h=y

Heller ikke den du henviser til.

Jærbuen

Det lå en X75 med hengerfeste i går, men tror den er ute av lista nå.
5YJXCCE28HF064723
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD Solgt
2017 Opel Ampera-E Solgt
Nå 2013 Model S, P85 Signatur

Øyvind.h

Sitat fra: gr på mandag 25. september 2017, klokken 10:06
Selgeren min anbefalte 7-seter fordi de mener den er mye mer lettsolgt i bruktmarkedet.

De to selgerne jeg har pratet med i Tesla-butikk har begge anbefalt 6 seter og sagt det er det de selger mest av (nybiler).

Men når jeg har sett litt på finn har jeg fått inntrykk av at 7-seteren har vært lettere å omsette. Både når jeg kikket tilbake i mars og nå i september har det vært uforholdsmessig stor andel 7-setere merket solgt. Jeg måtte selv lete en stund for å finne en fullspekket 7-seter uten utstyrsmangler og med rett farge. Stort sett hadde bilene feil farge, feil ustyr eller feil setekonfig.

Til gjengjeld ble det flere bud på bilen jeg kjøpte.

Argumentene mot 7-seteren har jeg ikke opplevd som problem i praksis, og fordelene setter jeg veldig stor pris på.

På Face har jeg sett bytte begge veier. Dvs folk som må gå fra 6 til 7 seter, og noen med 7 seter som har spurt hvordan det er å ta ut et sete.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

mecanica vergara

Sitat fra: Nasatech på tirsdag 26. september 2017, klokken 07:06
Sitat fra: Luring på tirsdag 26. september 2017, klokken 06:58
Sitat fra: gr på mandag 25. september 2017, klokken 10:06
Det kryr av 6-seter i inventory, men dessverre veldig få X-er med hengerfeste siden alle som ligger der nå er fra før pakkeendringene hvor hengerfeste ble standard.
Sjå der ja; eg tok det for gitt at det var hengerfeste på de i inventory siden det nå er standard. Korleis kan ein sjå om det er hengerfeste på disse da? Står det ikkje noko er det ikkje er hengerfeste?

Hvis noen som har bestilt ny bil kan sende meg option codes, så kan jeg sjekke om de har det med når det er standard.
Her kan du sjekke hvem som har hengerfeste. Ikke så mange nå. En av 39 biler.
http://www.itanywhere.no/inventory.php?land=no&m=x&b=&f=&c=&h=y


Sent from my iPhone using Tapatalk
Sølv 75D hentet desember 2107
Sort 3SR+

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA