Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tidsstyring av lading, wifi

Startet av Jarle Larsen, søndag 24. september 2017, klokken 19:15

« forrige - neste »

Jarle Larsen

Det er ikke lenge før strømprisen blir dynamisk, og jeg tenker at bilen må lades på natten. Jeg har en saltolader, koplet til 400V 16A. Finnes det en fjernbetjent boks som kan settes på jordvernet eller sikringen, som jeg kan betjene med en app? Det synes jeg hadde vært kjekt  :) gode ideer mottas med takk

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

brako79

Litt liten strøm man kan kjøre over denne.
Hvis man skal belemre seg på kun nattlading, så blir ladetiden kortere, og man må kanskje ha høyere effekt.

Belastningstoleranse:
250 V~, 16 A resistiv last
250 V~, 8 A induktiv last
///Mvh
Kristian
'21 ID.4 1st
'17 e-Golf
venter på '22 iv80X
-
'10 BMW F800ST

Griffel

#3
Sitat fra: brako79 på mandag 25. september 2017, klokken 08:29
Hvis man skal belemre seg på kun nattlading, så blir ladetiden kortere, og man må kanskje ha høyere effekt.
Kanskje, 23-06 = 7 timer x 3kW = 21kWh = 10mil.

Men den kan ikke brukes direkte på 400V, der må en i tillegg ha en kontaktor, og kan da få alt denne Saltoboksen kan levere. 16A = 11 kW x7 timer = 77kWh.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Trekkoppbil

#4
Privatabonnenter får vanligvis ikke timesavregning på strømmen. Derfor synes jeg mye av vitsen med automatisk måleravlesning som er innført de siste åra, er borte.

Dessuten ville forskjellene i energiprisene dag og natt gi marginale forskjeller på dag- og nattlading. Det er bare å reine på det.

Det som er den store feilen, er at nettleia ikke skiller mellom forbruk på natt og dag. E-verket må bygge ut etter trafikktopper på dagtid, og lading på på natta er ingen kostnad for e-verket, og forbruket på nattestid burde ikke spille inn på fakturagrunnlaget for nettleie.

Det er forbruket under strømtoppene om vinteren, når naboene dine bruker mye strøm, som burde utgjøre fakturagrunnlaget for nettleie.

Elbilforeningen burde lobbe for mer dynamisk prising, for at vi skal kunne utnytte lagrinsmuligetene av kraft.

Man finner enkelte EVSE med wifi på det amerikanske markedet, men det hjelper kanskje lite, hvis du lader med 3-fase. Man kan søke etter wifi i elektrobutikkene for å leite etter fjernstyringssystemer.

Burger

Jeg ville gjerne hatt en lader man kan styre over wifi selv, uten å måtte kutte strømmen. Er det ikke bedre at laderen forteller bila - slutt å lad, og så kutter strømmen enn at strømmen kuttes før laderen?
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

jkirkebo

Sitat fra: Burger på tirsdag 26. september 2017, klokken 09:03
Jeg ville gjerne hatt en lader man kan styre over wifi selv, uten å måtte kutte strømmen. Er det ikke bedre at laderen forteller bila - slutt å lad, og så kutter strømmen enn at strømmen kuttes før laderen?

EcoLite kan styres på denne måten. Med kabel for ekstern styring kan du enten justere ned ladestrømmen (ved å legge inn en motstand over de to ledningene) eller stoppe lading (ved å kortslutte de to ledningene i kabelen). En fjernstyrt kontaktor fikser altså den biffen, og har du f.eks 4 utganger på den kan du variere med ganske mange forskjellige ladestrømsverdier (siden man kan lage nye motstandsverdier ved å koble motstander i parallell).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Robert Sund

@jkirkebo
Det er jo en enkel og billig løsning. En annen måte vil å benytte en raspberry pi, og styre nivået enten analogt eller med pulsbreddemodulasjon på inngangen til EcoLite'n

Styring av pilotsignalet direkte er jo også en mulighet. Ladestasjonene jo bare en glorifisert stikkontakt. Eventuelt med vern.

Man må passe på å ikke overbelaste utgangene på Pi'en. Den koster vel ca en femtilapp. Elektronikk komponenter for å gi elektrisk kraft nok til Pi'en koster langt mindre eller gratis hvis de trengs.

@Trekkoppbil
Innføringen av de nye målerne er helt absurd i Norge. Vi bor tross alt i "Europas kondensator". Personvernmessige problemer får man på kjøpet. Og en milliardkostnad som skal fordeles over ti år.

Når man i tillegg vil straffes økonomisk for å lade på natten med litt effekt og derved jevne ut forbruket i boligområder med utfordring frister det nesten å oppfordre til å gi faen og kun tenke på trekket gjennom egen AMS måler.

geear

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 26. september 2017, klokken 10:10
Sitat fra: Burger på tirsdag 26. september 2017, klokken 09:03
Jeg ville gjerne hatt en lader man kan styre over wifi selv, uten å måtte kutte strømmen. Er det ikke bedre at laderen forteller bila - slutt å lad, og så kutter strømmen enn at strømmen kuttes før laderen?

EcoLite kan styres på denne måten. Med kabel for ekstern styring kan du enten justere ned ladestrømmen (ved å legge inn en motstand over de to ledningene) eller stoppe lading (ved å kortslutte de to ledningene i kabelen). En fjernstyrt kontaktor fikser altså den biffen, og har du f.eks 4 utganger på den kan du variere med ganske mange forskjellige ladestrømsverdier (siden man kan lage nye motstandsverdier ved å koble motstander i parallell).
En tanke her:

Ladestasjon tilkoblet 20A kurs.
Ladestasjon konfigureres internt med motstand for 20A.
2-kanals smarthusbryter kobles i parallell med motstand for 20A, altså vil bryteren i åpen tilstand (av) gi høyest motstand.
På utgang 1 (Q1) kobles det inn en motstand som sammen med motstand for 20A gir 10A totalt.
På utgang 2 (Q2) er det ingen motstand.

Da vil åpen bryter gi 20A, utgang 1 aktivert gir 10A og utgang 2 gir kortslutning?

Med dobbel impulsbryter kan da dette både programmeres med timer fra smarthussystemet (og evt. fjernstyres etter behov), men også med fysisk bryter på vegg ved ladestasjon.

Tenker jeg rett?

Mangler i så fall bare indikasjon på hva ladestasjonen er satt til. Hvordan takler bilene endring i ladestrøm mens de er tilkoblet?

Er det slik de fleste ladestasjoner konfigureres eller er dette unikt for Ecolite?

jkirkebo

Sitat fra: gr på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 10:24
En tanke her:

Ladestasjon tilkoblet 20A kurs.
Ladestasjon konfigureres internt med motstand for 20A.
2-kanals smarthusbryter kobles i parallell med motstand for 20A, altså vil bryteren i åpen tilstand (av) gi høyest motstand.
På utgang 1 (Q1) kobles det inn en motstand som sammen med motstand for 20A gir 10A totalt.
På utgang 2 (Q2) er det ingen motstand.

Da vil åpen bryter gi 20A, utgang 1 aktivert gir 10A og utgang 2 gir kortslutning?

Med dobbel impulsbryter kan da dette både programmeres med timer fra smarthussystemet (og evt. fjernstyres etter behov), men også med fysisk bryter på vegg ved ladestasjon.

Tenker jeg rett?

Mangler i så fall bare indikasjon på hva ladestasjonen er satt til. Hvordan takler bilene endring i ladestrøm mens de er tilkoblet?

Er det slik de fleste ladestasjoner konfigureres eller er dette unikt for Ecolite?

Nesten korrekt. Du må Legge inn en fast motstand for 20A og koble utgangene i parallell med denne. Motstand på Q1 som i parallell med den for 20A gir 10A, og en lask på Q2 som kortslutter over motstanden.

Indikasjon må du evt. hente ut fra smarthus-systemet, eller lese av verdien med en tredje "dings" som så viser dette.

Bilen har noen millisekunder på seg til å endre ladestrømtrekket etter at pilotsignalet endres. Dette fungerer altså helt fint under drift, ellers ville aldri lastdelingssystemer fungert.

Jeg kjenner ikke til noen andre ladestasjoner med samme system. De fleste konfigureres med dip-switcher eller via PC-interface.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Robert Sund

Noen har også en "volumknott" der man kan stille ladestyrken. BD3200RD (eller noe slikt) fra elbilhjelpen har en slik knott som kan stilles i trinn.

geear

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 12:27
Nesten korrekt. Du må Legge inn en fast motstand for 20A og koble utgangene i parallell med denne. Motstand på Q1 som i parallell med den for 20A gir 10A, og en lask på Q2 som kortslutter over motstanden.
Så sant jeg forstår deg rett, så var det slik jeg mente det.

Om det funker så har man en enormt fleksibel løsning med to ladestyrker fra bryter ved ladestasjon eller fra mobil eller styring i hus, og alt kan programmeres sammen med resterende strømforbruk eller på tid, og da kan man velge mellom å slå av lading eller sette den ned på en lav ladestrøm osv. Mangler bare at ladestasjonen kan fortelle smarthuset om batteriprosent på bilen... ;)

geear

Sitat fra: gr på fredag 13. oktober 2017, klokken 22:28
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 12:27
Nesten korrekt. Du må Legge inn en fast motstand for 20A og koble utgangene i parallell med denne. Motstand på Q1 som i parallell med den for 20A gir 10A, og en lask på Q2 som kortslutter over motstanden.
Så sant jeg forstår deg rett, så var det slik jeg mente det.

Om det funker så har man en enormt fleksibel løsning med to ladestyrker fra bryter ved ladestasjon eller fra mobil eller styring i hus, og alt kan programmeres sammen med resterende strømforbruk eller på tid, og da kan man velge mellom å slå av lading eller sette den ned på en lav ladestrøm osv. Mangler bare at ladestasjonen kan fortelle smarthuset om batteriprosent på bilen... ;)
Et spørsmål her.

I gitt eksempel med en EcoLite satt opp med 20A motstand på en 20A kurs. Hva skjer dersom man kobler inn enda en ladestasjon på samme kurs og setter de opp med lastdeling? Da skjønner de at de skal lastdele 20A eller er det kun én av de (en master) som konfigureres med motstand og også styrer den andre? Har du anelse om hva som skjer hvis man endrer motstand mens de står og lastdeler?

jkirkebo

Sitat fra: gr på torsdag 19. oktober 2017, klokken 18:55
I gitt eksempel med en EcoLite satt opp med 20A motstand på en 20A kurs. Hva skjer dersom man kobler inn enda en ladestasjon på samme kurs og setter de opp med lastdeling? Da skjønner de at de skal lastdele 20A eller er det kun én av de (en master) som konfigureres med motstand og også styrer den andre? Har du anelse om hva som skjer hvis man endrer motstand mens de står og lastdeler?

Har du en EcoLite uten lastdeling må den sendes inn for montering av utstyret før den kan brukes med det. Det er ikke standard, koster 900,- ekstra for 2 stk. eller 500,- pr. stk. Begge har samme type utstyr, og signaliserer tilgjengelig ladestrøm til den andre ladestasjonen. Begge må altså konfigureres for 20A/10A på en 20A kurs. Evt. er det mulig med asynkron lastdeling, f.eks 20A/6A og 20A/14A. Det kan være aktuelt der man har 400V 3-fase men kun en av bilene kan lade på 3-fase. Da kan en få 3x6A og den andre få 1x14A.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

geear

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 19. oktober 2017, klokken 19:07
Har du en EcoLite uten lastdeling må den sendes inn for montering av utstyret før den kan brukes med det. Det er ikke standard, koster 900,- ekstra for 2 stk. eller 500,- pr. stk. Begge har samme type utstyr, og signaliserer tilgjengelig ladestrøm til den andre ladestasjonen. Begge må altså konfigureres for 20A/10A på en 20A kurs. Evt. er det mulig med asynkron lastdeling, f.eks 20A/6A og 20A/14A. Det kan være aktuelt der man har 400V 3-fase men kun en av bilene kan lade på 3-fase. Da kan en få 3x6A og den andre få 1x14A.
Ok, med andre ord kan man ikke kjøre variabel ladestrøm, som nevnt over, med lastdeling. Vil man fortsatt kunne laske via en smart bryter slik at de går i 0 under pristoppene, eller må strømmen kuttes?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA