Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Leaf har ødelagt alle elektriske komponeneter på strømnettet?

Startet av hsverre, lørdag 12. august 2017, klokken 10:29

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Trekkoppbil

Å måle spenninga mellom N og jord neste gang man opplever noe sånnt, kan være en grei lærdom.
Har man enfasekurser, blir det i praksis å måle alle spenningene mellom trådene og jord.

Jeg opplevde noe lignende en gang jeg hadde hatt trikkere på besøk, og jeg ringte dem da de var på veien fra åstedet og spurte om et par av enkeltkursene kunne være kopla på 400V.  De forstod de ikke at kunne være mulig. Da de kom tilbake en annen dag, fant de en laus N-leder i sikringsskapet.


geear

Jeg fikk trøbbel med både det ene og andre hjemme etter et strømbrudd for en tid siden, lysene flimret voldsomt, UPSer peip og slo inn og ut i hytt og gevær, og oppdaget litt tilfeldig displayet på UPSen til gasspeisen viste fluktuerende spenning fra 170 til 260V. Kontaktet nettleverandør (Lyse), og det viste seg at de hadde koblet opp et flyttbart dieselaggregat for å levere strøm under feilretting på trafo, og at også dieselaggregatet hadde feil.  :o

jche

Løs pen-leder avdekkes ikke alltid ved spenningsmåling. Verdiene kan være normale ved ubelastet anlegg, så blir spenningene høye når last kobles inn.

KjellG

Nærliggende å mistenke brudd i N-leder. En Leaf har vel en enspenningslader. Mao, vil trekke «løs» N-leder ut av senter og mindre laster som LaeD får opp mot 400V spenning. Sikringen slår ikke ut pga lite strømtrekk.

Ellers, vil tro at de fleste ladere inneholder en DC-DC omformer. Inngang med AC og batteri med DC er mao skilt med en trafo. Sdal litt til at batterlilikestrøm skal slå bakover.

Nå er en jfb normalt en strøm-ulikhetsmåler. Mao den tester hvor mye strøm som går ut/inn over grensesnittet. Det den leter etter er om noe strøm fra nettet blir borte mot jord. En feil der batteristrøm går mot nettet - hvor er returveien i kretsen?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA