Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjelp meg med å velge rett (el?)bil

Startet av aasen90, lørdag 23. september 2017, klokken 17:57

« forrige - neste »

Mobileum

Service Leaf koster 9.000.- for 3 år
Service Tesla 17.600.- for 3 år

Forsikring (avhengig av selskap. Cirkapriser) 50% bonus

Leaf 3.800.-
Tesla 9.000.-

8 års garanti har tilnærmelsesvis alle på batteriet.

Strøm blir omtrent det samme hvis man lader hjemme.

Men vi kan avslutte nå. Er sikker å at tilhørere har catchet poengene (dine og mine) ;D



Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

SigX

Ja, vi er nok ikke uenige :)
Alt avhenger av hva man er villig til å bruke på bil, og hvilke behov man har. Ikke tvil om at en Leaf er billigere :)

Øyvind.h

Glem service og forsikring. På 3 år kan Teslaen lett tape seg like mye som 100% av kjøpsprisen av en Leaf.
Se på dyrere Model X eksempelvis. Taper lett 150-200.000,- på den hvert år de første par årene :)

For meg hjelper det ikke så mye ettersom Leaf ikke dekker mitt bilbehov.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Jejl

Tesla har jo ubegrenset km garanti på batteriet. Det kan bli en fordel for trådstarter siden han har tenkt å kjøre opp mot 40 000km årlig.

Mobileum

Sitat fra: Jejl på lørdag 23. september 2017, klokken 22:25
Tesla har jo ubegrenset km garanti på batteriet. Det kan bli en fordel for trådstarter siden han har tenkt å kjøre opp mot 40 000km årlig.

8 år med ubegrenset kilometer er standard på bortimot alle andre el-biler. 8 x 40.000 km = 320.000 km. Tror ikke det er mange som beholder bilene sine så lenge.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Jejl

Sitat fra: Mobileum på lørdag 23. september 2017, klokken 22:29
Sitat fra: Jejl på lørdag 23. september 2017, klokken 22:25
Tesla har jo ubegrenset km garanti på batteriet. Det kan bli en fordel for trådstarter siden han har tenkt å kjøre opp mot 40 000km årlig.

8 år med ubegrenset kilometer er standard på bortimot alle andre el-biler.

Er du sikker på det? Leste akkurat en artikkel som jeg husker fra mars 2017, og det var ingen av produsentene som da hadde ubegrenset km garanti på batterpakken utenom Tesla. Høyeste var 200 000km.

aasen90

Hvis alt går etter planen så vil jeg fra skoleåret 2019/2020 studere 7 år i utlandet. Er derfor litt redd for å kjøpe ny tesla tilfelle den taper seg 500' i verdi. En leaf/zoe er maks 300' tap, men vil mest sannsynlig ha noe verdi når jeg skal ut av landet.

Tenker jeg drar å prøvekjører en zoe på mandag, så får vi ta det derifra.

Mobileum

#22
SitatEr du sikker på det? Leste akkurat en artikkel som jeg husker fra mars 2017, og det var ingen av produsentene som da hadde ubegrenset km garanti på batterpakken utenom Tesla. Høyeste var 200 000km.

VG:

Gode garantier gir trygghet, mener Forbrukerrådet, som gir Volkswagen toppkarakter.

Den omfattende undersøkelsen fra Forbrukerrådet, der de norske importørenes batteri- og kapasitetsgaranti er rangert, viser at Volkswagen gir de beste garantiene.

Også Hyundai, Renault (Zoe), Citroën og Peugeot tilbyr svært gode elbil-garantier, med åtte års batterigaranti og kapasitetsgaranti. Dermed havner disse øverst på Forbrukerrådets liste.

Kapasitetsgaranti skal beskytte deg hvis kapasiteten på batteriet faller dramatisk. Den fungerer slik at importøren garanterer en gitt kapasitet, normalt angitt i prosent av kapasiteten batteriet hadde da bilen var ny.

Fra åtte til fem år
Mens de beste merkene tilbyr 8 års batterigaranti, har Renault (Kangoo Z.E. og Twizy), Ford og Nissan kun vanlig 5 års nybilgaranti på batteripakken. Også Kia straffes litt for sine 7 års garanti på batteripakken.

Nissan har for øvrig en kapasitetsgaranti ut over nybilgarantien, der de garanterer 70 prosent av batterikapasiteten etter fem år. Dessuten har den nye Leaf-modellen med bedre rekkevidde 8 års batterigaranti.


Det kan selvsagt ligge noe max kilometer her. Har ikke sjekket det....


Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Jejl

Men det er etter det jeg vet ingen utenom Tesla som har ubegrenset km garanti i 8 år på batteripakken.
Selv om Tesla ikke har noen fast % sats på hva garantien dekker, så vil en batteripakke som kommer under 70% av opprinnelig kapasitet dekkes av garantien. Ellers kan det ikke kalles en garanti.

aasen90

Tok forresten å regnet på det. I finansieringsforslag som automatisk kommer opp på tesla sin side tar de utgangspunkt i 35% egenkapital. Hvis jeg konfigurerer bilen slik jeg ønsker den kommer den på 772600 - 50000 egenkapital. Da har vi en månedssum på 7745,47 i 8 år. Tar utgangspunkt i at dette er et annuitetslån, så hvis jeg endrer det til serielån kommer avdragene på rundt 8700.

Kanskje jeg burde ta en telefon til tesla i morgen og be om tilbud for ordens skyld. Fornuften sier at jeg tar en zoe intens, men lysten sier ny tesla. Spesielt fordi at min tesla vil være finere og bedre en naboens/svigefars :D

Taffelman

#25
Hva er det Zoe har som en "strippet" Tesla S ikke har?

Poenget mitt er at en Tesla S uten ekstrautstyr er en godt utstyrt bil, og i en helt annen liga enn Zoe mtp plass, komfort, kjøreegenskaper og gadgets.

Med refferal rabatt og forskudd kommer Model S uten ekstrautstyr på ca 4.700 pr mnd. med Tesla lånt på 10 år og 0,25% rente. Vinterhjul kjøper du utenom for ca 15k.

En fullfinansiert Zoe Intense (+ lakk, felger, ladekabel, Vinterhjul) kommer på ca 3.600 pr måned med vanlig grønt billån på 8 år og 4,25% rente, eller ca 3.000 pr.mnd med 50k EK.





X75D
TM3 LR AWD

Knut Røe

Tja, det kan jo tenkes at den i det minste har regnsensor?

aasen90

Om jeg skulle hatt bilen i 5+ år så hadde valget vært lett, men ettersom at jeg skal på skolebenken om få år, så må jeg ta høyde for potensielt verditap. Hvis bilen må selges om 3 år, så er det greit å vite at jeg kan selge bilen uten restlån. Om jeg tar en Zoe intens med 50k egenkapital så kan jeg betale ned bilen så er bilen nedbetalt på 3 år med 6299 i avdrag (hos skandiabanken).


Troald

Du tenker fornuftig. 28 mil er ikke noe problem på vinters tid her på Vestlandet. Det er kanskje tøffere vinter hos deg og mer motorvei? Hvis du trenger 28 mil uten lading så ville jeg anbefalt å spørre på delforumet for Zoe for å være helt sikker.
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

aasen90

Jeg trenger kun 14 mil. Omtrent bare motorvei.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA