Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lade raskere på hytta?

Startet av davelarue, lørdag 23. september 2017, klokken 17:32

« forrige - neste »

davelarue

For at vi skal kunne lade model x'n over natta (10t) på hytta, hva trengs?
Vi har helt vanlig 10amp kurs på standard sikringer.
Regner med at vi må få elektrikern for å gjøre en oppgradering?

Mao

Hvor stort batteri har du på X'en?
Hva har du tilgjengelig av strøm - 400V, 230V 1-fas eller 230V 3-fas? Hvor stor er hovedsikringen, og hvor mye av dette bruker du til andre formål?

Skal du lade en X90D fra tomt til 100 % på 10 timer må du i praksis opp på 230V 32A eller 400V 13A/16A

Uansett trenger du nok en elektriker ja  :)
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

fredag

Sitat fra: davelarue på lørdag 23. september 2017, klokken 17:32
For at vi skal kunne lade model x'n over natta (10t) på hytta, hva trengs?

Hvor mange km trenger du å lade på 10 timer? Tommelfingerregel er at du får 1 km lading pr time pr ampere (og 3 ganger så mye på 400V TN trefase). Trekk fra litt for oppvarming av batteriene om vinteren. 20A (enfase) vil gi deg 20km lading pr time, eller 200km på 10 timer. Sjekk størrelse på hovedsikring og snakk med elektriker om hvor mye strøm som er tilgjengelig på hytta.

Du trenger en ny utekurs med industrikontakt eller mode3 ladeboks (Tesla Wall Charger med integrert ladekabel eller en hvilken som helst annen ladeboks med type2 ladekontakt).

Hvis du ønsker å lade mer enn 16A trefase eller 32A enfase, så må du få installert en mode3 ladeboks.

Hvis du har 400V TN trefase, så er det 16A rød industrikontakt. Hvis det er 230V IT trefase eller enfase du har inn til hytta, så er det 32A blå enfase industrikontakt som gjelder. Men kursen behøver ikke være hele 32A. Hvis du ikke har så mye strøm tilgjengelig, eller hvis netteier i området har begrensninger, så kan kursen sikres lavere, feks 20A, og du setter ned ladehastigheten i bilen til 20A første gang du lader.

Ny kurs beregnet for elbil-lading må ha jordfeilbryter type B. Du kan ofte spare mange tusen på å kjøpe denne selv fra ladespesialisten.no i stedet for at elektriker skaffer den for deg. Det er ikke krav til jordfeilbryter type B på kurs som bare sporadisk skal brukes til lading av elbil, hva nå enn det regnes som på en hytte.

Min elektriker regner ikke Tesla Wall Charger for å være vanntett. Han insisterer på at det må bygges tak over disse boksene. Sikkert fornuftig. Min erfaring er at Teslas UMC heller ikke er spesielt vanntett.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

nie

#3
Jeg er jo i den litt spesielle situasjonen at jeg har 32A enfas på hytta og kun 10 A enfas hjemme.

Begge deler fungerer helt fint og på hytta ender jeg stort sett alltid opp med å stille ned ladestrømmen til et sted mellom 16-20A avhengig av hva jeg trenger. Dette da jeg sjelden (aldri) ankommer helt tom og uansett ikke lader til særlig mer enn 70%. Mens jeg er på hytta kjører jeg stort sett bare småturer på butikken etc.

Unntaket er siste natta før hjemreise. Da lader jeg til 90% men da er utgangspunktet gjerne rundt 60% og da holder det med 7 timer på 16A enfas.

Dette var jo egentlig ikke svar på spørsmålet til trådstarter men jeg mener vel at spørsmålet ligner på en tenkemåte som også jeg hadde før jeg fikk egen erfaring med EL-bil.
I den situasjonen har alle lett for å fokusere på ladetid fra 0-100%.

I din situasjon ville jeg tatt utgangspunkt i hva som er mulig innenfor dagens EL-installasjon. Har du 400V kan du jo få veldig god lading uten store goppgraderinger. Har du derimot et typisk knapt dimensjonert 230V-anlegg må du kanskje greie deg med en ladestasjon som gir 16A (3,7 kW) hvis du ikke vil bruke svært mye penger.
Det gode nyheten er jo da at 3,7 kW antagelig vil være tilstrekkelig for din bruk.

davelarue


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA