Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er bedre på nyere Tesla mod. S kontra eldre?

Startet av buylove, fredag 22. september 2017, klokken 13:57

« forrige - neste »

Simen1

Jeg har en 2013 P85 og savner adaptiv cruise-control og synes facelift-fronten er mye penere og kunne godt tenkt meg AWD. Men jeg synes bagasjeplassen er liten nok som den er så jeg liker ikke at frunken på de nye er krympet. At de nye også mangler hengerfeste er et fortsatt irritasjonsmoment med model S som reduserer betalingsviljen. Jeg synes setene på min 2013 er helt ok så nye seter synes jeg kan forsvare veldig lite av prisforskjellen. Derfor blir det nok 2013 på meg en god stund fremover. Jeg bekymrer meg ikke over garanti-utsiktene, siden barnesykdommene fra 2013 i stor grad er fikset. Vedlikeholdet virker mer stabilt nå. Har ikke hørt at de som har kjørt 100 000 km mer enn min bil har hatt noen nevneverdig risiko for potensielt kostbare reparasjoner. Derfor tror jeg min også har høy sannsynlighet for lave reparasjonskostnader. Nr 2-bilen, en Nissan NV200, er jeg mye mer bekymret for reparasjonskostnader. Den skal jeg selge unna så snart som mulig.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Lommelund

Noen som har kunnskaper om dette med motorutgaver? Helt nye 75D versus de første 75D osv? Jeg vet jo at det sitter ulike motorer i ulike utgaver av Model S ( 85 versus 85D osv ), men har det kommet oppgraderinger er også?

snd

#17
Følgende er bedre på min bil ift. nybil: AP1, regnsensor, nextgen seter bak, sportsunderstell, alcantara på dash, ekte skinn, dobbeltlader, knapp for deaktivering av AP, serviceavtale inkl. alle slitedeler unntatt dekk, mulighet for 35 W xenon oppgradering, mindre utsatt batterikjemi mtp. DC lading og degradasjon... (noe av det jeg kom på akkurat nå)

(Spørsmålet var vel hva som er bedre på eldre TMS?  ;D)
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

SabreMan

Sitat fra: Lommelund på lørdag 23. september 2017, klokken 10:43
Noen som har kunnskaper om dette med motorutgaver? Helt nye 75D versus de første 75D osv? Jeg vet jo at det sitter ulike motorer i ulike utgaver av Model S ( 85 versus 85D osv ), men har det kommet oppgraderinger er også?

Det kom kraftigere motor til 75 og 75D i juni, opptil 1,2 sekunder raskere 0–100.
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

Diravi

Sitat fra: Simen1 på lørdag 23. september 2017, klokken 10:29
Men jeg synes bagasjeplassen er liten nok som den er

Alt er relativt - og jeg ser at sammenligningsgrunnlaget ditt er en Nissan Nv-200.  ;D

Folk drar med seg mer og mer i bilen, tydeligvis - men det er likevel vanskelig å betegne bagasjeplassen i en Model S som "liten", synes jeg.  8)
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

E_S

Har hatt AP1 70D (12/2015) og har nå pre-AP 85 (04/2014).  Konklusjon enkelt og kjapt: Det er selvfølgelig en betydelig forskjell på en del ting, men ikke så mye at prisdifferansen kan forsvares. Enda mindre det samme til en helt ny bil.

Har man behov for å dra med seg mer dilldall på ferietur enn man får plass til i en Model S får man kjøpe seg Ford Excursion eller noe slikt. Husker da jeg var liten på 80-tallet, vi dro fire stykker på to ukers bilferie i en Toyota Corolla uten problemer..
:)

buylove

Hei!

Takk for mange tilbakemeldinger. Det er litt flaut men jeg har nok ikke vert nok på forumet de siste par åra. Jeg henger ikke helt med på sjargongen her. Hva menes med AP1, AP2, Pre AP, degradasjon ..... Noen som vil forklare ???
TS.
2013 Model S 85
Citroen CX Prestige Turbo - Citroen CX GTI Turbo
Citroen Dsuper5 -  Citroen AMI Super etc.

Amoss

Sitat fra: buylove på lørdag 23. september 2017, klokken 22:30
Jeg henger ikke helt med på sjargongen her. Hva menes med AP1, AP2, Pre AP, degradasjon ..... Noen som vil forklare ???

AP1 = Autopilot v.1 - den som ble levert av Mobileye
AP2 = Autopilot v.2 - den som Tesla selv lager basert på Terga sine brikker
Pre AP = Biler produsert før AP ble introdusert. Alle biler produsert etter har hardware inkludert, men funksjonalitet til hardware kan kjøpes. Pre AP har altså ikke hardwaren, og funksjonaliteten kan ikke kjøpes/ettermonteres.
degradasjon er ikke noe sjargong men ett "normalt" norsk ord. I denne sammenheng betyr det rett og slett at man mener at de nyere batteriene blir mindre slitt/oppbrukt av å hurtiglades på likestrømsladere. (Om påstanden er korrekt eller ei kan ikke jeg uttale meg om).
Model S 85D

buylove

Takk for forklaringen, fikk ikke AP til og stemme med autopilot på de gammleste bilene.
TS.
2013 Model S 85
Citroen CX Prestige Turbo - Citroen CX GTI Turbo
Citroen Dsuper5 -  Citroen AMI Super etc.

borge

De nye skinnsetene varer ihvertfall ett år før de blir stygge, de gamle varte bare 6-8 mnd.
A-stolpene er heldigvis beholdt like brede og solide som de gamle.

Muffinman

Sitat fra: Amoss på lørdag 23. september 2017, klokken 22:53
de nyere batteriene blir mindre slitt/oppbrukt av å hurtiglades på likestrømsladere. (Om påstanden er korrekt eller ei kan ikke jeg uttale meg om).
Det finnes ikke så mye  data på de nyeste enda, men så langt kan det faktisk se ut som det er motsatt - den nye kjemien (75-90-100) har en tendens til høyere %-vis kapasitetsreduksjon med "misbruk" enn de gamle (60-85). Det at Tesla også har valgt å begrense effekten på biler med ny kjemi som superlader veldig mye understøtter dette. Hvordan det vil se ut i det lange løp er det nok ingen som har svar på enda, men den gamle kjemien ser så langt ut til å være temmelig "skuddsikker".

jazzwheel

Er totalt sett veldig fornøyd med ny TMS. Den er vesentlig bedre å kjøre, spesielt i høy hastighet.

Og endelig: Den har elektrisk ladeport.

Quintilian

Du kan også se noen av endringene jeg dokumenterte i denne tråden (da vi oppgraderte fra Mars 13' til Nov 15':

https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,25694.msg436735.html#msg436735

SimenT

Jeg har erfaringer fra den første utgaven av Model S 2012/2013 og en P85D fra 2015.

Forskjellene er enorme. Det er virkelig stor forskjell i opplevd kvalitet og finish spesielt på interiøret. 

Vil ikke tro en eneste del er lik. Seter, bremser, ratt, hendler og lydisolasjon er merkbare oppgraderinger umiddelbart.
Depositum Model X
Bestilt P85D sent mars lev.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA