Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Får ikke ladet

Startet av Zoe240, fredag 22. september 2017, klokken 12:37

« forrige - neste »

Zoe240

Hei

Vi bruker ladeboks fra Noefuel for å lade vår Zoe240 på ladestopler i Norge. I det siste har vi støtt på to kliss nye og ulike ladebokser som ikke virker når vi plugger inn. Legger ved bilde av den ene, som funker fint på f.x. Leaf. Noen som har støtt på samme problem, eller vet hvorfor?


zbk

#1
Gir den ut strøm fra overgangen i det hele tatt?

Disse overgangene er vel laget ved å "hardkode" motstanden PE-CP, så kanskje boksen skjønner at noen jukser med protokollen og nekter å koble inn?
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Zoe240

Niks, det kommer ikke ut strøm i det hele tatt når jeg plugger inn. I alle fall lyser ikke lampa på den grønne overgangen.

zbk

Noen av våre leverandører som vet om virkemåten til schuko-overgangene kan gjøre at enkelte ladere ikke virker med disse?
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

N00b

Her er den berømmelige TN/IT fella.

Du ser 230V merket, da er sjansen veldig stor du ikke får ladet for bilen oppfatter jording som ikke sikker.

Hadde ladestasjonen vært 400V ville du fått ladet.

HolyDiver

Sitat fra: N00b på lørdag 23. september 2017, klokken 10:16
Her er den berømmelige TN/IT fella.

Du ser 230V merket, da er sjansen veldig stor du ikke får ladet for bilen oppfatter jording som ikke sikker.

Hadde ladestasjonen vært 400V ville du fått ladet.

OP bruker ladeboks fra NoFuel, ergo lages et lokalt TN-nett så dette er ikke problemet.

Griffel

Antar det er snakk om transformator kanne fra Nofuel koblet via en overgang fra type 2 Schuko.
Disse overgangene skal ha 16A som øvre grense. Enkelte rimlige ladestasjoner aksepterer ikke annet en 32A ladekabler og vil da ikke virke med en slik overgangskabel.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Zoe240

Griffel: ja, det er korrekt. Jeg bruker Nofuel-boksen (hytteladeren som noen kaller den) inkludert en kort kabel fra schuko til type 2. Takk for svaret, jeg skal nevne det for importøren for de hadde nelimg aldri hørt om problemet før. Noe jeg synes er mer enn merkelig

Rav4_EV

Av 1500 solgte "hytteladere" så er jeg kun kjent med 2 kunder som har hatt problemer med enheten. Vi fikk i sin tid krav fra Renault i Frankrike at enheten måtte kunne sjekke om det fantes jord i IT nettet i forkant. Dette gjøres ved å legge en 5mA lekkasjestrøm til jord på hver fase. Dersom lekkasjestrømmen gir et potensiale antar vi da at jord i IT nett finnes. Dette krever en viss kapasitans i jordleder. Det to foregående problem ser ut til å oppstå der strømuttaket er det eneste aktive på transformatorkretsen og således manglende kapasitans.
Ganske sikker på at det gitte tilfelle i denne tråden også er en plass som eneste eller veldig få andre laster på transformatorkretsen. Trådstarter kan gjerne kontakte meg på amb@euromatic.no så skal jeg sørge for at han blir fulgt opp av Nofuel.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

El-boy

Gjør oppmerksom på at det er en relativt kjent feil med mikrobryteren for låsen på ladekontakten på ZOE.
Har du den feilen vil du høre som svak klikking av låsepinnen framme ved ladekontakten med ca. 5 sekunders intervall. Jeg får følgende feilmelding "Ongoing checks" og " Battery charging impossible".
Kabelen er i lås men computeren får ikke signal om at den har gått i lås pga feil med microbryteren og prøver om igjen og om igjen å låse kabelen (som er låst). Når computeren ikke får signal om at kabelen er i lås setter den ikke igang ladingen.
Hører du slik klikking kan du prøve å riggle litt på kontakten og prøve å trekke den ut igjen etter den har gått ilås, slik har jeg fått igang ladingen flere ganger nå med dårlig mikrobryter. (det er mangel på reservedeler på den angjeldende delen både i norge og england)

Det er forøvrig diskutert på ett engelsk nettforum:
https://speakev.com/threads/charging-stops-randomly-clicking-from-zoe-charge-connection.22521/page-2

nofuelno

Hadde vært interessant å vite hva som skjuler seg inne i dette elskapet på søyle. Fabrikant osv.
Nofuel kan forøvrig kontaktes på info@nofuel.no
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA