Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

AP2 - erfaringer og forventninger

Startet av fonberg, fredag 22. september 2017, klokken 10:37

« forrige - neste »

lunitiks

Ingen funksjoner som bare finnes i AP2. Det motsatte, derimot ...
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

HKS

Kjørte en Model X med AP 2.0 (2017.34 2448cfc) i litt over 100 mil for et par uker siden, og må nok dessverre konkludere med at AP2 er et godt stykke unna min Model S facelift med AP1.

Her er hovedproblemene:
- AP2 er mye mer vinglete på veien, ser også at veimerkingen i den lille skjermen er mye mer skjelven.
- AP2 viser enda ikke biler i filene rundt deg, slik AP1 gjør, og skiller foreløpig heller ikke mellom biler, trailere, etc.
- Regnsensor fungerer ikke enda (høyst sannsynlig fordi fiskeøyekamera enda ikke brukes).
- AP2 klarer enda ikke å lese fartsgrenser fra kamera, bruker kun utdatert data fra navigasjon (Navigon).

AP2 har i mine øyene to umiddelbare begrensinger/utfordringer (den første gjelder også for AP1):

1) En sentral kilde til beslutninger i AP2 (og AP1) er kartdata fra navigasjonen. Her bruker Tesla enda utdatert data fra Navigon. Flere veistrekninger som er åpnet for flere år siden ligger enda inne her, og det ligger feil hastighet inne på flere veier. Det er dette systemet som brukes til navigasjon, det tegnes kun et "overlay" på Google Maps i den store skjermen. Her jobber Tesla med å rulle ut sitt eget system [1], men når dette er på plass vet jeg ikke.

2) AP2 bruker foreløpig kun ett (1) kamera, i noen versjoner ligger det inne to [2]. Fiskeøyekamera foran og kamera bak har så vidt jeg vet aldri blitt brukt, heller ikke ekstrakamera på siden. "Oppgradert autopilot" skal i følge Tesla bruke 4 kamera (tre foran og ett bak). Tesla lover følgende for oppgradert autopilot:

Din Tesla vil tilpasse hastigheten etter trafikkforholdene, holde seg innenfor kjørefeltet, automatisk endre kjørefelt uten noen handling fra sjåføren, bytte fra en motorvei til en annen, kjøre ut fra motorveien når destinasjonen er nær, parkere på egen hånd når du er nær en parkeringsplass og kalles til og fra garasjen.

Her er det betydelig funksjonalitet som mangler, og jeg er ærlig talt bekymret for mangelen på forbedringer. "Evnen til å kjøre helt på egen hånd" med AP 2.0 eller AP 2.5 er bare å glemme.

[1] https://electrek.co/2017/08/08/tesla-new-maps-navigation/
[2] https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/ap2-0-cameras-capabilities-and-limitations.86430/
Tesla Model 3 Long Range

ChrML

Lå bak en Tesla S i dag som ganske åpenbart kjørte med autopilot. Den ping-ponget ganske syklisk mellom stripene og var nærme stripa en del ganger. (enten det eller så var sjåføren full, men det så ganske systematisk ut).

Det rare var at skiltnr var EL44xxxx så er nødt å være en AP1 bil. Trodde de hadde en litt mykere kjørestil enn AP2 hadde foreløpig.

Tuxedo

#18
EL44XXX er vel kanskje litt for tidlig til å ha AP i det hele tatt.

overlay

Sitat fra: ChrML på mandag 25. september 2017, klokken 20:48
Lå bak en Tesla S i dag som ganske åpenbart kjørte med autopilot. Den ping-ponget ganske syklisk mellom stripene og var nærme stripa en del ganger. (enten det eller så var sjåføren full, men det så ganske systematisk ut).

Det rare var at skiltnr var EL44xxxx så er nødt å være en AP1 bil. Trodde de hadde en litt mykere kjørestil enn AP2 hadde foreløpig.

Kan godt hende han fiklet med telefonen sin

ChrML

Sitat fra: Tuxedo på mandag 25. september 2017, klokken 20:54
EL44XXX er vel kanskje litt for tidlig til å ha AP i det hele tatt.
Tror ikke det. Min gamle S har EL37xxx og var bare noen få måneder fra å ikke få.

ChrML

Sitat fra: overlay på mandag 25. september 2017, klokken 21:00
Sitat fra: ChrML på mandag 25. september 2017, klokken 20:48
Lå bak en Tesla S i dag som ganske åpenbart kjørte med autopilot. Den ping-ponget ganske syklisk mellom stripene og var nærme stripa en del ganger. (enten det eller så var sjåføren full, men det så ganske systematisk ut).

Det rare var at skiltnr var EL44xxxx så er nødt å være en AP1 bil. Trodde de hadde en litt mykere kjørestil enn AP2 hadde foreløpig.

Kan godt hende han fiklet med telefonen sin
Kan selvfølgelig hende, men det så så konsekvent ut :).

MyMuffin

Sitat fra: Tuxedo på mandag 25. september 2017, klokken 20:54
EL44XXX er vel kanskje litt for tidlig til å ha AP i det hele tatt.

Hadde EL43XXX på min gamle S60, denne ble levert ut i November 2014, altså måneden etter AP var lansert (og bilen hadde naturligvis AP1 hardware).

2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

Tuxedo

#23
Sitat fra: MyMuffin på tirsdag 26. september 2017, klokken 08:12
Sitat fra: Tuxedo på mandag 25. september 2017, klokken 20:54
EL44XXX er vel kanskje litt for tidlig til å ha AP i det hele tatt.

Hadde EL43XXX på min gamle S60, denne ble levert ut i November 2014, altså måneden etter AP var lansert (og bilen hadde naturligvis AP1 hardware).
Ok, da gikk vel grensen omtrent der.

THE

Sitat fra: Tuxedo på tirsdag 26. september 2017, klokken 08:38
Sitat fra: MyMuffin på tirsdag 26. september 2017, klokken 08:12
Sitat fra: Tuxedo på mandag 25. september 2017, klokken 20:54
EL44XXX er vel kanskje litt for tidlig til å ha AP i det hele tatt.

Hadde EL43XXX på min gamle S60, denne ble levert ut i November 2014, altså måneden etter AP var lansert (og bilen hadde naturligvis AP1 hardware).

Ok, da gikk vel grensen omtrent akkurat der.

Bergen leverte ut mange 85D biler våren 2015 med EL43xxx.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

cra

Sitat fra: Tuxedo på mandag 25. september 2017, klokken 20:54
EL44XXX er vel kanskje litt for tidlig til å ha AP i det hele tatt.

Regnr deles ut i bolker til de ulike stasjonene, så på steder med få registrerte elbiler kan det ligge igjen "gamle" nummere. Du kan (i teorien) fortsatt få biler med  EL XXXXX registrert i dag. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Siggen

Sitat fra: Tuxedo på mandag 25. september 2017, klokken 20:54
EL44XXX er vel kanskje litt for tidlig til å ha AP i det hele tatt.

De første P85D'r levert i Trondheim hadde EL 38... Det var februar 2015. Da hadde dem levert ut biler med AP siden okt/nov 2014

Tuxedo

Sitat fra: Siggen på tirsdag 26. september 2017, klokken 09:57
Sitat fra: Tuxedo på mandag 25. september 2017, klokken 20:54
EL44XXX er vel kanskje litt for tidlig til å ha AP i det hele tatt.

De første P85D'r levert i Trondheim hadde EL 38... Det var februar 2015. Da hadde dem levert ut biler med AP siden okt/nov 2014
Ja, det er ikke noen eksakt vitenskap. I Oslo var man oppe på EL3xxxx allerede årsskiftet 2013-14.

Muffinman

Vår 85D ble levert i slutten av november 2015. Da tror jeg de fleste nybilene fikk EL90xxx. Vår fikk EL59xxx. Så regnummer er nok en indikasjon, men ikke en veldig presis en.

erikwg

Har en 100d fra mai. AP2 har vært helt grei, men ikkke brukt den mye pga rykter om at den ikke er like god som AP1. I dag brukte jeg den i oslo. Da krysset bilen dobbel gul-linje i en tunnel. Det er jo ikke bra. Har kjørt 85d m ap1 i to år og brukte den masse. Savner det litt altså.... kan ikke bruke den før vi får en massiv update.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA