Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Støy - model s / model x?

Startet av E-golf-2014, torsdag 21. september 2017, klokken 21:21

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Enig at på vindstøy er den ganske bra. Det er verre i regnvær. Frontruten gjør lite for å dempe lyden av regn som slår mot ruten i 100 km/t. Når jeg kjørte noen timer i regnvær i høy hastighet er den eneste gangen jeg har blitt litt sliten i hodet av støyen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

geear

Tommelfingerregel er at opp til ca. 50km/t er det mest motorlyd man hører, mens over det så er det vindsus og dekkstøy som skaper støyen.

Jeg har en heftig trafikkert vei rett forbi huset, den har riktig nok nylig blitt satt ned fra 60 til 50, men her støyer dessverre Teslaer minst like mye som fossilbiler, kanskje til og med mer. Ganske skarp lyd også, og det henger nok sammen med høy vekt og forholdsvis brede dekk. Mindre elbiler med smalere dekk er betydelig stillere. Det er egentlig ren idioti med brede dekk på elbiler, både for støy, miljø, kost og forbruk. På fossilbiler utgjør det mindre forskjell for forbruk og støy. Det andre gjelder der også.

ChrML

Sitat fra: gr på fredag 22. september 2017, klokken 10:33
Det er egentlig ren idioti med brede dekk på elbiler, både for støy, miljø, kost og forbruk. På fossilbiler utgjør det mindre forskjell for forbruk og støy. Det andre gjelder der også.
Mulig, men det ser svært tøft ut og gode egenskaper i sving. Kunne aldri tenke meg en i3 for eksempel, de sykkeldekkene ser helt latterlige ut.

daktari

Støtdempet dører og hjulbrønner på 2017 S90. Lite forskjell i grunn.
Mest støy kommer fra vinduene inkl frontruta tenker jeg. Men min hadde mye dempermatter fra før i dørene, vet ikke hvordan X ser ut på det feltet nå.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

SH aka F_P

Det er ca. 2dBA i forskjell på en X før og etter. Noen vil argumentere med at det kan vi ikke høre, men man merker det fordi det blir større reduksjon på enkelte frekvenser.

Har dempet og målt 10+ TMX så litt data har jeg.

Ellers er jeg enig med Espen her, som jeg har dempet bilen til, at man nok må gå heftigere til verks på en eller annen måte for å få det veldig bra. Vurderer å rive ut hele dashbordet på min for å isolere. Tesla har tombola, null og niks der. Vipp opp litt deksler på en 10 år gml Merce, og det er en verden av bomull og filt.
Jobber hos Autocomponents AS
www.bilkomponenter.no

Simmelim

Heisann. Hva koster en slik jobb? Har bestilt en X selv som kommer i slutten av mnd. Kan ikke si jeg reagerte på støy i demobilen jeg prøvde.

geear

Sitat fra: ChrML på fredag 22. september 2017, klokken 13:50
Sitat fra: gr på fredag 22. september 2017, klokken 10:33
Det er egentlig ren idioti med brede dekk på elbiler, både for støy, miljø, kost og forbruk. På fossilbiler utgjør det mindre forskjell for forbruk og støy. Det andre gjelder der også.
Mulig, men det ser svært tøft ut og gode egenskaper i sving. Kunne aldri tenke meg en i3 for eksempel, de sykkeldekkene ser helt latterlige ut.
Sier ikke man skal ha sykkeldekk, men nå leveres jo nesten alt med temmelig brede dekk, så man må ha bredere enn Tesla sine før det blir tøft (over 300...). 235 eller noe slikt burde være kurrant kompromiss.

olavxxx

Sitat fra: Simmelim på fredag 22. september 2017, klokken 20:03
Heisann. Hva koster en slik jobb? Har bestilt en X selv som kommer i slutten av mnd. Kan ikke si jeg reagerte på støy i demobilen jeg prøvde.
Kjørte en P100D demobil i bergen, merket ingen støy.
Men vi har bare 80-sone da og det regnet ikke.

Synes Toyota Avensis støyer mer mtp dekkstøy (og selvsagt motorstøy).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA