Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Støy - model s / model x?

Startet av E-golf-2014, torsdag 21. september 2017, klokken 21:21

« forrige - neste »

E-golf-2014

Vurderer bytte fra tidlig facelift S75d til X75d. Det som bla. gjør meg litt skeptisk, er at jeg leser om at flere opplever X som mer støyende. Lurer derfor hvilken erfaring dere som har byttet fra S til X har. Er dette så irriterende at dere lengter tilbake? Og er det noen som vet om helt nye Model X har blitt mer støydempet i forhold til de første utgavene?

Kilroy

X støyer mer enn S ja, sikkert mye pga den store ruta. Men min tidligere X5 støyet mer enn 5-serien jeg hadde. Noe kan gjøres ved å velge dekk som har lite støy, eller støydempe bilen med matter. Uansett så har ikke jeg øndket meg tilbake til S igjen. Tror ikke det har blitt endringer på støydemping på X enda.
Trondheim, Model X75D; Vin: 147XX, Black Obsidian, 6 seter, hvite seter, hengerfeste. Mottatt 28.9.2016


Øyvind.h

#3
Det er ikke ruta som er problemet i X. Det er dekkstøy som er veldig dårlig dempet. X støyer mye mer enn S.

Etter noen måneder plager det meg ikke lenger. Men det koster bare 10k å få en proff til å lyddempe om man mener det må til.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

X har mye større rom i kupeen. Litt på samme måte som en stasjonsvogn støyer mere enn en sedan av samme merke. I tillegg har den bredere hjul (som standard) med hardere dekkstamme.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Ikke helt relevant for S og X, men forskjellen på sedaner og stasjonsvogner er at hjulhusene til bakhjulene sitter "i" kupéen med stasjonsvogn, bare å bruke et godt bagasjeromstrekk hjelper. Dessverre har jo ikke X verken bagasjeromstrekk eller sikkerhetsnett. :(

Ellers betyr dekkbredde, og hardhet på dekkene, veldig mye. På diesel-SUVen min oppleves 315 sommerdekk omtrent like ille som 255 piggdekk... 255 sommerdekk er betydelig bedre (har tre hjulsett).

jkirkebo

Sitat fra: E-golf-2014 på torsdag 21. september 2017, klokken 21:21
Vurderer bytte fra tidlig facelift S75d til X75d. Det som bla. gjør meg litt skeptisk, er at jeg leser om at flere opplever X som mer støyende. Lurer derfor hvilken erfaring dere som har byttet fra S til X har. Er dette så irriterende at dere lengter tilbake? Og er det noen som vet om helt nye Model X har blitt mer støydempet i forhold til de første utgavene?

Jeg har X fra mars med 20" og har aldri tenkt over støynivået, så det er mer enn lavt nok for meg ihvertfall. Min gamle S med 21" hadde et vesentlig høyere støynivå på sommerdekk, men den var også fra 2013.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

THE

Hentet en X100D med 20" sommerhjul for noen dager siden. På tur hjem var det til dels veldig mye vann i veien, og jeg syes det var overraskende stille i bilen under disse forhold. Ved kjøring på tørr vei er det også behagelig stille syns jeg. Merker ingen vindsus, så godt som all støy skyldes dekkstøyen. Mulig det blir litt verre i høyere hastigheter enn de max 90 km/t jeg har fått testet min bil i.

Det jeg imidlertid vet er at store deler av året ville jeg kjørt med takstativ/skiboks på taket på en Model S, og det genererer i alle fall støy. Denne støyen slipper jeg i alle fall i X.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Espen Hugaas Andersen

Mitt inntrykk med Model X på 20" sommerdekk er at det varierer med asfalten og hastigheten, der resultatet blir et sted mellom "ekstremt bra" og "akseptabelt". "Akseptabelt" er da på dårlig asfalt i høyere hastighet.

Etter at jeg fikk montert lyddemping på hjulbuene og frontdørene hos bilkomponenter.no så ble den noe stillere. Men forskjellen er ikke ekstrem. Jeg tror forskjellen vil være mer merkbar når jeg får på piggdekk, som også er hovedgrunnen til at jeg gikk for ekstra lyddemping. (Ikke at jeg nå har noe å sammenligne med...)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

kaiat

Fikk meg en tur i en Model X drosje for noen uker siden. Har aldri kjørt Tesla før og ble veldig overrasket over hvor mye støy det var. Jeg er dog noe usikker på om det var noe galt med bilen da noe av støyen kunne oppleves som en slags "dieselknurring".

o.b.lix

i X som i S så er all motorlyd borte, og da kan man høre de andre lydene, og i Norge bruker vi så grov asfalt at da er dekkstøy blir viktig.

Prøvde å stå ute ved en slakk nedoverbakke med biler kjørende forbi, og det er utrolig hvor mye dekkstøy de fleste biler har. Helt ekstremt.

Det er ikke lett å støydempe vekk all dekkstøy, men valg av dekktype og merke har også mye å si.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Øyvind.h

Vekt og dekkdimensjon gjør S og X til svært støyende biler i høy hastighet. Mye mer støyende enn eksempelvis en Passat med lavere vekt og små hjul.

I den hastigheten dekkstøyen er påtrengende i X er ikke motorstøy et tema. Det er omtrent ikke mulig å høre motorstøy i eksempelvis 5-serie eller E-klasse når man ligger i 90 på motorveien. Støyen er primært vind og dekk. I lav hastighet er det motsatt.

For mange er X "god nok". Jeg synes også den er god nok såfremt asfalten er god. Men min forrige S90D syntes jeg var topp og helt godkjent på støy. X`en derimot var et steg tilbake. Antakelig stillere enn min gamle S85, men mye dårligere enn S90D`en.

Jeg vurderer fortsatt sterkt støydemping hos Sondre. Men hadde håpet forskjellen var markant, ikke "noe stillere" slik du beskriver Espen :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: THE på fredag 22. september 2017, klokken 08:10
Det jeg imidlertid vet er at store deler av året ville jeg kjørt med takstativ/skiboks på taket på en Model S, og det genererer i alle fall støy. Denne støyen slipper jeg i alle fall i X.

Dette er et viktig poeng. Jeg har kjøpt Thule Easybase og Easybag. Ingen endring i støy med den montert. Så en del langturer har nok i praksis ikke særlig mer støy i X enn S fordi S`en ville hatt takboks.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 22. september 2017, klokken 09:58Jeg vurderer fortsatt sterkt støydemping hos Sondre. Men hadde håpet forskjellen var markant, ikke "noe stillere" slik du beskriver Espen :)
Kan ikke si at forskjellen er markant. Bedre, ja, men det ville overraske meg om det var snakk om mer enn 1-2 dB i de fleste tilfeller. Jeg tror egentlig det er vanskelig å forbedre Model X "markant" uten å gå til dobbelisolert glass. Du har så ekstremt med glass i Model X.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

Ok.

Sett bort ifra noe støylekkasje gjennom fwd pakningene (som skal byttes) opplever jeg at støy kommer forfra og fra hjulbuene. Så dører og torpedovegg er vel det enkleste.

Glass er vel ikke så lett å støydempe i etterkant.

Men vindstøy har overrasket positivt. Jeg trodde det ville være en del av det pga enorm frontrute, men ikke merket noe til det.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA