Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

CHAdeMO-adapter med støtte for mer enn 50kW?

Startet av geear, torsdag 21. september 2017, klokken 20:49

« forrige - neste »

geear

Kommer mest sannsynlig til å handle chademo-adapter, men nå som det begynner å poppe opp hurtigladere hos GK med støtte for 120kW, så bør jo også Tesla se på å oppgradere adapteret sitt til mer enn 125A. Noen rykter om noe på gang?

Muffinman

Ikke hørt noe. Skal jeg stikke fingeren i lufta vil jeg heller tro det kommer et ccs-adapter med støtte for høyere effekt, enn oppgraderte chademoadaptere.

turfsurf

Mener man ikke fikk lov til å lage adaptere til CCS?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

JFa

#3
Har aldri fått mer en 43kW med Chademoadapteret, 118kW på SC, X 100D

sylwester

CHAdeMO-adapteret begrenser allerede max-effekten slik at du med adapteret ikke får full effekt på 125A så det er tvilsomt at adapteret vil yte noe mer når ladestasjonen kan tilby 400A.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

automat

#5
Sitat fra: sylwester på torsdag 21. september 2017, klokken 23:04
CHAdeMO-adapteret begrenser allerede max-effekten slik at du med adapteret ikke får full effekt på 125A så det er tvilsomt at adapteret vil yte noe mer når ladestasjonen kan tilby 400A.
Ble ikke chademo-adapterne nedjustert fordi noen ladere knelte når de ble brukt? Ladestasjon var for dårlig dimensjonert for å tåle langvarig nominell belastning.

Gjaldt vel Kiwi-laderne til Fortum, som nå uansett er byttet ut, pga ustabilitet.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

sylwester

Det høres rart ut at et system som lever opptil 62kW ikke skal klare det fint. Jeg tror heller at et adapter typisk vil begrense hva som kan dras igjennom. Better safe than sorry!
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

automat

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

geear

#8
Sitat fra: sylwester på torsdag 21. september 2017, klokken 23:04
CHAdeMO-adapteret begrenser allerede max-effekten slik at du med adapteret ikke får full effekt på 125A så det er tvilsomt at adapteret vil yte noe mer når ladestasjonen kan tilby 400A.
Bjørn Nyland får 48kW på en 100kW lader i denne videoen:
https://www.youtube.com/watch?v=JxjlRDMonYw

Det er 124A (kan være 123 eller 125 også avhengig av avrunding på laderen), så jeg vil nå påstå at det er full effekt på et adapter ratet til 125A.

Nettopp derfor etterspør jeg et sprekere chademo-adapter nå når det begynner å poppe opp flere kraftigere ladere.

For fremtidens del vil det være mest hensiktsmessig med CCS ettersom de er planlagt å tilby raskere lading enn chademo, men har forstått det sånn at det er noen utfordringer opp mot CCS.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA