Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vinterhjul - gjenbruksfelger

Startet av HCO, torsdag 21. september 2017, klokken 11:25

« forrige - neste »

HCO

I påvente av ny Zoe, har jeg for andre gang vært på Dekksjekk i Askim og fått meg et sett vinterhjul med klonede sensorer. Også denne gangen valgte jeg å kjøpe pent brukte felger på finn.no, og heller bruke penger på premium-dekk. Jeg fikk også litt avslag på dekkene, ettersom de hadde noen på lager fra forrige sesong.

Renault Zoe har en veldig kurant felgdimensjon, blant annet så passer stort sett alt av 4-hulls Renault-felger fra 90-tallet. Ettersom mange 90-talls Renaulter nå blir skrotet, og de færreste ønsker seg "små" 15-toms felger på nyere biler, er det kjøpers marked på disse felgene.

I tillegg til å spare penger, bidrar man med noen små dråper miljøvern når man gjenbruker felger. Utvinning av metallene som brukes i lettmetallfelger, spesielt aluminium, er en grisete prosess som er svært belastende for miljøet.



Mine utgifter ble:
- Felger 750,-
- Dekk 3.800,- (Goodyear Ultra Grip Ice 2 - 185/65-15)
- Sensorer 2.000,- (klonede TPMS-sensorer)
Totalt 6.550,-

Felg-data for Zoe:
- Boltsirkel 4/100
- Senterhull 60,1
- Innpress 40

Felgbredde bør være 6 eller 6,5 tommer ved bruk av 185-dekk. Innpress kan godt variere noen milimeter (min 2016-modell er levert med originale felger med innpress 44). Om man har felger med for stort senterhull, kan man kjøpe adaptere/foringer (gjelder ikke stålfelger).

Renault-felger på finn.no:
https://www.finn.no/bap/forsale/search.html?category=0.90&product_category=2.90.82.6&q=Renault&search_type=SEARCH_ID_BAP_ALL&segment=1&sub_category=1.90.82

Du kan også søke etter hjul fra andre merker som passer. Her er en grei webside med oversikt over felger for ulike biler:
http://boltsirkel.no
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA