Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva klarer en Kia Soul? (konkret rekkevidde-spm)

Startet av Oivind, onsdag 20. september 2017, klokken 19:33

« forrige - neste »

Oivind

Hei,

vurderer Kia Soul pga kort leveringstid, god garanti og pris ift. andre biler.

Situasjonen er:

Pendling på E6 Gudbrandsdalen-Sandvika 333 km hver helg hele året.

Hvor mange ladestopp må jeg påregne med 30 kwh Kia Soul? Sommer og vinter?

Evt andre elbiler som er mulig å få tak i for tiden? Tesla blir fort for dyrt..



kelgen

Starter du med 100% batteri bør du greie 333 km med to ladestopp hele året. På sommeren går det i hvertfall veldig greit (kanskje det holder med ett stopp hvis du lader til 90%)På de verste dagene med -20 eller 3cm slaps er det mulig du må stoppe 3 ganger.

Kjørte 366km fra Mandal-Oslo i 12grader og mye regn med 27kwh og greide det relativt greit med to ladestopp (ladet til 83% og 80%).

Jeg vet ikke hvordan laderene er plassert på den strekningen du kjører så det kan jo ha litt å si hvor mange ladestopp du trenger. På en annen side lader bilen en del fortere med <60/70% batterikapasitet så du taper nok ikke mye tid på å stoppe 1 ekstra gang og heller lade til 60-70%

Oivind

Det er bra med ladere langs strekningen på E6. Kjører også mot helgetrafikken, så vil anta lite kø på ladere. Da er spørsmålet: er det verdt det ift. fossil eller plug in hybrid? Hva syns dere?

Kan legge til at strekningen har ca 300 kr i bompenger, blir tilsammen 600kr hver helg.

Hurtiglading vil jo også koste....

turfsurf

Nye i3 har kort leveringstid og greier det vel med stort sett en stopp.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elekTrond

Velg ruten din på http://www.goingelectric.de/stromtankstellen/routenplaner og lek deg med innstillingene for ulike biler. Du kan også velge (bort) Fortum eller Grønn kontakt etc. Utrulig kraftig verktøy, spesielt i sammenheng med klassiske http://www.jurassictest.ch/GR :+1: :+1:
'13 Mjau

mzziaz

Blir tungvint med Soul og så lang distanse med pendling.

Hvis Tesla og Ampera-e blir for dyrt, hadde jeg satset på hybrid eller diesel.


...

Greit å huske på at både Soul og Ioniq lader ganske så raskt på hurtigladere.

hanche

Sitat fra: Oivind på onsdag 20. september 2017, klokken 20:54
Det er bra med ladere langs strekningen på E6. Kjører også mot helgetrafikken, så vil anta lite kø på ladere.
Det blir lite kø på veien, men laderne kan jo brukes av trafikk i begge retninger, så der hjelper det neppe at du kjører i motsatt retning av de fleste.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

hanche

Sitat fra: mzziaz på onsdag 20. september 2017, klokken 22:22
Blir tungvint med Soul og så lang distanse med pendling.
Ikke nødvendigvis. Bare pass på å ha med litt lesestoff, så går ladetiden greit unna. (Men dette blir jo veldig personavhengig.) Og skru på bilen under lading vinterstid, så slipper du å fryse.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

ksorlund

Hei,

Jeg har testregnet litt med hjelp av http://egotrip.se mellom Sandvika og Gudbrandsdalen. Egotrip setter nåla for Gudbrandsdalen ca midt mellom Sel og Dombås

Diesel/bensin basert på 600 i bompenger pr helg i 4 helger = 2400  pr mnd
13 kr pr liter med et forbruk på 0,6 pr mil 666 km pr helg
Sum pr mnd er 4131

Regnestykket består av tom til full lading hjemme til 1 kr pr kWh + mellomlading foreslått av egotrip og ganget dette med 8 enveisturer

Kia Soul 30 kWh = 1420 pr mnd (34+25 min hurtiglading pr vei)
Hyundai Ioniq Electric = 964 pr mnd ( 27+10 min hurtiglading pr vei )
Renault Zoe 40 = 576 pr mnd (en enkelt lading på 31 min semihurtiglading a 1 kr/min pr vei)
E-golf 35,8 = 976 pr mnd (25+9 min hurtiglading pr vei)
New Leaf = 680 pr mnd (18 min hurtiglading pr vei)
i3 537 pr mnd ( 25+9 min hurtiglading pr vei)
Ampera-e tar den uten lading underveis. ca 60 kr pr vei = 480 pr mnd

som du ser blir Ampera-E billigst, mens feks Zoe, som man skulle tro kom dårlig ut pga manglende hurtiglademulighet kommer på en 3. plass med kun 31 min lading underveis. Soulen kommer verst ut av alle, men er fremdeles under tredjeparten fra fossilt.
2018 Peugeot Partner Tepee Electric
2016 Kia Soul EV Exclusive

Oivind

Hei, takk for innspill.

Ser ut som zoe er et godt valg for pendlere.

Disse beregningene er for sommerklima?

Men dessverre så er levering på zoe ikke før i januar. Jeg har prøvd bilen på strekningen og den klarer jobben, men dessverre synes jeg også at bilen rett og slett føltes litt for enkel ift andre elbiler på markedet. Men sikkert et fornuftig valg som gjør jobben. Også gratis semihurtiglading teller inn.

Jeg får følge med på Finn om det kommer noe pent brukt.

stromifokus

Kjørte Soul 30 kWh i går i 15 grader i 100/110 sonen. Kjørte normal fart hele veien og kjørte forbi mange trege biler. Klarte 170 km med 5 % strøm igjen før lading. Kjører man landevei i 80 ish burde den gå endel km til.

ksorlund

Sitat fra: Oivind på lørdag 23. september 2017, klokken 10:58
Disse beregningene er for sommerklima?

I egotrip har jeg basert meg på + 10. Ser at -10 legger på ca 400 kr pr mnd og ca 30 min ekstra ladetid fordelt utover de eksisterende og flere ladinger

Kia går opp til 4 ladinger og 1820 pr mnd
Ioniq går opp til 3 ladinger og 1544 pr mnd
Zoe går opp til 3 ladinger og 840 pr mnd
New Leaf går opp til 2 ladinger 1300 pr mnd
Ampera-e må lade en gang og går opp til 1180 pr mnd

Virker som disse var de mest aktuelle sammenligningene. -20 slår ut med 5 min lading mer på Zoe i forhold til -10  (69 mot 64) Kia går opp fra 79min  i -10 til 109 i -20. Selvsagt er dette teoretiske beregninger med til dels god marginer.
2018 Peugeot Partner Tepee Electric
2016 Kia Soul EV Exclusive

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA