Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbiler - et støy og ladelys hælvete!!

Startet av goggo, onsdag 20. september 2017, klokken 11:28

« forrige - neste »

Barskog

Nå er det i årenes løp solgt tre modeller av ZOE. Enig at den gamle, med 43 kW ombordlader støyer. De to nye, med 22 kW ombordlader opplever jeg lite/ingen støy fra 11 kW ladepunkt hjemme.

Sent fra min TA-1000 via Tapatalk

2017 Grå Titanium Renault ZOE Intens ZE40 R90 - Hentet 31/5-17
2016 Sort Renault ZOE Intens R240 - Hentet 14/3-16
2014 Sort Renault ZOE Intens Q210 - Hentet 11/9-14
11kW Supercharge hjemmelader
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 10A (genrasjon1)
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 16A (genrasjon2)
Sort lademugge fra noefuel.no (trekker 9,1A/gir DC Power 1,7 kW inn på batteriet)
Gul hyttelader fra Renault (trekker 9,6A/gir DC Power 1,8 kW inn på batteriet)
Begge siste målt 4. juli 2017

Einride

Då er det i såfall forskjell fra bil til bil. Har R240 og den støyar ganske mykje, sjølv på 16A Pod-point. No har me flytta og ladar med svart ladebøtte, så 8-10 A. Mindre støy då, men fortsatt ikkje vanskeleg å høyre kor tid bilen faktisk begynner å lade når du pluggar i ladekabel.

Lading på 11 og 22 kW støyar såpass mykje at eg ville vore bekymra for nattesøvnen til naboar om ein ladar i eit tettbebygd strøk. Ein får håpe på høg snittalder i nabolaget  ;D

Rollep

Sitat fra: Amatøren på onsdag 20. september 2017, klokken 20:49
EU har bestemt at stillegående biler skal lage lyd.
Mistenker at det er de samme idiotene som bestemte at nye biler ikke skal ha automatisk kjørelys bak.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Egil Fonn

Sitat fra: hanche på fredag 22. september 2017, klokken 17:24
Sitat fra: Egil Fonn på torsdag 21. september 2017, klokken 23:50
Fører av støyende og stillegående kjøretøy må uansett ta høyde for at de ikke nødvendigvis blir hørt av fotgjengere og medtraffikanter.
Tidligere, når jeg har kjørt stillegående elbiler (før jeg fikk min egen soul), ønsket jeg meg et fotgjengerhorn: Et horn som er stillere enn vanlige bilhorn. Det hendte nemlig iblant at jeg kom i en stille boliggate og fant veien sperret av en håndfull fotgjengere midt i veien, med ryggen mot meg så de ikke så meg komme. I en slik situasjon ønsker jeg ikke å bruke det vanlige hornet, for ikke å skremme vannet av dem. (En gang endte jeg med å rulle ned vinduet og rope til dem for å be dem flytte seg.) Akkurat dette har jeg ikke opplevd etter at jeg fikk Soul.

Er enig med at det enkelte situasjoner hadde vært fint med et lavmælt fotgjenger horn. Et hurtig kakk på hornet bruker og funke uten å lage for mye støy..

Når det gjelder ladestøy mener jeg AC lading er tilnærmet lydløs på de fleste elbiler. Har testet lading på følgende. MB Belectric, Tesla S og BMW i3 som alle  lader stille. Ved DC lading blir det noe vifte sus ettersom det blir behov for kjøling av lader og batteri.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Knut Røe

Lader kjøles ikke ved dc lading.
Ombord lader brukes da ikke da dc går rett inn på batteriet.

Egil Fonn

BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Knut Røe


hanche

Sitat fra: tiger`n på mandag 25. september 2017, klokken 22:03
Lader kjøles ikke ved dc lading.
Ombord lader brukes da ikke da dc går rett inn på batteriet.
Nei, men batteriet må gjerne kjøles. Jeg kan høre en kjølevifte gå på i min bil etter noen minutters DC-lading. Men den er veldig stillegående, og er neppe noen til fortred. Da er nok kjølingen på den eksterne laderen mer støyfull. Og verst er det jo med de (mest gamle?) hurtigladerne som lager en høy, irriterende pipelyd under bruk.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA