Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Verdens største elbil?

Startet av Måkemannen, tirsdag 19. september 2017, klokken 22:14

« forrige - neste »

Måkemannen

https://www.tu.no/artikler/denne-dumperen-blir-verdens-storste-elbil/407746

Man tager altså en gammel dumper, som (sannsynligvis?) allerede har elektrisk drift på hjulene, og hiver i en svær batteripakke.

Det jeg dog ikke helt skjønner, er at man kan få dette til å gå i overskudd.. ? Den skal ned en lang bakke, med lass, den regenererer hele veien ned, dumper lasset, og så bruker den denne strømmen til å komme seg opp igjen. Men.. den veier 45 tonn, selv når den er tom, og den skal kjøre opp en lang oppoverbakke.. ? Vet ikke helt jeg.

Men likevel, veldig bra prosjekt! :)

elektrolux

Er nok noen ingeniører som har regnet på dette før de bruker så mye penger. Ideen er jo genial, rene steinkraftverket, men om den er økonomisk vil jo vise seg.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Electrix

Den veier dobbelt så mye på vei ned, og her går det ikke så mye energi bort i luftmotstand og slikt pga det går sakte med veldig høy vekt.

Et veldig smart prosjekt, spesielt siden slike store maskiner er diesel-elektriske allerede, omtrent som en seriehybrid bare uten batterier. Jeg tipper en stor del av kostnaden her ligger i engineering, undersøkelser og ombygging, og at det blir vesentlig billigere når man bygger nr 2.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA