Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

AP2 vs AP2,5

Startet av pej, tirsdag 19. september 2017, klokken 21:42

« forrige - neste »

DrNox

Ser at den artikkelen det vises til er fra 11.september, altså calibration 9/11..

olavxxx

Sitat fra: Vhagar på torsdag 21. september 2017, klokken 00:40
Ser ut til at det bare er å glemme diskusjonen rundt eksisterende hardware og de oppgraderinger som har kommet til nå.
Tesla ryktes å utvikle en egen chip i sammarbeid med AMD for selvkjørende biler.
Tror rett og slett at Nvidia har blitt for kjepphøye her eller på annen måte har mistet kontrollen, hvorfor ellers gå til AMD?
Dessuten er det litt av et team de har fått tak i på chip siden så det ville være dumt å ikke bruke de til det de er best på.
Det er vel Nvidia som har sagt hele veien at AP2 var for svak for FSD.
Mobileye var også kritisk til Tesla sin markedsføring av AP1 (at de oversolgte hva den var designet for).

Nvidia har sagt at man trenger minst to gpuer, som ryktes å være på plass i AP2.5.
Valget om å eventuelt lage noe eget, kommer nok ned på pris. Nvidia har veldig bra maskinvare når det gjelder GPU.

geear

Sitat fra: Vhagar på torsdag 21. september 2017, klokken 13:24
Sitat fra: THE på torsdag 21. september 2017, klokken 10:38
Etter den første turen hjem fra overlevering av bil i går ettermiddag må jeg si meg enig med dem som er skeptiske til AP2.

Tror du må gi den litt mer tid før du avsier dom, det er jo kjent at den trenger en innkjøringsfase.
https://electrek.co/2017/09/11/tesla-autopilot-2-5-new-calibration-period-hardware/
Det gjelder AP2.5... det er vel et fåtall av bilene som leveres nå som har fått 2.5.

morpheos

Enig i det som skrives om auto highbeam, fin i nedblending, treg i å blende opp igjen. Synes ellers at AP ikke alltid henger med på fartsgrenser. F.eks. aktiverte jeg AP ca. 100m etter at jeg hadde gått fra en 50-sone til en 70-sone. Bilen insisterte på at 50 var fartsgrensen, og AP begynte nedbremsing fra 70. Glad det ikke var en overivrig kar bak meg, ellers kunne første turen fort vært over litt raskt.

Leif1

AP2: Er det flere som sliter med at det ser ut som bilen vingler når dere kjører rett frem helt stødig? På min flagrer markeringen for striper i veien hit og dit når jeg kjører selv. Ikke å vente at den skal klare å styre rett på ap når den har dette å kjøre etter.
Konvertitt fra S til X

o.b.lix

Når det gjelder fartsgrenser, så henter ap2 all info fra kart, mens ap1 leser skilt og muligens henter info fra kart om skilt ikke finnes.

Ap1 klarer ikke å lese "slutt på 50", og mange ganger leser den rare fartsgrenser som ikke finnes, men takler fint midlertidige fartsgrenser ved veiarbeid. Hverken Ap2 eller Ap1 takler tidsbegrensete (gjelder mellom 07-17) fartsgrenser.

Dette er testet over en god periode på samme veistrekk der jeg noen ganger kjører Ap1 og andre ganger Ap2
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

akseln

Kanskje vi skal holde oss til temaet her slik at det ikke blir enda en AP1 vs. AP2 diskusjon?

Nasatech

Sitat fra: o.b.lix på fredag 22. september 2017, klokken 09:26
Når det gjelder fartsgrenser, så henter ap2 all info fra kart, mens ap1 leser skilt og muligens henter info fra kart om skilt ikke finnes.

Ap1 klarer ikke å lese "slutt på 50", og mange ganger leser den rare fartsgrenser som ikke finnes, men takler fint midlertidige fartsgrenser ved veiarbeid. Hverken Ap2 eller Ap1 takler tidsbegrensete (gjelder mellom 07-17) fartsgrenser.

Dette er testet over en god periode på samme veistrekk der jeg noen ganger kjører Ap1 og andre ganger Ap2

Kjørte i Tyskland i sommer med AP1. Der klarer den å lese tidsbegrenset hastighet. Veldig imponert. Klarte også å skille mellom hastighet for biler og hastighet for lastebiler.

Ellemelle

Sitat fra: o.b.lix på fredag 22. september 2017, klokken 09:26
Ap1 klarer ikke å lese "slutt på 50"
Den klarer å få med seg at det er slutt på 50, men det tar bare litt tid før den finner ut hva som er den generelle fartsgrensen (det er bare i norge at "opphevet fartsgrense" i praksis betyr at fartsgrensen er 80)
Jeg tipper den leser opphevet skiltet, og så begynner den å lete i kartdataene for å finne ut hva som er generell fartsgrense.

Siggen


geear

Se der ja. Uansett er det vel fortsatt teknologien det står på i Tesla heller enn tillatelser!

Noen som har erfaring fra AP2 mot AP2.5 nå eller?

Har bare såvidt prøvd min med 2.5, men syns den virker ganske stødig så langt.

Luring

Sitat fra: Siggen på tirsdag 28. november 2017, klokken 21:16
https://www.tu.no/artikler/na-blir-det-lov-a-teste-ut-selvkjorende-kjoretoy-pa-norske-veier/413029 

Nå er det mer Tesla enn regulatoriske krav det står på her til gards  :)
Det er jo nokre krav da:
SitatMå sannsynliggjøre at de har kontroll
Det er flere vilkår som må oppfylles, før det vil gis tillatelse til å prøve ut førerløse kjøretøy. For det første må man søke, for å få en formell tillatelse. 

For å få tillatelse må søkeren sannsynliggjøre at de oppfyller en rekke krav til blant annet trafikksikkerhet, kjøretøykontroll og nødprosedyrer.
Det må utpekes noen til å være juridisk ansvarlig for bilen. Disse vil også stå ansvarlig dersom en ulykke oppstår.

– Søkeren må sannsynliggjøre at de hele veien har kontroll på kjøretøyet. Hvis søkeren mener teknologien kan håndtere alle situasjoner, og sannsynliggjør det for oss, stiller ikke loven krav om at det må sitte noen bak rattet, har samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen tidligere sagt til TU.

Hvem som får et eventuelt etterfølgende ansvar, for eksempel erstatnings- eller straffeansvar etter en eventuell hendelse, skal vurderes konkret i det enkelte tilfellet.

mr.rs4

Nå hva mener folket om AP2,5? Er det bra?
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA