Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

AP2 vs AP2,5

Startet av pej, tirsdag 19. september 2017, klokken 21:42

« forrige - neste »

Øyvind.h

Og hadde ikke Tesla tatt klare forbehold, og historikken med tidligere ettermontering ikke vært kjent for meg, hadde jeg forventet og krevet full leveranse av FSD en eller annen gang de nærmeste årene om jeg hadde kjørt Ap2 bil.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

De forbeholdene Tesla har tatt er ingenting verdt i norsk forbrukerkjøpslov. De kan ikke markedsføre FSD med den videoen og forsøke å slippe unna. Fsd-biler må klare å navigere komplekse trafikkbildet hands off, som i videoen.
(Men kanskje ikke level 4/5)
Jfr P85D-saken.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Øyvind.h

Hva mener du med det? Tesla skriver jo eksplisitt at denne pakken avhenger av både omfattende testing og godkjenning fra myndighetene. Hva mer må de skrive for at kjøperne skal forstå at denne pakken kanskje aldri kan leveres fullt ut i alle markeder?

Navigering i kompleks trafikk med fører bak rattet kommer nok helt sikkert. Men full leveranse av alt i pakken til de første bilene tror jeg ikke kommer. Utviklingen går i enormt tempo akkurat nå på hw fronten.

P85D saken var noe annet. Der skrev de svart på hvitt i nettbutikken, uten eksplisitte forbehold, i en kort periode, at denne bilen yter 700hk. FSD har tydelige forbehold. Tesla har nok lært av P85D saken.

Men det kan være man har en sak om man krever pengene tilbake? Ettermontering av fremtidens hw vil antakelig være så dyrt at det ikke dekkes av loven (som også skjermer selger mot urimelige kostnader).
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Sitat fra: Øggen på onsdag 20. september 2017, klokken 12:04
Akkurat, og som ej merka ut i deler av teksten din, har dei gjennom dette alt på sitt tørre. Dei e ikkje "pliktig" til nokkenting sålenge andre pålegge dei å endre hardware. Står utrykkelig i teksten når du bestille bilen. Å få AP 2.5 ettermontert e like usannsynelig som at Tesla skulle ha ettermontert AP på Pre-Ap biler.

(utdrag fra tesla disclaimer)

Merk deg at selvkjøringsfunksjonen er avhengig av omfattende programmvarevalidering og regulatorisk godkjenning, som kan variere mye etter jurisdiksjon
Tror heller aldri de kommer til å skifte noe, men juridisk tror jeg ikke de har så mye å stille med uten å kunne vise til konkrete avslag fra myndighetene. Det lukter i så fall nok en runde med gruppesøksmål.

geear

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 20. september 2017, klokken 14:17
Hva mener du med det? Tesla skriver jo eksplisitt at denne pakken avhenger av både omfattende testing og godkjenning fra myndighetene. Hva mer må de skrive for at kjøperne skal forstå at denne pakken kanskje aldri kan leveres fullt ut i alle markeder?
De skriver avhengig av jurisdiksjoner. Da må de vise til at de har softwaren klar, men at de ikke får innført dette fordi myndighetene nekter. Uansett betyr det at de vil måtte levere AP2 som fungerer åtte ganger sikrere enn en gjennomsnittsfører, men at de fortsatt må kreve at føreren er ansvarlig, har hendene på rattet og så videre. Skjønner ikke hvordan du kan mene at de kan unnslippe dette slik de selger det.

ChrML

Det er ingenting hos myndighetene som hindrer å slippe alle funksjonene til FSD. Det eneste Tesla har tatt forbehold om er myndighetene.

Forskjellen med og uten myndighet approval er om det må sitte en ansvarlig fører i førersetet til enhver tid eller ikke. Dvs "P søke modus" eller komplisert summon utenfor egen eiendom kan evt utelukkes hvis myndighetene sier nei. Ellers kan funksjonalitet være helt lik, og jeg forventer fortsatt at min Tesla kjører meg dit jeg skal uten min input når jeg setter meg inn.

Øyvind.h

Sitat fra: gr på onsdag 20. september 2017, klokken 15:59
Uansett betyr det at de vil måtte levere AP2 som fungerer åtte ganger sikrere enn en gjennomsnittsfører, men at de fortsatt må kreve at føreren er ansvarlig, har hendene på rattet og så videre. Skjønner ikke hvordan du kan mene at de kan unnslippe dette slik de selger det.
Hva mener du? Jeg skriver da ikke at Tesla ikke kommer til å levere selvkjøring som er åtte ganger sikrere enn snittføreren? Du beskriver jo her nøyaktig det jeg regner med de kommer til å levere?

Det jeg er skeptisk er FSD, dvs at bilen kjører alene eller med føreren helt fraværende/sovende. Fullt selvkjørende tror jeg hw er alt for skral til å håndtere. For få sensorer, for få radarer, for lite redudans etc.

Sitat fra: ChrML på onsdag 20. september 2017, klokken 19:50
Det er ingenting hos myndighetene som hindrer å slippe alle funksjonene til FSD. Det eneste Tesla har tatt forbehold om er myndighetene.

Vi er helt i startgropen for selvkjørende biler. Tror du ikke myndighetene vil være mer spesifikke i sine krav etter hvert som utviklingen går fremover og kunnskap/forståelse bygges? Det tror jeg.
Jeg tror ikke myndighetene vil akseptere frislipp av biler uten redundans på de fleste kritiske systemer. Om kravet finnes nå eller om 5 år er uvesentlig. Tesla har tatt eksplisitt forbehold. Sier myndighetene at dette ikke kan leveres innenfor rammene for hw man har kjøpt, er det kjøpers problem.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ChrML

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 20. september 2017, klokken 20:21
Sitat fra: ChrML på onsdag 20. september 2017, klokken 19:50
Det er ingenting hos myndighetene som hindrer å slippe alle funksjonene til FSD. Det eneste Tesla har tatt forbehold om er myndighetene.

Vi er helt i startgropen for selvkjørende biler. Tror du ikke myndighetene vil være mer spesifikke i sine krav etter hvert som utviklingen går fremover og kunnskap/forståelse bygges? Det tror jeg.
Jeg tror ikke myndighetene vil akseptere frislipp av biler uten redundans på de fleste kritiske systemer. Om kravet finnes nå eller om 5 år er uvesentlig. Tesla har tatt eksplisitt forbehold. Sier myndighetene at dette ikke kan leveres innenfor rammene for hw man har kjøpt, er det kjøpers problem.
Så lenge det sitter en fører i førersetet som til enhver tid skal følge med og ha mulighet til å ta over, finnes det ingen begrensninger i hvor mye "førerassistanse" man kan få. Ingenting som sier at man ikke kan få så mye førerassistanse at man ikke trenger å gjøre noen ting bortsett fra å si hvor man skal og følge med :).

Myndighetene kommer først inn i bildet når man skal flytte ansvaret fra fører over til produsenten av bilen. Avansert summon og park-search mode f.eks. Da vil det antakeligvis være 1000 ting å ta hensyn til. Blant annet er det at folk ikke skal diskrimineres er et ganske bredt akseptert lovverk, dvs om det skulle stå mellom å kjøre over et barn og en voksen, skal bilen uten å ta hensyn til alder/utseende velge den muligheten som har størst mulighet til å berge flest antall liv. Og sikkert et hav av andre regler..

AP2.5 introduserer redundans i kabling, men det er ingen redundans i følere. Så lenge bilen trygt kan kjøre inn til siden ved evt feil, så tror jeg ikke det vil bli noe showstopper.

turfsurf

De skriver og at FSD tar i bruk alle åtte kameraer, foreløpig bruker de vel to. Så de har en vei å gå, er vel ikke lenge før de første forbrukersakene kommer mot Tesla. Det er mye i den pakken som kan leveres uten godkjenning av myndigheter. Og regnsensor står til og med i brukermanualen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Vhagar

Ser ut til at det bare er å glemme diskusjonen rundt eksisterende hardware og de oppgraderinger som har kommet til nå.
Tesla ryktes å utvikle en egen chip i sammarbeid med AMD for selvkjørende biler.
Tror rett og slett at Nvidia har blitt for kjepphøye her eller på annen måte har mistet kontrollen, hvorfor ellers gå til AMD?
Dessuten er det litt av et team de har fått tak i på chip siden så det ville være dumt å ikke bruke de til det de er best på.

https://teslamotorsclub.com/blog/2017/09/20/report-tesla-is-working-with-amd-on-new-chip-designed-for-autopilot/
https://electrek.co/2017/09/20/tesla-chip-self-driving-amd-globalfoundries/
(autoplay video med lyd i linken under dessverre)
https://www.cnbc.com/2017/09/20/tesla-building-an-ai-chip-for-its-cars-with-amd-globalfoundries.html

Så da har de vært innom EyeQ3 fra Mobileye, DrivePX2 fra Nvidia og neste steg blir trolig en custom SOC designet av Tesla/GlobalFoundries/AMD folk og produsert av GlobalFoundries/AMD.
Ryktene om et skifte fra Nvidia til Samsung ser altså ut til å ha dreid over til GlobalFoundries/AMD i stede.

Når det er sagt, så er det mulig at hardwaren i Nvidia sitt system er godt nok også.
Dette kan rett og slett handle om å ha bedre kontroll på hardware/software og ikke minst prising/tilgjengelighet og utviklingstempo etc.
Vi vil trolig se Nvidia løsningen de neste årene uansett, å utvikle/bygge/teste nytt chip design og software er absolutt ikke gjort over natta.
Jeg ville normalt sagt 2020 tidligst, men med Tesla sitt tempo og villighet til å satse raskt på ny teknologi så kan det være at det er på plass i 2019.
Det spørs hva Jim Keller har jobbet med siden 2016 i Tesla, men siden de ryktes å ha et sammarbeid på plass med GlobalFoundries/AMD allerede nå så ligger de i rute til 2019.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

turfsurf

Tror nok dette først og fremst er for å få ned pris. På S og X var det ikke så farlig, men på 3 som er vesentlig dyrere, så utgjør det en vesentlig større del av totalkostnaden. Og så like jo Tesla generelt å ha kontroll på det meste selv.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 20. september 2017, klokken 20:21
Sitat fra: gr på onsdag 20. september 2017, klokken 15:59
Uansett betyr det at de vil måtte levere AP2 som fungerer åtte ganger sikrere enn en gjennomsnittsfører, men at de fortsatt må kreve at føreren er ansvarlig, har hendene på rattet og så videre. Skjønner ikke hvordan du kan mene at de kan unnslippe dette slik de selger det.
Hva mener du? Jeg skriver da ikke at Tesla ikke kommer til å levere selvkjøring som er åtte ganger sikrere enn snittføreren? Du beskriver jo her nøyaktig det jeg regner med de kommer til å levere?

Det jeg er skeptisk er FSD, dvs at bilen kjører alene eller med føreren helt fraværende/sovende. Fullt selvkjørende tror jeg hw er alt for skral til å håndtere. For få sensorer, for få radarer, for lite redudans etc.
Greit, da tror du mer enn meg. Jeg tror ikke de klarer å få autopilot/selvkjøring så god innen det som må anses som rimelig tid, og at det derfor kommer til å ende opp i gruppesøksmål i løpet av 1-2 år. Det bør iallfall eierne kreve. Men med tanke på at det finnes noe sånt som 3000 Model X-eiere som daglig aksepterer at de har kjøpt en bil med regnsensor, og at det ikke har virket noen gang, for noen nå på andre året, så virker det som man aksepterer å leve med mye rart..

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 20. september 2017, klokken 20:21
Sitat fra: ChrML på onsdag 20. september 2017, klokken 19:50
Det er ingenting hos myndighetene som hindrer å slippe alle funksjonene til FSD. Det eneste Tesla har tatt forbehold om er myndighetene.

Vi er helt i startgropen for selvkjørende biler. Tror du ikke myndighetene vil være mer spesifikke i sine krav etter hvert som utviklingen går fremover og kunnskap/forståelse bygges? Det tror jeg.
Jeg tror ikke myndighetene vil akseptere frislipp av biler uten redundans på de fleste kritiske systemer. Om kravet finnes nå eller om 5 år er uvesentlig. Tesla har tatt eksplisitt forbehold. Sier myndighetene at dette ikke kan leveres innenfor rammene for hw man har kjøpt, er det kjøpers problem.
Men igjen så handler ikke funksjonaliteten om myndighetene. Myndighetsgodkjenningen handler om at det vil bli tillatt å ta hendene av rattet og legge fokus andre steder - eller sove. Tesla har solgt dette som om at selvkjøringen til bilen din skal være like god som om den kunne kjørt helt uten inngripen, med sovende sjåfør, og det er dette de må levere.

Øyvind.h

Ja jeg tror AP2 kan og vil bli veldig bra.
Basert på hvor bra AP1 har fungert med sitt single kamera og radar foran ligger alt til rette for at AP2 kan levere bra. Hw-messig i hvert fall.

Men klart - det å hive ut et selskap som har noe sånt som 20 års erfaring med dette for å bygge en løsning selv er vågalt og vil ikke gå knirkefritt.
Jeg hadde trodd AP2 ville passere AP1 i sommer pga diverse forbedringer som kom før sommeren. Men nå har det stoppet litt igjen. Kommer sikkert flere løft ut 2018 og gjennom 2019.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

THE

Etter den første turen hjem fra overlevering av bil i går ettermiddag må jeg si meg enig med dem som er skeptiske til AP2. Fikk testet litt på turen, men strekningen Bergen - Lærdal er nok ikke den mest ideelle for kjøring med AP.

Bilen roter noe veldig i krappe svinger. Kjører enten alt for fort inn i svingen og trenger begge kjørebanene for å lose seg selv gjennom kurven, eller den bremser alt for mye ned før kurven. Ofte gir den også beskjed i svinger om at AP ikke er tilgjengelig.

I tunneler viser symbolet på GPS at man befinner seg veldig langt fra veglinjen på kartet, og selv med fin veg og tydelig vegmerking sier systemet at AP ikke er tilgjengelig resten av turen. Fikk også en del tilfeller der meldingen var at AP er begrenset til 80 km/t

Adaptiv cruise control fungerte faktisk ganske bra, bortsett fra at den er dårlig til å justere hastighet inn mot svinger.

Det største savnet er derimot regnsensoren. På den 200 km lange turen hjem med ca 50 tunneler og regnvær, så ble det mye av og på med vinduspusser. Håper SW oppdatering med regnsensor kommer snart.

Automatisk langlys bør de også få noen justeringer på i neste SW oppgradering. Bortsett fra noen tilfeller blender bilen ned på fornuftig tidspunkt, men det går jo 2-5 sekunder etter man møter bilen til langlyset slås på automatisk, ikke heldig på Vestlandet der det er mer hjort enn gul midtstripe i vegen.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Vhagar

Sitat fra: THE på torsdag 21. september 2017, klokken 10:38
Etter den første turen hjem fra overlevering av bil i går ettermiddag må jeg si meg enig med dem som er skeptiske til AP2.

Tror du må gi den litt mer tid før du avsier dom, det er jo kjent at den trenger en innkjøringsfase.
https://electrek.co/2017/09/11/tesla-autopilot-2-5-new-calibration-period-hardware/
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA