Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

AP2 vs AP2,5

Startet av pej, tirsdag 19. september 2017, klokken 21:42

« forrige - neste »

pej

Hei folkens, vi som har veteran X med AP2, hva tenker vi om at bilene nå kommer med oppgradert HW for å kunne bli selvkjørende. Er ikke dette litt drøyt? Var ikke også vi lovet mulighet for dette?
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

ChrML

Tesla har vel egentlig aldri gått ut å sagt at HW2.5 er nødvendig for FSD. Det er en spekulasjon gjort av div forum folk, mulig storm i vannglass.

Sannsynligvis er prosessorkraften det, men den er enkel å oppgradere. Tesla har uansett lovet en funksjon som 75 000 stk som har kjøpt S/X forventer å få. Funksjonen som er lovet har Tesla ansvaret for å levere, og risikoen for at hardware levert kan levere den funksjonen ligger hos Tesla.

Det som kanskje forundrer meg mest er at de har byttet ut radaren med en ny type. Det blir vanskelig å håndtere flere radartyper for software og testingen sin del. Det bør være en god grunn til det, alle de som har gammel radar forventer også plettfri funksjonalitet eller at den blir byttet til ny.

olavxxx

Er vel neppe så mange som har betalt for FSD. De kan alltids oppgradere de bilene som har betalt og øke prisen på å kjøpe FSD i ettertid.

pej

Man må ha kjøpt full selvkjøring når bilen var ny for å få denne oppgraderingen dessverre. Se svar fra Skøyen:
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

RBK

Har de sagt at de gjør oppgradering allerede for de som har full FSD?
Modell Y - Hvit - 31 aug. 2021
Modell 3 SR+ - Hvit - 22 juni 2021

Solgt Mai 2021: Modell 3 - Sort - 22 feb. 2019
Solgt april 2020: S100D - Blå - 19 mai 2017
Solgt feb. 2017: Model S85 - Brun - Juni 2014

olabt

Sitat fra: pej på tirsdag 19. september 2017, klokken 22:36
Man må ha kjøpt full selvkjøring når bilen var ny for å få denne oppgraderingen dessverre. Se svar fra Skøyen:

Ingenting i det svaret som sier at man må ha FSD fra bilen var ny.
Tesla Model X 90D - 15.9.2017
Nissan Leaf - 25.07.2012
Tesla Model 3 reservasjon 31.3.2016
Outlander PHEV 2016 - 7.10.2015 - Solgt
Tesla Model X reservasjon #2245 - Kansellert

pej

Nei, men prisen på oppgradering til FSD kan jo økes til f.eks 250.000,- Det er jo ingen garanti for at Tesla holder dette på rundt 40k når de oppdager at de må ha masse nytt hardware. AP2,5 er jo for eksempel dobbelt ledningsnett for redundans. Det er omfattende å installere.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

olavxxx

Sitat fra: olabt på tirsdag 19. september 2017, klokken 23:01
Sitat fra: pej på tirsdag 19. september 2017, klokken 22:36
Man må ha kjøpt full selvkjøring når bilen var ny for å få denne oppgraderingen dessverre. Se svar fra Skøyen:

Ingenting i det svaret som sier at man må ha FSD fra bilen var ny.
Er nok lite sannsynlig at de oppgraderer biler som ikke har betalt for FSD. Vi snakker ny radar og ny "hjerne", mange kabler og rykte om interiørkamera (gjenstår å se). Uansett er det nok dyr løsning fra nvidia (X tusen kroner), samt mange timers arbeid.

Hvis de da skal oppgradere biler uten FSD må man kunne forvente at prisen øker for å ikke tape penger.

De som har betalt for FSD får bare oppgraderingen hvis bilen ikke blir "åtte ganger sikrere", eller hva enn det var.

Men jeg hadde ikke brydd meg så veldig. Jeg har ikke troen på at FSD er nærliggende. Tviler på den kommer før du bytter bil uansett

ChrML

Sitat fra: olavxxx på tirsdag 19. september 2017, klokken 22:26
Er vel neppe så mange som har betalt for FSD. De kan alltids oppgradere de bilene som har betalt og øke prisen på å kjøpe FSD i ettertid.
Jeg har betalt for FSD av flere grunner:

1. Jeg skal ha bilen i 6-7 år, er nerd og vil følge utviklingen.

2. 25 000 kr til er ikke fryktelig mye penger sett i sammenheng med hvor dyr bilen er.

3. Når man bestiller FSD med bilen, har Tesla forpliktet seg til å på sikt levere en funksjon. Hvis det ikke er mulig, må de oppgradere hardware fortløpende på min bil. Hvis de nekter får de et problem, at bilen blir FSD på sikt kan være hele grunnen til at jeg valgte bilen i utgangspunktet og for meg være verdt mye mer enn tilvalget til 25k.

Tesla har på ingen måte forpliktet seg til at å oppgradere senere skal koste 40k. Hvis de finner ut de mangler mye, forsvinner plutselig den muligheten eller prislappen blir 150k. Det vil jeg unngå.

akseln

Har også bestilt FSD av de samme grunnene som ChrML, men også:

4. Jeg har tro på at Tesla vil ta i bruk FSD-funksjonalitet stegvis og starte med dette før jeg skal selge bilen. Hvis jeg ikke har bestilt FSD så vet jeg at ville angret umiddelbart den dagen det kommer en firmware som tar i bruk de ekstra kameraene.

Min bil ble stående i Belgia i over en måned før den ble fraktet videre til Drammen. Kanskje de brukte tiden til å oppgradere til AP 2.5? Hvordan kan jeg sjekke hvilken versjon som er installert i bilen?

Nasatech

Sitat fra: pej på tirsdag 19. september 2017, klokken 21:42
Hei folkens, vi som har veteran X med AP2, hva tenker vi om at bilene nå kommer med oppgradert HW for å kunne bli selvkjørende. Er ikke dette litt drøyt? Var ikke også vi lovet mulighet for dette?

Veteran med AP2

Det er vi med AP1 som har veteran Model X!

Øyvind.h

#11
Det er ikke sikkert de kan levere det som FSD er ment å levere, noe Tesla tar klart og tydelig forbehold om når man kjøper bilen.

Så man er ikke garantert merverdi av FSD, men det kan godt være man får det. Ettermontering tror jeg ikke skjer, eller tar så lang tid at man for lengst har solgt bilen. Se eksempelvis på alle de som skulle bytte fra 90 til 100 batteri for 10k dollar. Det har ikke akkurat gått etter planen, på tross av at Tesla sa folk kunne oppgradere.
Finnes en rekke andre eksempler på at Tesla sier "dette kan ettermonteres", men når det kommer til stykke renner det ut i sanden.

Man har kjøpt og betalt for den hw man har fått. Sier myndighetene at her trengs redundans så kan man i utgangspunktet glemme det.

Uansett - de må få full kontroll på AP2 og gjøre den helt feilfri før de ovrhodet kan vurdere fsd. Jeg trodde AP2 skulle passere AP1 i løpet av sommeren. Det har ikke skjedd, og i praksis har de introdusert en feil på AP1 som AP2 tidligere var alene om. Så dette tar tid....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Knut Røe

Man må huske at Tesla`s AP SW team er kun cirka 100 personer.
Det legges nok for lite ressurser i dette, folk kjøper det jo uansett selv om det ikke virker.

Øggen

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 20. september 2017, klokken 10:28

Finnes en rekke andre eksempler på at Tesla sier "dette kan ettermonteres", men når det kommer til stykke renner det ut i sanden.

Man har kjøpt og betalt for den hw man har fått. Sier myndighetene at her trengs redundans så kan man i utgangspunktet glemme det.


Akkurat, og som ej merka ut i deler av teksten din, har dei gjennom dette alt på sitt tørre. Dei e ikkje "pliktig" til nokkenting sålenge andre pålegge dei å endre hardware. Står utrykkelig i teksten når du bestille bilen. Å få AP 2.5 ettermontert e like usannsynelig som at Tesla skulle ha ettermontert AP på Pre-Ap biler.

(utdrag fra tesla disclaimer)

Merk deg at selvkjøringsfunksjonen er avhengig av omfattende programmvarevalidering og regulatorisk godkjenning, som kan variere mye etter jurisdiksjon
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

prophan

Jeg har betalt for fsd med ap2.0 hardware. Forventer å ha fsd når det er tilgjengelig og om de må oppgradere til 2.5 hw (Tesla har sagt at de gjør d kostnadsfritt hvis d r dette som må til) eller 3.0 r meg likegyldig da det er funksjonskravet fsd som gjelder ved kjøpet.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Tesla Model X90D - Produsert juli 2017
Midnight Silver
6 seter hvitt "skinn"
Alt utstyr inkl FSD opsjon

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA