Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hjelp! 75D eller 100D?

Startet av loiphin, tirsdag 19. september 2017, klokken 19:17

« forrige - neste »

loiphin

Hi there,

I am looking at ordering a new Model S 75D. Its already at the high end of my budget, so I think a 100D is out of the question. But I wondering if you think a 75D is okay for daily commute to Oslo, around 50km tur-retur, and then the 1 or 2 holidays a year where I drive long distance? What about winter? Or should I really think about perhaps getting a demo model 100D instead?

Would it be silly to waste the extra 150KNOK (for a new 100D) just for a bigger battery?


*** Svare på norsk :) ***

Takk skal du ha!

Simon.
Tesla Model S 75D (2017) - SOLD
Tesla Model 3 LR (2020)
Tesla Model Y Perf (2023)

steam

Sitat fra: loiphin på tirsdag 19. september 2017, klokken 19:17
Hi there,

I am looking at ordering a new Model S 75D. Its already at the high end of my budget, so I think a 100D is out of the question. But I wondering if you think a 75D is okay for daily commute to Oslo, around 50km tur-retur, and then the 1 or 2 holidays a year where I drive long distance? What about winter? Or should I really think about perhaps getting a demo model 100D instead?

Would it be silly to waste the extra 150KNOK (for a new 100D) just for a bigger battery?


*** Svare på norsk :) ***

Takk skal du ha!

Simon.

Du sier selv at du ikke har råd til 100D, da kjøper du 75D.

Kos deg, du blir sikkert fornøyd!
Model S 75D 24. oktober 2017
- Premium, Luft, Glasstak, Skinn, Karbon, EAP, FSD

Reservasjon Modell 3 01.04.2016 04:40

- Jeg kan ingenting om bil

OlaM

75D er mer enn nok. Det blir antagelig ikke noe ekstra stopp på feriene heller med mindre du har en blære av jern!
'21 3LR

loiphin

Sitat fra: steam på tirsdag 19. september 2017, klokken 19:27
Sitat fra: loiphin på tirsdag 19. september 2017, klokken 19:17
Hi there,

I am looking at ordering a new Model S 75D. Its already at the high end of my budget, so I think a 100D is out of the question. But I wondering if you think a 75D is okay for daily commute to Oslo, around 50km tur-retur, and then the 1 or 2 holidays a year where I drive long distance? What about winter? Or should I really think about perhaps getting a demo model 100D instead?

Would it be silly to waste the extra 150KNOK (for a new 100D) just for a bigger battery?


*** Svare på norsk :) ***

Takk skal du ha!

Simon.

Du sier selv at du ikke har råd til 100D, da kjøper du 75D.

Kos deg, du blir sikkert fornøyd!


Yes, I but I may be able to buy a lower specification demo model 100D perhaps :)
Tesla Model S 75D (2017) - SOLD
Tesla Model 3 LR (2020)
Tesla Model Y Perf (2023)

loiphin

Sitat fra: OlaM på tirsdag 19. september 2017, klokken 19:37
75D er mer enn nok. Det blir antagelig ikke noe ekstra stopp på feriene heller med mindre du har en blære av jern!

Takk Ola! Good to hear from Norwegian Tesla owners saying its okay :)
Tesla Model S 75D (2017) - SOLD
Tesla Model 3 LR (2020)
Tesla Model Y Perf (2023)

RBK

75 er stort sett alltid nok men kjører du utenfor SC nettverket er det ikke alltid det er nok elller du ikke har tid til å stå på "saktelading".
På mine første 8000 km nå så merker jeg at jeg glad for at jeg har fått større batteri.
Men alt avhenger av hvor mye man ønsker å bruke for å få større batteri.
Modell Y - Hvit - 31 aug. 2021
Modell 3 SR+ - Hvit - 22 juni 2021

Solgt Mai 2021: Modell 3 - Sort - 22 feb. 2019
Solgt april 2020: S100D - Blå - 19 mai 2017
Solgt feb. 2017: Model S85 - Brun - Juni 2014

loiphin

Sitat fra: RBK på tirsdag 19. september 2017, klokken 19:52
75 er stort sett alltid nok men kjører du utenfor SC nettverket er det ikke alltid det er nok elller du ikke har tid til å stå på "saktelading".
På mine første 8000 km nå så merker jeg at jeg glad for at jeg har fått større batteri.
Men alt avhenger av hvor mye man ønsker å bruke for å få større batteri.

Hi RBK,

Thanks for the info. I have a 50kw chademo around 1km from where I live, but Nebbenes and Lier are quite far from me, so I will only use those the SC when I am "ut på tur". So will have to buy the CHademo adapter.

I really only need 50-100km a day pendler, and then maybe take the family on a Sweden/Denmark trip once or twice a year.

Simon.
Tesla Model S 75D (2017) - SOLD
Tesla Model 3 LR (2020)
Tesla Model Y Perf (2023)

ModelS_Oslo88

Sitat fra: loiphin på tirsdag 19. september 2017, klokken 19:56
Sitat fra: RBK på tirsdag 19. september 2017, klokken 19:52
75 er stort sett alltid nok men kjører du utenfor SC nettverket er det ikke alltid det er nok elller du ikke har tid til å stå på "saktelading".
På mine første 8000 km nå så merker jeg at jeg glad for at jeg har fått større batteri.
Men alt avhenger av hvor mye man ønsker å bruke for å få større batteri.

Hi RBK,

Thanks for the info. I have a 50kw chademo around 1km from where I live, but Nebbenes and Lier are quite far from me, so I will only use those the SC when I am "ut på tur". So will have to buy the CHademo adapter.

I really only need 50-100km a day pendler, and then maybe take the family on a Sweden/Denmark trip once or twice a year.

Simon.

Then I feel like you just answered your own question there :) If you do not drive longer distances regularly during the winter months, and the 100 KwH is stretching your budget to the max, I would say go for the 75D.

ludwig_holberg

Prisforskjellen er ikke bare 150k, den er på hele 173k.

Da er det veldig vanskelig å se hvorfor 100D skulle være verdt den ekstra kostnaden. Det må isåfall være snakk om helt spesielle langkjøringsbehov. I ditt tilfelle så dekker en 75D behovet veldig greit.

Muffinman

I Norge holder det med 75, men til bruk på europeiske motorveier er det absolutt å foretrekke med større batteri pga ladehastighet på sc.  Det ble ihvertfall mye heft og venting med superlading for vår del i sommer med 85D. Høy gjennomsnittshastighet og høyere forbruk gjør at tiden man bruker på etappene blir kort i forhold til ladepausene som blir lengre. I Norge er det som regel på tide med en lengre pause når det er dags å lade.

RBK

Er ikke alltid jeg har tid til å lade etter en lengre tur og skal kjøre videre. Derfor er det for meg mye viktigere å ha stort batteri en alle ekstra pakker. Har også i bakhodet at batteriet taper seg noe (er det ca3-5% de første tre årene?) og at den bruker mer strøm når det er slaps og rundt null grader ute.
Men som jeg nevnte 75 batteriet holder til det meste og du blir garantert fornøyd.
Modell Y - Hvit - 31 aug. 2021
Modell 3 SR+ - Hvit - 22 juni 2021

Solgt Mai 2021: Modell 3 - Sort - 22 feb. 2019
Solgt april 2020: S100D - Blå - 19 mai 2017
Solgt feb. 2017: Model S85 - Brun - Juni 2014

Helge Alm

#11
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 19. september 2017, klokken 20:12
I Norge holder det med 75, men til bruk på europeiske motorveier er det absolutt å foretrekke med større batteri pga ladehastighet på sc.  Det ble ihvertfall mye heft og venting med superlading for vår del i sommer med 85D. Høy gjennomsnittshastighet og høyere forbruk gjør at tiden man bruker på etappene blir kort i forhold til ladepausene som blir lengre. I Norge er det som regel på tide med en lengre pause når det er dags å lade.
Uenig! Min erfaring fra europatur og mye langkjøring med S75D  - 61.000 km på 13 mnd er at årsaken til lengre ladetid på Superchargere som oftest skyldtes meg selv vet at jeg valgte å lade mer enn nødvendig. Resultatet ble at jeg på neste supercharger kom inn for lading med for mye restkapasitet på batteriet. Med mer erfaring gikk det bedre.

Muffinman

Også greit å ta med seg at batteriene med ny kjemi (75, 90 og 100) ser ut til å degraderes litt raskere, spesielt med mye superlading enn de "gamle" 85 og 60-batteriene. Sannsynligvis liten betydning med ordinær bruk, men om man planlegger å superlade veldig mye kan det være greit å vurdere det største batteriet.

Muffinman

#13
Sitat fra: Helge Alm på tirsdag 19. september 2017, klokken 20:24
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 19. september 2017, klokken 20:12
I Norge holder det med 75, men til bruk på europeiske motorveier er det absolutt å foretrekke med større batteri pga ladehastighet på sc.  Det ble ihvertfall mye heft og venting med superlading for vår del i sommer med 85D. Høy gjennomsnittshastighet og høyere forbruk gjør at tiden man bruker på etappene blir kort i forhold til ladepausene som blir lengre. I Norge er det som regel på tide med en lengre pause når det er dags å lade.
Uenig! Min erfaring fra europatur og mye langkjøring med S75D  - 61.000 km på 13 mnd er at årsaken til lengre ladetid på Superchargere som oftest skyldtes meg selv vet at jeg valgte å lade mer enn nødvendig. Resultatet ble at jeg neste supercharger kom inn for lading med for mye restkapasitet på batteriet. Med mer erfaring gikk det bedre.
Du kan være så uenig du vil, men faktum er at vi behøvde 30-35 minutter for hver 2 timer kjøring på turen i sommer (10.000km). Da kom vi som regel inn på laderen med 3-10% rest. Det er alt for lange stopp for hver 20-25 mil kjøring. Du skal være ekstremt dyktig og ha masse flaks om du klarer gjennomsnittshastighet opp mot 100 km/t gjennom dagen. Må du dele lader eller vente blir bildet enda dårligere.

Øyvind.h

#14
Man skal ikke lenger sydover enn E6 i Sverige retning Danmark før lite batteri blir en ulempe.

Klarer lett å tømme en S90D på 25-30 mil når trafikken flyter i 140+. Da blir det hyppige og lange pauser.

Med 2-3-4 kids på slep går det fint. Men et vennepar venter sin X75 nå. De beregner 1 time ekstra venting hver vei til Odense sammenlignet med hva de normalt bruker. Det er bare 800km, men går tregt med elbil ift hva de er vant med. Ingen barn på slep der og hastigheten er god :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA