Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Key-less

Startet av nisk, mandag 18. september 2017, klokken 20:55

« forrige - neste »

nisk

Min e-Golf er snart klar for overlevering, og det oppdages at selger ikke har bestilt key-less. Han kan nå tilby at jeg tar bilen som den er, med nøkkel, eller at det bestilles ny bil med en ventetid på seks måneder, (har ventet fire nå), og en prisøkning på 15.000,-. Jeg er selvfølgelig skuffet. Føler at jeg ikke har "god-følelsen" for bilen nå... Hva tenker dere der ute? Fordeler/bakdeler med key-less? Hva gjør jeg?

Hyperstress

Var der ikke nylig en på forumet her, i samme situasjon, som ble tilbudt 20 000 kr som plaster på såret?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Trond.m

Sitat fra: nisk på mandag 18. september 2017, klokken 20:55
Min e-Golf er snart klar for overlevering, og det oppdages at selger ikke har bestilt key-less. Han kan nå tilby at jeg tar bilen som den er, med nøkkel, eller at det bestilles ny bil med en ventetid på seks måneder, (har ventet fire nå), og en prisøkning på 15.000,-. Jeg er selvfølgelig skuffet. Føler at jeg ikke har "god-følelsen" for bilen nå... Hva tenker dere der ute? Fordeler/bakdeler med key-less? Hva gjør jeg?
Du har vel krav på en lånebil tilsvarende den du har kjøpt, mens du venter på omlevering uten merkostnad. Alternativt kan du vel kreve keyless ettermontert eller et tilsvarende prisavslag. Å godta bilen mot et prisavslag tilsvarende hva keyless koster fra fabrikk er en dårlig kompensasjon når selger ikke kan oppfylle kontraktsbetingelsene. Hadde det vært motsatt og du ønsket å bryte kontrakten kan du være sikker på at de hadde krevet en betydelig kompensasjon fra deg  ;)

Oddaa

Tja, hva sier egentlig kontrakten? Har du bestilt og betalt for keyless eller ikke? Om du har bestilt og betalt vil jeg tenke at en kompensasjon er på sin plass.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

nisk

Problemet er at det ikke ble tatt med i kontrakten, oppdaget nå, og selger mener vi ikke skulle ha, mens vi sa at det skulle være med.... så det er ikke betalt for...

Oddaa

Sitat fra: nisk på onsdag 20. september 2017, klokken 15:14
Problemet er at det ikke ble tatt med i kontrakten, oppdaget nå, og selger mener vi ikke skulle ha, mens vi sa at det skulle være med.... så det er ikke betalt for...
Da har du vel egentlig en ganske dårlig sak, selger vil hevde at du burde sjekket kontrakten.

Personlig ville jeg ikke sett på dette som noen stor sak - vi har 3 biler med keyless, men hadde klart meg helt fint uten.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

nisk

spørsmålet var om vi skal bestille ny bil, vente seks måneder og få prisøkningen på toppen... fordeler/bakdeler med keyless.... noen velger det, noen velger ikke, hva er grunnen til at man ikke velger?

Amatøren

Keyless har blitt demonstrert hacket. Skal du reise bort også helst bare på natten også bør nøklene plasseres i metallboks/ESD pose.

Forsøkte selv å bestille uten keyless, men på grunn av at jeg skulle ha alarm så fulgte keyless med.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

brako79

Sitat fra: Amatøren på onsdag 20. september 2017, klokken 21:05
Keyless har blitt demonstrert hacket. Skal du reise bort også helst bare på natten også bør nøklene plasseres i metallboks/ESD pose.
Hva mener du her? At dersom du reiser bort uten nøkler/bil, så bør du låse inn nøklene inn i en brannsafe eller lignende?

///Mvh
Kristian
'21 ID.4 1st
'17 e-Golf
venter på '22 iv80X
-
'10 BMW F800ST

Amatøren

Ja, i ett eller annet som fungerer som Faradays bur. Mulig det holder med en ESD pose (ikke de rosa/røde antistatiske) for elektronikk.

Man kan godt kalles paranoid, med det har vært demonstrert at noen står i nærheten av nøkkelen og en ved bilen og med spesial utstyr så sendere man koder mellom bilen og nøkkelen så man både kan få låst opp og kjørt avgårde med bilen. Dette utstyret kan kommunisere for eksempel over mobilnettet.

Ønsker bandittene bare å "bryte" seg inn så kan utstyr som benytter enkel radiokommunikasjon brukes.

http://www.tv2.no/a/8558592/

http://www.tv2.no/nyheter/8541966/

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Amatøren

Litt mer om problemet:

https://www.adac.de/infotestrat/technik-und-zubehoer/fahrerassistenzsysteme/keyless/

https://youtu.be/xHCUpLBGIKQ

Selv om det ikke blir helt sikkert så burde det være slik at man kunne få koblet ut opplåsingen av bil så man er nødt til å trykke fysiskt på nøkkelen for å låse opp, men start stopp funksjonen fortsatt virket.

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA