Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nissan Leaf vs Kia Soul

Startet av Jarle Tjessem, mandag 18. september 2017, klokken 19:49

« forrige - neste »

DBR

Kjørt litt soul og. Selvom jeg mener Leaf vil gå lengre enn soul  så er soul bedre å kjøre. Nå har jeg en stor bilhobby og kjørt og eid endel gromme premium biler, men jeg blir deprimert av å kjøre leaf, soul var helt grei. Dette er veldig inviduelt da alle har forskjellige smak :)

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk


AppleKnocker

Soul har høyere forbruk i normale hastigheter, mye mer vindstøy i 80 km/t og oppover, knøttlite bagasjerom (så vidt større enn Ford Focus EL som har hele batteriet i bagasjerommet). Dessuten har den bare fire stjerner i EURO NCAP.

Soul er basert på en umoderne bensinbil og det merkes godt. Den eneste grunnen til å velge Soul er fordi man sitter høyt. Eller hvis man liker høyttalere med blinkende LED lys ;D
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Ebe

Trenger man ikke den ekstra bagasjeplassen i leaf, så er vel bilene stor sett ganske like. Blir mye hipp som happ, og personlige subjektive meninger.

Prøv dem selv :)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

automat

Soul har kjøling og varme på batteriet. Det har ikke leaf. En fordel ved hurtiglading
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Bondeknøl

Har Leaf 30kw og hurtiglader flere ganger på langtur. Har ikke merket noen av disse problemene med varme batterier. Ny Leaf som kommer til våren blir en killer.

automat

Teslabjørn opplevde redusert ladehastighet med leaf på langtur
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

moby666

Har hatt begge biler og soul er veldig mye bedre en Leaf på nesten alt. Leaf føles 5 år eldre enn soul

stromifokus

#22
Bjørn tar opp igjen problemet med overheating på langturer med Leaf:

https://www.youtube.com/watch?v=JJ5QxWUvmrs

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#23
Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 20. september 2017, klokken 16:53
Soul har høyere forbruk i normale hastigheter, mye mer vindstøy i 80 km/t og oppover, knøttlite bagasjerom (så vidt større enn Ford Focus EL som har hele batteriet i bagasjerommet). Dessuten har den bare fire stjerner i EURO NCAP.

Soul er basert på en umoderne bensinbil og det merkes godt. Den eneste grunnen til å velge Soul er fordi man sitter høyt. Eller hvis man liker høyttalere med blinkende LED lys ;D
@appleknocker, du bruker alle anledninger til å rakke ned på Soul uansett fora. Bli voksen, prøv å bli saklig (hvis mulig)

For alle andre: prøv bilene selv. Egen erfaring er best.
Merk at bagasjerom på Soul kan utvides til Leaf størrelse hvis man gidder.

downlow

Den største forskjellen på disse bilene er vel pr idag at Kia Soul har 2 år lengre garantitid.
Når det gjelder rekkevidde vil jeg si at de stiller ganske likt, for oss normale el bilister som ikke regner på nøyaktig prosent,vind motstand, regnvær, nylagt asfalt, "perfekte dekk", luftrykk osv. Det skal ikke være så vanskelig å kjøpe en "riktig" el-bil som enkelte skal ha det til her inne.

Prøvekjør begge to, og finn ut av hvem du sitter best i. Soul har høyere sittestilling som er positivt for noen men ikke meg. Det er som nevnt tidligere en smakssak hva man trives best i, men du gjør ikke noe feil eller dårlig kjøp, uansett om det blir Kia eller Nissan

Har du penger og tid, ville jeg også vurdert Nye Leaf som kan bestilles nå.
2017 Leaf Tekna 30 kWh

eliten

Service intervall på Soul 15.000 km, Leaf 30000 km. Leaf kan forvarmes med app. Er velprøvd. Har vært produsert siden 2011. Verdens mest solgte el-bil. Vi har ca 40 Soul i jobben, og de fungerer stort sett bra, bortsett i fra noen 12V tilfeller (null strøm) OBC et par tilfeller. Vi har 7 Stk E-NV 200 Evalia ,  samt flere ansatte som har kjøpt Leaf, inkl meg selv. Vi er kjempefornøyd,  og 30 kw utgaven lader raskt. Uansett er begge bilene bra. Pris, smak og behag avgjør. Ha et godt valg.

Dantheman

#26
Har en Leaf Tekna selv, og er veldig fornøyd med den. Dog en 24KWh, men dog.

For meg som er bilinteressert, og ikke bare skal ha elbil fordi det er billig, så var Tekna eneste option på Leaf. Å sitte i en Acenta fra 2012, med beige stoffinteriør og 16" hjul var ikke helt min greie, så det ble en 2. gen 2014 med alt av utstyr. Var godt å få en med skinnseter, Booseanlegg og 360 graders view. Kia Soul og Nissan Leaf er på ingen måte premiumbiler av noe som helst slag, så for meg var det helt avgjørende å få på det meste av utstyr for at det i alle fall skulle hjelpe litt på. :)

Leaf bruker litt på motorvei dersom man ligger over den "magiske" grensa på rundt 95 km/t. Selv kommer jeg rett tilbake fra "langtur" på motorvei nå hvor jeg med varmen på klarte 13 mil med 10% igjen nå ved ankomst hjemme.

SGH



Sitat fra: Finnøy på fredag 22. september 2017, klokken 23:55
Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 20. september 2017, klokken 16:53
Soul har høyere forbruk i normale hastigheter, mye mer vindstøy i 80 km/t og oppover, knøttlite bagasjerom (så vidt større enn Ford Focus EL som har hele batteriet i bagasjerommet). Dessuten har den bare fire stjerner i EURO NCAP.

Soul er basert på en umoderne bensinbil og det merkes godt. Den eneste grunnen til å velge Soul er fordi man sitter høyt. Eller hvis man liker høyttalere med blinkende LED lys ;D
@appleknocker, du bruker alle anledninger til å rakke ned på Soul uansett fora. Bli voksen, prøv å bli saklig (hvis mulig)

For alle andre: prøv bilene selv. Egen erfaring er best.


Merk at bagasjerom på Soul kan utvides til Leaf størrelse hvis man gidder.

Hva mener du med at "bagasjerom på Soul kan utvides til Leaf størrelse hvis man gidder"?

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk


Ebe

Man tar ut "inventaret" under bagasjerommet, modifiserer bittelitt og legger plata tilbake.

Dog jeg tror fortsatt ikke det er like stort som leaf.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA