Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nissan Leaf vs Kia Soul

Startet av Jarle Tjessem, mandag 18. september 2017, klokken 19:49

« forrige - neste »

Jarle Tjessem

Hei,

Med tanke på alle ny bomringer som skal komme i 2018, så vurderer jeg og gå til innkjøp av El-bil. Har VW Up fra før, og tenkte automatisk den bare i elektrisk versjon. Ble frarådet den på grunn av den lave rekkevidden. Så da har jeg tenkt litt på enten Kia eller Nissan. Har forstått det slik at Nissanen så bør det kjøpes GEN2 (2013-) Kia kjenner ikke noe særlig til, hvilke modell jeg eventuelt bør gå for.

Hvilken utstyrspakke bør jeg velge/hva er forskjellen? Og hvilke for og ulemper er det med disse?

På forhånd takk! :)

Mvh.
Jarle

hanche

Batterivarmer er kjekt å ha om vinteren, for rekkeviddens skyld. Da jeg kjøpte min Kia (2016-modell) var det bare exclusive-modellen som hadde det. Jeg tror det fremdeles er tilfelle? Leaf vet jeg ikke noe om, så der får andre kommentere.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

AlexKC

Hei :)

Lurer faktisk på det samme. Skal kjøpe meg elbil og søker råd fra dere erfarne elbilister. En ny Kia Soul Exclusive 2018 30 kWh eller en brukt Nissan Leaf Tekna 30 kWh? Hva anbefaler dere? :) Kjører ganske mye.

Håper dere har mye bra å komme med :)

Mvh
Aleksander

stromifokus

Sitat fra: AlexKC på onsdag 20. september 2017, klokken 10:05
Hei :)

Lurer faktisk på det samme. Skal kjøpe meg elbil og søker råd fra dere erfarne elbilister. En ny Kia Soul Exclusive 2018 30 kWh eller en brukt Nissan Leaf Tekna 30 kWh? Hva anbefaler dere? :) Kjører ganske mye.

Håper dere har mye bra å komme med :)

Mvh
Aleksander
bare for orden skyld; når du skriver Soul 30 kWh så er dette netto, på Leaf er 30 kWh brutto. Dette utgjør ca. 11% forskjell i rekkevidden, som for noen kan være forskjellen mellom å måte lade på veien, eller å komme seg frem mellom A og B uten å lade.

AlexKC

Sitat fra: stromifokus på onsdag 20. september 2017, klokken 11:58
Sitat fra: AlexKC på onsdag 20. september 2017, klokken 10:05
Hei :)

Lurer faktisk på det samme. Skal kjøpe meg elbil og søker råd fra dere erfarne elbilister. En ny Kia Soul Exclusive 2018 30 kWh eller en brukt Nissan Leaf Tekna 30 kWh? Hva anbefaler dere? :) Kjører ganske mye.

Håper dere har mye bra å komme med :)

Mvh
Aleksander
bare for orden skyld; når du skriver Soul 30 kWh så er dette netto, på Leaf er 30 kWh brutto. Dette utgjør ca. 11% forskjell i rekkevidden, som for noen kan være forskjellen mellom å måte lade på veien, eller å komme seg frem mellom A og B uten å lade.

Hvor mange kWh har Soul i brutto da? Soul har dermed større batteri enn Leaf?

DBR

Sitat fra: stromifokus på onsdag 20. september 2017, klokken 11:58
Sitat fra: AlexKC på onsdag 20. september 2017, klokken 10:05
Hei :)

Lurer faktisk på det samme. Skal kjøpe meg elbil og søker råd fra dere erfarne elbilister. En ny Kia Soul Exclusive 2018 30 kWh eller en brukt Nissan Leaf Tekna 30 kWh? Hva anbefaler dere? :) Kjører ganske mye.

Håper dere har mye bra å komme med :)

Mvh
Aleksander
bare for orden skyld; når du skriver Soul 30 kWh så er dette netto, på Leaf er 30 kWh brutto. Dette utgjør ca. 11% forskjell i rekkevidden, som for noen kan være forskjellen mellom å måte lade på veien, eller å komme seg frem mellom A og B uten å lade.
Bare for ordens skyld, Så må du huske på at en soul kan ha dramatisk høyere forbruk enn en leaf, spesielt på motorveien. Vil nok påstå at Leaf går lengre uansett, såsant man ikke bare kjører i 60 og lavere.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk


Karl-Wilhelm

i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

stromifokus

#7
Sitat fra: DBR på onsdag 20. september 2017, klokken 12:56
Sitat fra: stromifokus på onsdag 20. september 2017, klokken 11:58
Sitat fra: AlexKC på onsdag 20. september 2017, klokken 10:05
Hei :)

Lurer faktisk på det samme. Skal kjøpe meg elbil og søker råd fra dere erfarne elbilister. En ny Kia Soul Exclusive 2018 30 kWh eller en brukt Nissan Leaf Tekna 30 kWh? Hva anbefaler dere? :) Kjører ganske mye.

Håper dere har mye bra å komme med :)

Mvh
Aleksander
bare for orden skyld; når du skriver Soul 30 kWh så er dette netto, på Leaf er 30 kWh brutto. Dette utgjør ca. 11% forskjell i rekkevidden, som for noen kan være forskjellen mellom å måte lade på veien, eller å komme seg frem mellom A og B uten å lade.
Bare for ordens skyld, Så må du huske på at en soul kan ha dramatisk høyere forbruk enn en leaf, spesielt på motorveien. Vil nok påstå at Leaf går lengre uansett, såsant man ikke bare kjører i 60 og lavere.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Nå er vel ikke Leaf noe klasseleder heller i lavt forbruk? Den bruker vel dramatisk mer strøm enn klasselederne?
Leaf er en av de elbilene som sliter med dramatisk varmegang på batterier under kjøring med hurtiglading underveis. Bjørn Nylands videotester av denne viste hvor dramatisk dette er i praksis.

DBR

Sitat fra: stromifokus på onsdag 20. september 2017, klokken 13:22
Sitat fra: DBR på onsdag 20. september 2017, klokken 12:56
Sitat fra: stromifokus på onsdag 20. september 2017, klokken 11:58
Sitat fra: AlexKC på onsdag 20. september 2017, klokken 10:05
Hei :)

Lurer faktisk på det samme. Skal kjøpe meg elbil og søker råd fra dere erfarne elbilister. En ny Kia Soul Exclusive 2018 30 kWh eller en brukt Nissan Leaf Tekna 30 kWh? Hva anbefaler dere? :) Kjører ganske mye.

Håper dere har mye bra å komme med :)

Mvh
Aleksander
bare for orden skyld; når du skriver Soul 30 kWh så er dette netto, på Leaf er 30 kWh brutto. Dette utgjør ca. 11% forskjell i rekkevidden, som for noen kan være forskjellen mellom å måte lade på veien, eller å komme seg frem mellom A og B uten å lade.
Bare for ordens skyld, Så må du huske på at en soul kan ha dramatisk høyere forbruk enn en leaf, spesielt på motorveien. Vil nok påstå at Leaf går lengre uansett, såsant man ikke bare kjører i 60 og lavere.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Nå er vel ikke Leaf noe klasseleder heller i lavt forbruk?
Mine erfaringer er at soul ligger en 15-20% mer i forbruk enn Leaf på motorvei. Det utgjør ganske mye mer enn de 3kwh i netto.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk


stromifokus

Sitat fra: DBR på onsdag 20. september 2017, klokken 13:25
Sitat fra: stromifokus på onsdag 20. september 2017, klokken 13:22
Sitat fra: DBR på onsdag 20. september 2017, klokken 12:56
Sitat fra: stromifokus på onsdag 20. september 2017, klokken 11:58
Sitat fra: AlexKC på onsdag 20. september 2017, klokken 10:05
Hei :)

Lurer faktisk på det samme. Skal kjøpe meg elbil og søker råd fra dere erfarne elbilister. En ny Kia Soul Exclusive 2018 30 kWh eller en brukt Nissan Leaf Tekna 30 kWh? Hva anbefaler dere? :) Kjører ganske mye.

Håper dere har mye bra å komme med :)

Mvh
Aleksander
bare for orden skyld; når du skriver Soul 30 kWh så er dette netto, på Leaf er 30 kWh brutto. Dette utgjør ca. 11% forskjell i rekkevidden, som for noen kan være forskjellen mellom å måte lade på veien, eller å komme seg frem mellom A og B uten å lade.
Bare for ordens skyld, Så må du huske på at en soul kan ha dramatisk høyere forbruk enn en leaf, spesielt på motorveien. Vil nok påstå at Leaf går lengre uansett, såsant man ikke bare kjører i 60 og lavere.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Nå er vel ikke Leaf noe klasseleder heller i lavt forbruk?
Mine erfaringer er at soul ligger en 15-20% mer i forbruk enn Leaf på motorvei. Det utgjør ganske mye mer enn de 3kwh i netto.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Mine erfaringer viste at egolfen brukte dramatisk mindre strøm enn Leaf på motorvei. Min gamle egolf brukte ca. 10% mindre enn Soul i dramatiske hastigheter.

DBR

Sitat fra: stromifokus på onsdag 20. september 2017, klokken 13:27
Sitat fra: DBR på onsdag 20. september 2017, klokken 13:25
Sitat fra: stromifokus på onsdag 20. september 2017, klokken 13:22
Sitat fra: DBR på onsdag 20. september 2017, klokken 12:56
Sitat fra: stromifokus på onsdag 20. september 2017, klokken 11:58
Sitat fra: AlexKC på onsdag 20. september 2017, klokken 10:05
Hei :)

Lurer faktisk på det samme. Skal kjøpe meg elbil og søker råd fra dere erfarne elbilister. En ny Kia Soul Exclusive 2018 30 kWh eller en brukt Nissan Leaf Tekna 30 kWh? Hva anbefaler dere? :) Kjører ganske mye.

Håper dere har mye bra å komme med :)

Mvh
Aleksander
bare for orden skyld; når du skriver Soul 30 kWh så er dette netto, på Leaf er 30 kWh brutto. Dette utgjør ca. 11% forskjell i rekkevidden, som for noen kan være forskjellen mellom å måte lade på veien, eller å komme seg frem mellom A og B uten å lade.
Bare for ordens skyld, Så må du huske på at en soul kan ha dramatisk høyere forbruk enn en leaf, spesielt på motorveien. Vil nok påstå at Leaf går lengre uansett, såsant man ikke bare kjører i 60 og lavere.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Nå er vel ikke Leaf noe klasseleder heller i lavt forbruk?
Mine erfaringer er at soul ligger en 15-20% mer i forbruk enn Leaf på motorvei. Det utgjør ganske mye mer enn de 3kwh i netto.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Mine erfaringer viste at egolfen brukte dramatisk mindre strøm enn Leaf på motorvei. Min gamle egolf brukte ca. 10% mindre enn Soul i dramatiske hastigheter.
Rart. Jeg har Leaf og samboeren har 1gen egolf, og jeg ligger veldig likt med begge 2. Dog jeg kjører 80-90% av tiden på e6 gardemoen-oslo.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk


stromifokus

#11
Sitat fra: DBR på onsdag 20. september 2017, klokken 13:29
Sitat fra: stromifokus på onsdag 20. september 2017, klokken 13:27
Sitat fra: DBR på onsdag 20. september 2017, klokken 13:25
Sitat fra: stromifokus på onsdag 20. september 2017, klokken 13:22
Sitat fra: DBR på onsdag 20. september 2017, klokken 12:56
Sitat fra: stromifokus på onsdag 20. september 2017, klokken 11:58
Sitat fra: AlexKC på onsdag 20. september 2017, klokken 10:05
Hei :)

Lurer faktisk på det samme. Skal kjøpe meg elbil og søker råd fra dere erfarne elbilister. En ny Kia Soul Exclusive 2018 30 kWh eller en brukt Nissan Leaf Tekna 30 kWh? Hva anbefaler dere? :) Kjører ganske mye.

Håper dere har mye bra å komme med :)

Mvh
Aleksander
bare for orden skyld; når du skriver Soul 30 kWh så er dette netto, på Leaf er 30 kWh brutto. Dette utgjør ca. 11% forskjell i rekkevidden, som for noen kan være forskjellen mellom å måte lade på veien, eller å komme seg frem mellom A og B uten å lade.
Bare for ordens skyld, Så må du huske på at en soul kan ha dramatisk høyere forbruk enn en leaf, spesielt på motorveien. Vil nok påstå at Leaf går lengre uansett, såsant man ikke bare kjører i 60 og lavere.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Nå er vel ikke Leaf noe klasseleder heller i lavt forbruk?
Mine erfaringer er at soul ligger en 15-20% mer i forbruk enn Leaf på motorvei. Det utgjør ganske mye mer enn de 3kwh i netto.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Mine erfaringer viste at egolfen brukte dramatisk mindre strøm enn Leaf på motorvei. Min gamle egolf brukte ca. 10% mindre enn Soul i dramatiske hastigheter.
Rart. Jeg har Leaf og samboeren har 1gen egolf, og jeg ligger veldig likt med begge 2. Dog jeg kjører 80-90% av tiden på e6 gardemoen-oslo.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
I dramatiske hastigheter der høyrefoten bruker gasspedalen aktivt i 110 sonen så skilles klasselederne fra Leafen ganske klart. Men kjører du ikke dramatisk , f.eks. i 60 i 110-sonen, så er det ikke så stor forskjell, nei.

AlexKC

Så dere sier at Nissan Leaf er bedre på motorveien? Jeg kjører jo en del motorvei. Hver dag til jobb osv.

Mvh
Aleksander

stromifokus

Sitat fra: AlexKC på onsdag 20. september 2017, klokken 14:13
Så dere sier at Nissan Leaf er bedre på motorveien? Jeg kjører jo en del motorvei. Hver dag til jobb osv.

Mvh
Aleksander
Da bør du ta en prøvekjøring og se hva du synes selv.

AlexKC

Sitat fra: stromifokus på onsdag 20. september 2017, klokken 14:30
Sitat fra: AlexKC på onsdag 20. september 2017, klokken 14:13
Så dere sier at Nissan Leaf er bedre på motorveien? Jeg kjører jo en del motorvei. Hver dag til jobb osv.

Mvh
Aleksander
Da bør du ta en prøvekjøring og se hva du synes selv.

Har testet Kia Soul. Skal teste Nissan Leaf til helgen :) Greit å få anbefalinger fra erfarne elbilister allikevel. Vil ikke bomme på valget mitt.

Mvh
Aleksander

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA