Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilke huslading? Nye Nissan Leaf Launch Edition

Startet av farts_fantomet, torsdag 04. januar 2018, klokken 23:33

« forrige - neste »

farts_fantomet

Heisann,

Har bestilt ny Nissan Leaf Launch Edtion som jeg får i mai.

Samtidig har jeg bestilt Salto ladestasjon av et lokalt godt kjent elektroselskap i nærmiljøet som selger disse.
Spm nå er hvilke type strøm jeg skal gå for?
Har Nissan Leaf Launch Edition 3-fase ombordlader?

Har fått anbefalt 1-fase 28A til ladestasjonen fordi vi har 1-fase inn til huset.

Men for ca. ti tusen kr. kan BKK legge om til 3-fase inn til huset og elektroselskapet legge om til 3-fase fra sikringskap, og 3-fase kabel til salto ladestasjonen.
Det negative da er at dette vil utløse et annleggsbidrag på nettleien som kan utløse en del ekstra kostnad som følge at vi belaster nettet mer.

Håper på raske svar her  :)

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Leaf er bare enfas og enfas til ladestasjon bør sannsynligvis være nok, men 3 fas til huset kan være en fantastisk oppgradering.
Vi fikk oppgradert fra enfas til trefas til huset og kunne gå bort fra 3'er regelen: max 3 ting om gangen fra enten  komfyr, vaskemaskin, tørketrommel, VV bereder og elbilllading til alt på en gang med trefas og samme Amp på  hovedsikring. Stue+Kjøkken, bad og elbillading er på tre forskjellige faser og det var en enorm forbedring.
I tillegg ble det uproblematisk med 1x10A + 1x13A for elbillading samtidig (egentlig dedikerte 16A og 32A enfaskurser på samme fase, men Soul'en bruker vi egentlig bare med 10A på Wallbox og Tesla stod normalt på 13A selv om den kunne justeres opp til 32A - uansett nok til 60 000km årlig elektrisk)

jakure

Prisen du oppgir virker å være utrolig lav.

Normalt vil vel det BKK gjør gå innunder det såkalte anleggsbidraget. Anleggsbidraget innebefatte normalt endring av tariff (økning), materiell som kabel og hovedvern, samt arbeidskostnader. Størrelsen på anleggsbidraget avhengig av hvordan du bor, lengde på kabel størrelse på hovedvern etc. I tillegg skal din installatør etablere en sikringsavgang, trekke kabel til din Salto-lader. Alt dette for kr. 10000 høres veldig billig ut.

Skal du ha ordentlig glede av investeringen din, bør du oppgradere sikringsskapet ditt slik at hele huset nyter godt av 3-fase. Med en elektrifisert fremtid, er det nesten rart å tenke at noen kan klare seg med 1-fase. Med elbil sammen med andre el-komponenter, må du virkelig passe på så ikke sikringer går. Sikkerhetsmessig er det heller ikke bra. Det blir naturligvis fare for at du stadig ligger tett oppunder grensen for hva anlegget er dimensjonert for, med fare for varmgang, mye utfall og i verste fall brann. Personlig, tenker jeg at du bør gjøre oppgraderingen til 3-fase, og gjøre det fullt ut. Det koster en del, men du vil garantert nyte godt av investeringen siden.

NB! En annen sak. Jeg vil tro at 3-fase forsyningen du nevner BKK kan etablere er 3-fase 230V IT og ikke 400V TN-S. Det er litt viktig å ha klart for seg. I tilfelle 3-fase 230V IT, må du være sikker på at Salto ladestasjonen er konstruert for 3-fase 230V IT og ikke kun 400V TN-S. I tilfelle 400V TN-S fra BKK, MÅ du bygge om sikringsskapet ditt.
2018 BMW i3 - Maraton Edition
2015 Citroën C-Zero, blå (Solg)

leafnor

#3
Slik jeg ser det er det for den elektrifisering som "var" at det er poeng å ha stor effekt til lading i og med batteriet er lite. Med større batterier i det som kommer og 28A en fas tilgjengelig til lading er det nok mer forglemmelse på å sette bil på lading enn at en har for liten effekt som gjør en strømfast i gårdsplassen.
Jeg ville brukt de 10.000 på noe "nyttig" fremfor å sende de til elektrikker.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Joltus

Eg har fått lagt fram en 6mm kabel og skal sikre ladestasjonen med 32A. Da har eg mer enn nok til min Leaf. Kommer neppe til å kjøre 32A på den veldig mye, det blir mer en kuriositet og for de få gangene eg må ha futt så fort som mulig. Da vil jo dobbelt så fort hjelpe, men allikevel egentlig neppe være nok.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA