Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Smøre opp bakbremser

Startet av tryvann, mandag 18. september 2017, klokken 16:01

« forrige - neste »

tryvann

Jeg har bilen på service i dag. De ringte meg og ønsket å smøre opp bremsene bak fordi de hang. Dette ville de ha 1000,- kroner ekstra for.
Jeg mener at bremsene skal fungere, og dersom de ikke gjør det så er det en reklamasjon. Bilen er kjørt under 40.000 km og er tre år gammel. Han jeg snakket med mente at dette var en svakhet på disse bilene all den tid bremsene ikke ble så mye brukt. Jeg mener at bilen skal fungere etter hensikten og normal bruk, og dersom disse bremsene henger selv etter å ha blitt brukt normalt så er dette noe de bør ha på sin "serviceliste".
Jeg sa at dersom hans faglige vurdering var at å utbedre var en reklamasjon så kunne han gjøre det. Hvis ikke så tok jeg heller en reklamasjonssak dersom feilen skulle vise seg å ødelegge bremsene på sikt, men da med å henvise til denne samtalen.

Hva mener dere andre? Er jeg på viddene eller har jeg rett?
2014 VW e-UP!
2014 P85+ (solgt)
2017 X75D (lev nov/des)
Model 3 (reservasjon)

Supermann

Du har rett. Dette er reklamasjon. Send en mail og få i gang skriftlig korrespondanse på det. Trommelbremser kan vare hele bilens levetid og er forventet å vare vesentlig lenger enn 3år og 40tkm.

Elmo

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

brattbakke

Greit å følge dette opp. Min E-up er blitt hentet to ganger av bergingsbil og vært inne til reperasjon 3-4 ganger da håndbrekket henger seg fast bak. Fått skriftlig fra verksted at brekket ikke bør brukes utover 1-2 dager. Ikke særlig imponert over servicen kan man si...
2021 Tesla Model 3 LR, 2020 Nissan Leaf

jankph

Total heng på bakbremsene mine i morges. Har bare stått natten over, men var ute i kraftig regn  før den ble parkert i går kveld. Skikkelige slepespor (egentlig skubbespor siden jeg rygget ut) og svidd lukt ut av garasjen...se bilde.
Avtale med verkstedet på fredag, får se hva de sier.
VW e-up! 2015-mod siden juni 2017

Elmo

Fatter ikke hvorfor dere bruker brekket på flatmark :o    Park låser jo hjulene mer enn godt nok.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Knut Røe

Ved kjøring i regnvær eller etter du har spylt bilen bør du kjøre litt med brekket delvis på, for å tørke opp fuktigheten med varme som skapes. Dette like før du parkerer, kanskje 1 til 2 hakk på brekket et par kilometer bør gjøre susen.

jankph

Sitat fra: Elmo på mandag 02. oktober 2017, klokken 23:00
Fatter ikke hvorfor dere bruker brekket på flatmark :o    Park låser jo hjulene mer enn godt nok.

Du har vel helt rett i det, men gammel vane er vond å vende. Hva brekket angår hadde jeg samme problem på min gamle Skoda Fabia og der løste de det ved å bore opp ekstra dreneringshull for å slippe ut bremsestøv og fuktighet.
VW e-up! 2015-mod siden juni 2017

nortrahof

På enkelte biler, så "klistrer" bremseskoene fast til tromlene. Dette er ikke et spesielt VW E-UP-problem.
Det bruker å skje når bremsene er fuktige når de settes til. Det hjelper ikke å smøre bremsene (da man ikke skal ha olje/grease på de delene som setter seg fast).
Er dette et gjentakende problem, så kan det hjelpe å bytte bremsesko (gjerne til en annen type)?

Sitter bremsen veldig fast, så kan det være et tips å skru av felgen og slå på trommelen med en hammer - eller hjulnøkkelen (gjerne løsne festeskruen på bremsetrommelen først).
Som regel er det nok å bevege bilen i begge retninger - om ikke bremseskoen sitter for fast.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

jankph

Sitat fra: jankph på mandag 02. oktober 2017, klokken 22:52
Total heng på bakbremsene mine i morges. Har bare stått natten over, men var ute i kraftig regn  før den ble parkert i går kveld. Skikkelige slepespor (egentlig skubbespor siden jeg rygget ut) og svidd lukt ut av garasjen
Avtale med verkstedet på fredag, får se hva de sier.
Litt usikker på hva verkstedet gjorde, for jeg fikk ikke snakket med dem, bare hentet nøkkelen, men det ser ut til at de skiftet begge trommelene med innmat og alt, og håndbrekket ble nå så stramt at jeg knapt klarer å løfte det. Garantisak, heldigvis. Skulle bare mangle. 
VW e-up! 2015-mod siden juni 2017

MikkeBoomBoom

Jeg har lignende sak med Gumpen/Møller nå. Etter service så fikk jeg bemerkning på at bremsene bak henger og at det er er behov for å bytte klosser og skiver foran. Bilen har gått snart 90 000km.

Det at den tidvis har hengt bak har jeg merket og det ble smørt opp på sist EU kontroll. Dessverre så virker det som om dette er et tilbakevendende problem, noe som da medfører en stadig utgift på oss som forbrukere.

La oss ta et annet eksempel: Du kjøper en laptop for å skrive dine memoarer  ::) dette gjør du i to år, på ei hytte uten strøm og internett. Etter to år kobler du deg på nett og skal skrive en epost. Til din store forskrekkelse fungerer ikke @ på tastaturet, fordi du ikke har brukt denne flittig. Da drar de fleste av oss til Komplett, Elkjøp eller Lefdal for å få fikset feilen, ikke sant? Jeg mener det samme gjelder for biler.

Jeg har akkurat sendt følgende tre spørsmål til Gumpen/Møller:

1. Er det slik at jeg som forbruker må forvente at bremsene bak henger slik at de må byttes fra tid til annen? Feilen er jo ikke slitasjen, det er bare symptomet som følge av diagnosen, som er at bremsene henger. Altså ikke slitasje som følge av bruk, men slitasje som følge av feil i bremsesystemet.

2. Forventes det at disse utgiftene dekkes av meg?

3. Slik jeg leser rapporten fra verkstedet så "henger" bremsene, hvordan mener dere at jeg skal unngå dette i fremtiden? Jeg fullader og bremser ned hele Tinnheiabakken (Lang bakke i Kristiansand), vet ikke hva mer man som forbruker kan gjøre?

Så får vi se hva de sier. De kunne ikke si hvor mye det ble for å fikse det, men at det ville koste litt det var det ingen tvil om.

Hva slags ordmagi kom du med jankph? Og hvilket verksted brukte du?

jankph

Sitat fra: Mikalv på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 09:52
Hva slags ordmagi kom du med jankph? Og hvilket verksted brukte du?

Jeg brukte Gromstad Auto i Arendal. Ikke noe spesiell ordmagi, sa bare "Det er vel en garantisak dette her?" og fikk til svar at det skulle de se på. Ved henting fikk jeg bare nøkkelen i hånda og beskjed om at bremsene var skiftet. Interessant nok finner jeg heller ikke noe om hva de har gjort i verkstedhistorikken i "Mitt Bilhold".
VW e-up! 2015-mod siden juni 2017

brattbakke

På min bil har de nå byttet bånd samt trommel bak uten at det hjalp. Det som løste problemet var at de slakket håndbrekket ganske mye slik at det må trekkes godt til for at bilen skal henge i en bakke. Aldri vært noen diskusjon om dette er garanti, men de kranglet på lånebil en gang og ville bare gi dette i tre dager selv om det tok mer tid før bilen var fikset. Dette gjelder også Gumpen i Kristiansand/Mandal. Gav seg til slutt. Skjer dette igjen forventer jeg at det dekkes på garanti selv når denne går ut. Så lenge det blir reklamert første gang innen fem år vil jeg forvente at ny hendelse innen fem år innebærer at det første utbedringforsøket ikke var vellykket?

Greit nok at det kanskje ikke er nødvendig å bruke håndbrekk. Men står nå en gang i instruksjonsbok at dette skal brukes og ikke alle har en parkeringsplass som er på flat mark. Har hatt mange biler og aldri hatt tilsvarende problem. Bilen er fra 2014 så skulle bare mangle at man klarer å lage et håndbrekk som fungerer.

Siste gang var bilen inne hos et lokalt Gumpen verksted. De opplyste da at bremsene foran ikke var blitt smurt på siste service hos det andre lokale verksted, selv om dette ble anbefalt. Kjøpte bilen med serviceavtale så mistenker at man derfor ikke smurte bremsene siden man ikke kunne fakturere dette ekstra. Altså all mulig grunn til å passe på. De smurte da opp og gjorde et nummer av de var snille som gjorde dette uten kostnad :)

Dette er ikke noen stor sak for meg da bilen fungerer men kan ikke si det frister å oppgradere til f.eks en golf basert på erfaringene.

2021 Tesla Model 3 LR, 2020 Nissan Leaf

nortrahof

Trommelbremser kan "henge" på mange steder. Som regel "klistrer" de seg fast til bremsetromlene. Da hjelper ikke "smøring av mekanikken". Det skjer ofte når bremseskoene er noe slitt slik at de har maksimal kontakt med trommelen og håndbrekket settes til. Smøring hjelper dersom "mekanikken er treg". Da må bremsekraften først overvinne mekanisk treghet. Dersom denne tregheten er større enn fjærkraften som trekker bremseskoene til bake, henger bremsene - også ved kjøring. Da først kan jeg forstå behovet for smøring?
Moderne biler bør ha bremser som har kraftige nok returfjærer til å overvinne "normal treghet".

Har ikke vært ute for dette i løpet av 3 1/2 år med E-UP! Jeg stoler på at låsingen av gearkassen i "P" er tilstrekkelig - og har alltid parkert i en bakke som er 5% ned til garasjen og gjør det samme med E-Golf.
En sjelden gang har jeg brukt håndbrekket og da dersom jeg parkerer i en bakke "på glatta". Da kan man risikere at varmen i dekkene smelter isen slik at bilen sklir med låste forhjul. Da kan det være en ekstra sikkerhet å ha håndbrekk på bakhjulene.



VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

MikkeBoomBoom

Sitat fra: jankph på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 10:11
Sitat fra: Mikalv på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 09:52
Hva slags ordmagi kom du med jankph? Og hvilket verksted brukte du?

Jeg brukte Gromstad Auto i Arendal. Ikke noe spesiell ordmagi, sa bare "Det er vel en garantisak dette her?" og fikk til svar at det skulle de se på. Ved henting fikk jeg bare nøkkelen i hånda og beskjed om at bremsene var skiftet. Interessant nok finner jeg heller ikke noe om hva de har gjort i verkstedhistorikken i "Mitt Bilhold".


Jeg kjøpte bilen i sin tid derfra og har historisk sett opplevd at de er litt mer på servicesiden enn Gumpen i Kristiansand. (Bytte av ladekladd, leiebil mm). Men nå fikk jeg akkurat en mail fra Gumpen om at de ville se på tromlene kostnadsfritt samtidig som de ønsket å bytte tromler og klosser foran. Tenker jeg gjør det og ser hva de sier.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA