Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hurtigladenettet

Startet av Pilot, mandag 18. september 2017, klokken 10:28

« forrige - neste »

Pilot

Hei,

Var en tur til Hurdal og skulle lade på Fortum Nebbenes. Appen viste 3 ledige ladere, men ved adkomst var det 2 ledige. Begge ABB ladere var opptatt og de to andre ville ikke starte. I tillegg ville ikke Fortum fjernstarte de, men påsto at ladebrikken var ødelagt. Prøvde appen, men der fikk jeg melding om feil bruker/passord til tross for 5 forsøk med passord reset.

Etter 20min venting, prøvde jeg ABB lader og selvsagt virket brikken der. Ganske dårlig service av Fortum. Jeg nektet å bruke SMS og betale 0,5 ekstra med så dårlig service.

Samme skjedde på rettur når jeg skulle igjen lade på Nebbenes. Kø, ladere som ikke virker, osv.

Det hjalp ikke å se på 20+ Tesla superchargers rett ved siden av hvor alt gikk som smurt.

Hadde tilsvarende opplevelser på vei til Strømstad.

Leser en del om at Tesla ladenettet kommer til å knele når M3 kommer ut. Men jeg tror at andre løsninger kommer til å lide enda mer når Audi, Jaguar, Hyundai og andre dytter ut elbiler på markedet.

Signerte kontrakt for X75D i August, men fikk kalde føtter og trakk meg etter 6 dager i påvente av IAA i Frankfurt, Nissan og andre.

Med siste opplevelse, kommer jeg nok til å revurdere beslutningen.

Hvordan er deres opplevelse av hurtigladenettet i landet?

THE

Har støtt og stadig problemer med Fortum. Brikke som ikke ladestasjon vil lese f.eks. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg ha ringt support hos Fortum, men det har alltid løst seg på en eller annen måte. Har aldri kommet til defekt ladestasjon og blitt stående strømtom.

Grønn kontakt har jeg så langt aldri hatt problem med, har fungert uansett om jeg har brukt brikke eller startet fra app.

Venter på en Tesla X selv, og langtur vil bli noe helt annet med Tesla enn med kortrekkevidde-elbil selv om jeg må basere meg på en del ChaDeMO-lading i tillegg til Super chargere også. Fram til nå har jeg aldri latt være å ta elbilen på tur pga. at jeg har vært usikker på om hurtigladere fungerer. Jeg håper og tror at hurtigladenettverket vil få bedre kapasitet og bedre opptid etterhvert som det kommer flere brukere.

Når jeg får X, så går dieselbilen på Finn.no, og det slik jeg ser det så er det kun Tesla som er aktuelt for min del hvis jeg skal være helelektrisk. Det går nok ennå noen år før det eksisterer ladenettverk som kan konkurrere med Tesla, og derfor har jeg egentlig ikke seriøst vurdert andre bilmerker. Jaguar, Mercedes, BMW og VAG har jo vist fram en del fine konsepter, men siden det ikke er presentert konkrete planer for storstilt utbygging av 150+kW CCS i hele Europa i løpet av de neste to årene, så er jeg likevel skeptisk til om de kan konkurrere med Tesla allerede neste år.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Knut Røe

Allerede neste år?
Jeg er enda mer tvilende til om de er i nærheten i løpet av 5 til 10 år.

jkirkebo

Sitat fra: Pilot på mandag 18. september 2017, klokken 10:28
Hei,

Var en tur til Hurdal og skulle lade på Fortum Nebbenes. Appen viste 3 ledige ladere, men ved adkomst var det 2 ledige. Begge ABB ladere var opptatt og de to andre ville ikke starte. I tillegg ville ikke Fortum fjernstarte de, men påsto at ladebrikken var ødelagt. Prøvde appen, men der fikk jeg melding om feil bruker/passord til tross for 5 forsøk med passord reset.

Hvordan er deres opplevelse av hurtigladenettet i landet?

Jeg lader mye på Fortum og har aldri problemer lengre med brikken. Det var en stund enkelte Efacec-ladere ikke ville lese den (for lav følsomhet tror jeg), da brukte jeg appen til å starte. Har dog ikke hatt det problemet på lenge. Bruker i hovedsak Veefil-ladere om de er ledige da de er kjappest å starte og har leser/knapper på fronten istedenfor på siden.

Har også brukt Fortum-brikken i Sverige (Borås) uten problemer. Dessuten har jeg brukt den på endel sakteladingsstolper, også uten problemer.

Grønn Kontakt har jeg derimot hatt endel problemer med, laderen på Statoil på Gjøvik har jeg aldri fått til å virke. Den bak Statoil virket heldigvis fint begge gangene, men det blir fort kø da.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Panduck

Jeg ville prøvd i fred og ro en dag man har masse tid å få login til websiden til å fungere. Jeg har ikke prøvd appen, men det er vel mer eller mindre det samme som map.chargedrive.com i en nettleser? Passordet er lagret på googlekonto, slik at den alltid blir fylt in automagisk (bruker chrome på mobil).

Laderene har vært veldig stabile stortsett alltid, det er en type ladere som har problem med å lese brikken min, da bruker jeg websiden.

fredag

#5
Porsgrunn supercharger var stappfull ved middagstid i går. Jeg kjørte videre til Larvik for å lade ved Fortum Fritzøe brygge og spise mens vi ladet. 2 av 4 type2-uttak på Garo stolpene var opptatt, de to andre virket ikke. Chademo-lading feilet på begge hurtigladerne. Jeg fikk ladet på type2 etter 15-20 minutter da den ene av de to bilene som sto og ladet dro.

Tidligere i sommer satte jeg Teslaen på lading en av Fortums Garo type2-stolper på McD Porsgrunn, og gikk på kino mens bilen skulle lade. Ladingen feilet og stanset omtrent da filmen startet. Ikke mulig å restarte lading fra Tesla-appen. (Men hvis jeg hadde notert meg nummeret på stolpen, så hadde jeg kanskje klart å restarte ladingen via webapp?)

Det er aldri noe problem med dette på Teslas superchargere. Jeg synes i grunn synd på de som har andre typer elbiler og er avhengige av disse hurtigladerne.

Men i 2017 har det vært et økende problem at Porsgrunn supercharger er full, noe som i praksis er like ille. Porsgrunn supercharger kan med fordel utvides fra 8 til 16 stolper. Eller enda bedre, Tesla kan sette opp noen av de nye Urban Supercharger stolpene sine på Brotorget kjøpesenter i Stathelle (rett ved E18), Downtown kjøpesenter i Porsgrunn, Fritzøe Brygge i Larvik (kort vei fra E18) og Amfi Kragerø (Sannidal, rett ved E18).
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Trekkoppbil

Moralen er å være forberedt med flere betalingsløsninger tilgjengelig, når man skal på tur.  Pass på å ha lademuligheter for telefon og nettbrett i bilen.

For 2-3 år sida syntes jeg problemene var langt større enn nå, så det går framover, og vi skal være glad noen satser på hurtiglading.

Det som jeg synes er det største problemet nå, er bilister som er klønete og lite hensynsfulle, og som står i veien for hverandre, og som ikke bryr seg om køen bak seg. Hvis folk ville slippe hverandre fram, parkere så flest mulig får lade, og ikke stå unødig lenge når det er kø, og man kan gjerne ringe Fortum om stolper som ikke virker, så de kan bootes til neste bilist kommer.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA