Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fullstendig forvirret i Tesla jungelen. Kjøp av ny 75d eller brukt 90d 2016?

Startet av Ø.andersen, søndag 17. september 2017, klokken 21:01

« forrige - neste »

Ø.andersen

Hei
Har sett flere tråder med dette emnet, men klarer rett og slett ikke velge.
Prøvekjørt en p100d k helgen og selvfølgelig meget imponert av denne og tesla generelt.
Har sett meg ut 75d , farge, og med AP pakke,  samt vinterdekk hos tesla.com.
Men hva med brukt ? Feks 90d 2016 modell med mye utstyr som havner på tilnærmet lik pris?
Håper på litt hjelp her. Meget gunstig å kjøpe nytt nå med tanke på renten.



spirrevipp

Renten er selvfølgelig helt super. Hvor lenge pleier du å ha biler du kjøper? Bytter du bil hvert 2-3 år, og har brukbart med egenkapital blir forskjellen selvfølgelig mye mindre enn om du fullfinansierer og planlegger å beholde den i 10 år.

Fordelen med ny er selvsagt lav rente, og helt ny bil hvor du selv velger utstyr & farge. Ulempe er at man må regne med høyt verditap og typisk +/- 3 måneders ventetid.

Fordelen med brukt er at det verste verditapet er tatt hvis du finner en som er kurant priset med det utstyret du vil ha, og du kan få bilen raskt.

Edit: Vurderer du S eller X?
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Ø.andersen

For oss passe s best.
Veldig usikker på finn.no prisene...  Nye biler har tross alt mye inkludert som standard

spirrevipp

Prisene på Finn.no kan være litt ymse, masse tråder om det her.  ;D

Det som har blitt standard er jo ting som var inkludert i premium-pakken + luftfjæring, så kjøper du en bil med disse så er det ikke så store forskjeller. Det som virkelig er nytt er seter og AP 2.5, resten er vel bare justering av pakker hvis jeg husker rett.

I en 2016 S90D så vil du typisk få ekte skinnseter istedenfor de nye "vegan"-setene (de gamle delskinn-setene er vel ikke like gode som de nye, så de ville jeg kanskje styrt unna). Ytelsen på S90D er ikke endret. Du kan få AP1 eller AP2 ettersom hva du foretrekker, med eller uten luft/vinter/premium.

Skal legge min S90D på Finn.no når jeg får X til uka, så hvis utstyret på den skulle passe så bare ta kontakt. S90D hvit (utlevert 31.12.2016, så i praksis en 2017 bil), gått 18k, AP1, sorte nextgen skinnseter, premium interiørpakke, vinterpakke, panotak, oppgradert lader, 19" Slipstream sommer/vinter, original gummimatter og MaxProtect lakkforsegling. Ikke hifi/luft. Bilen blir lagt ut med et realistisk verditap.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

daktari

Som nevnt over, bl.a. setene er forskjellige. Dagens "premium" er mykere enn "next gen" men smalere.
Sjekk årsmodell på serienummeret/vin der f.eks yyyGFxxxxxx der G indikerer 2016 og H 2017. Det er oftest kvartalsvise endringer av mindre art.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

GOS

Sitat fra: daktari på søndag 17. september 2017, klokken 23:58
Det er oftest kvartalsvise endringer av mindre art.

Hvor får du det fra? Bil produsert i statene i ett kvartal blir jo ett annet kvartal her. Historien viser at de har gjort forbedring helt uten at dette er knyttet til kvartaler, ref. f.eks nå i sommer når de endret aks og lot luftfjæring bli standard. 19.06 er jo ikke akkurat kvartalslutt.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

turfsurf

Juni er vel siste måneden i Q2, så 19.06 er ganske nært kvartalslutt IMO.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

mthoring

Sitat fra: turfsurf på mandag 18. september 2017, klokken 06:57
Juni er vel siste måneden i Q2, så 19.06 er ganske nært kvartalslutt IMO.

Jepp og endringene ble jo tross alt annonsert 1. juli.
MEN luftfjæring inkludert og endringer i pakkene ble annonsert 22. juli. Deretter ble det gjort endringer i autopilot som gjelder biler produsert fom
ca 25. august. 
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

o.b.lix

Jeg ville kjøpt brukt med Ap1. Helt overlegen "ny" Ap2.

Utover det er det ikke stor forskjell på ny 75D og brukt 85D, verken på kjørekomfort eller rekkevidde. God rente på 75D, kort leveringstid på 85D.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

nie

Hvorvidt du skal kjøpe ny eller brukt bil finner du ut av selv.
Men hvis du bestemmer deg for brukt bil, ville jeg ha styrt unna Teslas bruktbiler og heller funnet meg et fint eksemplar på finn.no. Tesla sin logistikk for bruktbilene er såpass tidkrevende at jeg ville ha styrt unna. Finner du en fin bil på finn så kan den være din på to-tre dager.

Vær også oppmerksom på at hvis du kjøper brukt 90D så er mange av disse uten luftfjæring mens det er standard på en ny 75D. Luftfjæring på min 85D brukte jeg hver gang jeg skulle kjøre de siste 500 meterne frem til hytta så den ville ikke JEG vært foruten.


ludwig_holberg

Jeg ville gått for ny - du får med de siste forbedringene, kampanjerente, helt feilfri bil (ingen risiko for skjulte skader), og lengst mulig garanti- og reklamasjonstid.

Generelt sett er bruktmarkedet for Tesla overpriset etter min vurdering mtp hvor gode nyprisene er. Kampanjerenten har en kontantverdi på ca 30-40k.

Hvis autopilot er et viktig argument, så ville jeg heller ikke lagt vekt på at AP1 per nå var bedre. Software-forbedringene kommer, og da er det viktigere og tryggere på sikt å ha AP2.5 hardware, som du får ved å kjøpe en helt ny bil.

sfinxern

En ting er hvert fall sikkert, Tesla må selge biler som hakka møkk nå!!?

2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA