Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva sparer jeg og vil det lønne seg?

Startet av Pål B N, søndag 17. september 2017, klokken 11:58

« forrige - neste »

Pål B N

Vurderer å handle el-bil nå for å bruke tur-retur jobb, men er litt usikker på hvor mye jeg faktisk vil spare på det og om det vil lønne seg? har en Ford Connect også som jeg vil beholde.

Kjører ca 8 mil i snitt hver dag, ikke bomring, har en Connect som går på ca 0,65 diesel, vil jeg da få stor besparelse på å kjøpe eksempelvis en Kia Soul?

stromifokus

Sitat fra: Pål B N på søndag 17. september 2017, klokken 11:58
Vurderer å handle el-bil nå for å bruke tur-retur jobb, men er litt usikker på hvor mye jeg faktisk vil spare på det og om det vil lønne seg? har en Ford Connect også som jeg vil beholde.

Kjører ca 8 mil i snitt hver dag, ikke bomring, har en Connect som går på ca 0,65 diesel, vil jeg da få stor besparelse på å kjøpe eksempelvis en Kia Soul?
Jeg pleier å si at man sparer ca. 1 kr per km på drivstoff i en elbil. Alle andre goder kommer i tillegg.

Agmuns

Det kommer helt an på bruken og hvordan du planlegger å finansiere. For min del vil det være dyrere å kjøpe elbil enn å beholde bensinbilen hvis jeg tar toget i stedet for å kjøre bil, fordi jeg må låne penger og jeg har ganske lavt bensinforbruk. Mao må jeg kjøre _mye_ for at kjøp av elbil skal lønne seg. Jeg kjører for ordens skyld med 0,5 i snitt og gjennom to bomstasjoner hver dag.

Hovedårsaken til at det blir dyrere med elbil er fordi jeg må opp to bilstørrelser for å finne en elbil med god nok rekkevidde, og større biler koster som kjent mer og da må jeg låne penger som også har en kostnad.

Pål B N

Sitat fra: Agmuns på søndag 17. september 2017, klokken 18:46
Det kommer helt an på bruken og hvordan du planlegger å finansiere. For min del vil det være dyrere å kjøpe elbil enn å beholde bensinbilen hvis jeg tar toget i stedet for å kjøre bil, fordi jeg må låne penger og jeg har ganske lavt bensinforbruk. Mao må jeg kjøre _mye_ for at kjøp av elbil skal lønne seg. Jeg kjører for ordens skyld med 0,5 i snitt og gjennom to bomstasjoner hver dag.

Hovedårsaken til at det blir dyrere med elbil er fordi jeg må opp to bilstørrelser for å finne en elbil med god nok rekkevidde, og større biler koster som kjent mer og da må jeg låne penger som også har en kostnad.

Har ikke tenkt å låne, menn ser jo at besparelsen neppe vil lønne seg om du tenker rein økonomi.jeg bruker vel ca 15-16000 på diesel pr år og bomringen er kansje en 2-300 pr mnd, så jeg blir neppe rik av å bytte til el-bil nei..

erik e

Ikke lønnsomt. Ingen blir rik av og kjøre EL-bil.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

ksorlund

Reint drivstoffmessig får jeg følgende regnestykke

Felles data: 8 mil pr dag i 20 dager pr mnd

Connect: 0,65l/mil x 8 mil = 5,2 l pr dag x 13 kr/l = 67,60 kr/dag x 20 dager = 1352 kr/mnd

Kia Soul: 27 kWh batteri / rekkevidde 17 mil = ca 1,6 kWh/mil x 8 mil = 12,8 kWh/dag x 20 dager/mnd = 256 kWh/pr mnd. Strømmen koster rundt regnet ca 1 kr/kWh. Har også tatt en noe pessimistisk reell rekkevidde. Regneforsøk med andre bilers batteri og ca rekkevidde avviker med noen få 10ere pr mnd.

Mitt regnestykke viser en antagelse på ca 1000 kr spart hver mnd bare i drivstoff. Besparelsen blir høyere om du kan lade gratis feks på jobb og lavere om du må hurtiglade mye.

Utover dette må du se på finansieringen.
2018 Peugeot Partner Tepee Electric
2016 Kia Soul EV Exclusive

elektrolux

#6
Forden vil sannsynligvis ha/få en del vedlikeholdskostnader, mens en moderne elbil er vedlikeholdsfri. Legg likevel merke til at de fleste forhandlere ønsker at du kommer inn med bilen for såkalt service som i store trekk går ut på å sjekke at alt er OK på bilen, og så fakturere deg for dette.

Samtidig er kanskje verditapet på Forden mindre enn på en elbil.

Vi har stor glede av å ha både diesel, bensin og elbiler i stallen. Da tar elbilene seg av all pliktkjøring som handleturer og pendling, mens diesel tar ferier og lengre oppdrag, og bensin tar seg av koseturene. Det betyr mye mindre slitasje på dieselen og mulighet for å leie ut bilene. Med mer en et kjøretøy kan en også bruke egen tid på vedlikehold og spare store beløp der. Bytter f.eks akkurat nå clutch på vår VW T4 Diesel. Naboen brukte nettopp 27 000 kr på en tilsvarende jobb på sin Opel mens vi håper på å slippe unna med noen få tusenlapper i deler siden vi kan kose oss med jobben uten å være uten bil i mellomtiden. 

Vær obs på ekstrem priser på deler til Kia. Vurder derfor gjerne f.eks en brukt Ford Fokus elbil i stedet, en flott bli med god rekkevidde og svært hyggelig bruktbilpris.

https://www.finn.no/car/used/search.html?engine_fuel=0%2F4&make=0.767&model=1.767.3739

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA