Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Regnsensor Kia Soul EV

Startet av Stavanger, søndag 17. september 2017, klokken 09:03

« forrige - neste »

Stavanger

Hei! Jeg har hatt min Kia Soul EV i en liten uke, og er kjempefornøyd med bilen. Det ser ut til at frontruta har regnsensor, men jeg klarer ikke å få vindusviskerene til å starte automatisk. Står ingenting i instruksjonsboka, som jeg har klart å finne. Ganske irriterende å måtte starte og styre de manuelt. Er det noen som har erfaring med dette? Har 2018 modell, importert fra Tyskland.

Stig-Arne

Soul har ikke regnsensor desverre

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk


Usikker

Den "dingsen" du ser oppe på ruta er en klima sensor, den registrerer om det er fare for dugg på ruta og styrer luft opp hvis den merker høy luftfuktighet
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

_OE_

Færre sensorer større driftssikkerhet

Sent from my SM-G930F using Tapatalk


Stavanger

Takker for svar:-) jeg sjekket med Kia i Stavanger i dag, og de sa det var en sensor som aktiviserer vindusviskerene dersom hendelen på rattet står i posisjon 1 eller 2 (ikke null). Men hastigheten reguleres ikke automatisk. Har ikke fått testet dette ut siden det for en gangs skyld har vært strålende sol i Stavanger i hele dag.

Svein Evensen

#5
Det stemmer ikke. Som tidligere skrevet så er dette en fuktsensor som styrer varmeapparatet. Skremmende at en forhandler sier noe slikt. Jeg tar forbehold om at det har blitt regnsensor på 2018 modellen. Men tror ikke det. Sett i posisjon og prøv.Posisjon 1 så har du intervall bryter. Posisjon 2, går konstant. Posisjon 3 så økes hastigheten ytterligere.

Usikker

--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

ksorlund

Grei tommelfingerregel er at er det utstyr som ikke omtales i brukerhåndboka så er det nærliggende å tro at det ikke finnes.  ;) Når det er sagt er det ikke alt som er omtalt som finnes heller for brukerhåndboka er skrevet for alle mulige typer utstyr. Derfor kan en bensinbils brukerhåndbok omtale AdBlue, som kun finnes på dieselbiler.
2018 Peugeot Partner Tepee Electric
2016 Kia Soul EV Exclusive

Usikker

--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

Acustica

Sitat fra: Usikker på mandag 18. september 2017, klokken 20:11
På min 2018 er det ikke regnsensor

Ganske vilt. Det hadde jeg på en middels utstyrt Toyota i 2005.

Kårepåsporet

Dere som har Soul skal være glad for st bilen ikke har kopi av Ioniq sin regnsensor, den er håpløs!
En kan justere følsomhet, men jeg opplever at den lever sitt eget liv, plutselig så starter turboen og da går den som ville nøkken.
Det ender med at jeg må styre viskere. Takke seg til viskere med justerbar intervallfunksjon. Mye bedre.

Knut Røe

Sitat fra: Acustica på lørdag 23. september 2017, klokken 07:52
Sitat fra: Usikker på mandag 18. september 2017, klokken 20:11
På min 2018 er det ikke regnsensor

Ganske vilt. Det hadde jeg på en middels utstyrt Toyota i 2005.
Det er ikke så sykt. Tesla har det heller ikke.

Acustica

Sitat fra: tiger`n på lørdag 23. september 2017, klokken 08:31
Sitat fra: Acustica på lørdag 23. september 2017, klokken 07:52
Sitat fra: Usikker på mandag 18. september 2017, klokken 20:11
På min 2018 er det ikke regnsensor

Ganske vilt. Det hadde jeg på en middels utstyrt Toyota i 2005.
Det er ikke så sykt. Tesla har det heller ikke.

Har aldri sagt at det er sykt.

På nevnte Toyota fungerte regnsensoren perfekt. Kan ikke huske at jeg nesten tok i hendelen så lenge jeg hadde bilen. Den justerte etter mengden regn og sluttet når den skulle.

Jeg synes det er rart disse "teknologi"-bombene ikke har det som andre biler tilbød for 12 år siden.

Forøvrig snodig at Soul ikke har regnsensor, app-styring m.m.

stromifokus

#13
Sitat fra: Acustica på lørdag 23. september 2017, klokken 09:15
Forøvrig snodig at Soul ikke har regnsensor, app-styring m.m.
Jeg hadde begge deler på min forrige elbil. Regnsensoren funket bra på egolfen og er derfor savnet. Men man kan leve uten.

App hadde egolfen også. I løpet av alle de årene jeg hadde den, brukte jeg den mindre og mindre. Vet ikke helt hvorfor, men hvis man stort sett parkerer i garasje, så trenger man knapt forvarming til nesten 1000 kr i året.

Samtidig er det rart at nye elbiler fra konkurrentene mangler f.eks. rattvarme, luft i seter, aktiv kjøling/varming av batteri etc. Dette er ting man gjerne trenger i arktisk klima.

Acustica

Sitat fra: stromifokus på lørdag 23. september 2017, klokken 11:02
Sitat fra: Acustica på lørdag 23. september 2017, klokken 09:15
Forøvrig snodig at Soul ikke har regnsensor, app-styring m.m.
Jeg hadde begge deler på min forrige elbil. Regnsensoren funket bra på egolfen og er derfor savnet. Men man kan leve uten.

App hadde egolfen også. I løpet av alle de årene jeg hadde den, brukte jeg den mindre og mindre. Vet ikke helt hvorfor, men hvis man stort sett parkerer i garasje, så trenger man knapt forvarming til nesten 1000 kr i året.

Samtidig er det rart at nye elbiler fra konkurrentene mangler f.eks. rattvarme, luft i seter, aktiv kjøling/varming av batteri etc. Dette er ting man gjerne trenger i arktisk klima.

Enig, det er mye bra med Soul.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA