Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe brukt trilling. Forventet prisfall?

Startet av Frikk Fossan, søndag 17. september 2017, klokken 07:28

« forrige - neste »

Frikk Fossan

Hei.

Jeg driver for tiden og undersøker å kjøpe en brukt trilling. Siden dette er min første bil og økonomien ikke er på det aller sterkeste så er jeg keen på å finne ut hvilken årsmodell som økonomisk sett lønner seg å kjøpe.

På finn ligger 2015 versjoner ute til 110k ish. Ser at 2013 ligger rundt 90k og 2011 på 80k.

Maksbudsjett er 140k.

Er det å få med seg 5års-garantien svært viktig, eller kan det lønne seg med en 2011/12?

Hva tenker folk?

pwb

Hvis du har ett maks budsjett på 140.000 og en ny koster bare bitte litt mer så bør du heller spare litt og kjøpe en ny. Det er galskap å kjøpe en brukt trilling til de prisene som står på finn. Men du kan få kjøpe min 2014 ion 93000km. Den har fortsatt igjen ca 1.5 års garanti og det var jo 120.000km batterigaranti når jeg kjøpte den. Skal ha 100.000,- Aldri hatt noen problemer med den. Det er montert kina dieselvarmer men brukte den kun en gang sist vinter, den er ikke ferdig koblet opp med styring av vifte og dieseltanken er kun ei oljekann foran så anbefaler at den ikke brukes med mindre man er litt handymann. Det er DEFA kupevarmer i den også. Bra sommerdekk, orginale vinterdekk piggfrie så de bør snart byttes. Så er noen gale nok til å gi meg 100.000,- for den så selges den med en gang for da kjøper jeg meg en ny. Orginal 8/14A lader + kabel til de nye ladeboksene.

goggo

Med ditt budsjett på 140K så ville jeg ha valgt en 2014 eller nyere Mitsubishi, og ikke Peugeot eller Citroen.
Fordelen med dette er:


  • 2014 eller nyere biler har en bedre batterikjemi enn de eldre, disse batteriene vil holde mye lengre enn de eldre bilene uten å miste kapasitet over tid.
  • Mitsubishi har fjernstart av varmen, så du kan ha varm bil når du begynner å kjøre om vinteren. Dette betyr en god del på rekkevidde.
  • For 2014 modell og nyere så har Mitsubishi 10% flere battericeller enn de andre. Det betyr 10% lengre rekkevidde og det betyr færre fulle oppladinger av batteriet hvilket igjen betyr at batteriet varer i flere år/km før det mister kapasitet.

Garantien kan være viktig. Det er få feil på disse bilene (jeg har hatt 2 av dem og kjørt over 60000 km med dem), men de feilene som er kan bli dyre hvis det ikke er garanti. 
Det beste er oftest å kjøpe bil som er solgt originalt i Norge, da importbiler har kortere garanti.
Kjøper du i tillegg av en seriøs bilforhandler i stedet for av privatperson eller "useriøst" firma så har du en en ekstra sikkerhet i form av 5 års reklamasjonsrett.

Dette ser jo ut som en veldig fin bil da, fra merkeforhandler til og med :)
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=96711507

Og jeg er ikke enig med PWB at kjøp av brukt Trilling er galskap :)
De holder seg godt i pris fordi markedet etterspør denne type små biler, og det er gode biler. Jeg var  veldig fornøyd med mine trillinger, og hadde fortsatt å kjøre Trilling hvis de ikke hadde hatt litt for liten rekkevidde for mitt bruk.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

CitB59EL

#3
Vi var litt i samme situasjon ifjor. Men siden vi fant ut at prisfallet var ikke så stort så kjøpte vi ny bil isteden for. På vår nye C-Zero er det 5 år på bilen og 8 år garanti på batteri. Dette gjorde utslaget for vår del. Fristet mer med 8 års garanti/100 000 km på batteri enn å kjøpe en trilling til 100 000 som hadde kanskje 1-2 år igjen av garanti på batteri. Ja jeg vet at batteri så si aldri går istykker-men fint å ha argument hvis en skal selge bilen etter f.eks 5 år å kunne si at det er 3 års garanti igjen på batteri! Vi kommer ikke til å passere 100 000 før 8 år uansett. Bilen er mega bra! Vi kjøpte den som nr 2 elbil-men den blir brukt desidert mest! Nye Citroen og Peugeot har fått forvarmer men mangler fremdels 10% på batteri. 

goggo

Sitat fra: CitB59EL på søndag 17. september 2017, klokken 08:28
Nye Citroen og Peugeot har fått forvarmer
Det visste jeg ikke, er det med samme fjernkontroll som Mitsubishi eller kan det settes med en timer i bilen? Vet du hvilken årsmodell dette kom på?

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

CitB59EL

Det er på 2017 modell. Fikk vite dette av selger når jeg var innom med vår 2016 uten varmer på service.

jkirkebo

Med et maksbudsjett på 140k ville jeg nok heller sett på en brukt Leaf faktisk. Masse biler å finne rundt 100k, også norsksolgte. Som f.eks denne:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=104261267
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

erik e

Tips.  Ta med 140 000,- til bilbutikk . Mangler ikke mye på ny bil. Dette ordner seg.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

oggaman

Innenfor budsjettet ditt ville jeg heller sett på Leaf gen 2 eller VW UP!

Trillingene er ok biler, men veldig enkle.

Karl-Wilhelm

#9
Trillingene er helt utmerket for kortkjøring og alle turer hvor rekkevidde er null problem, vinter som sommer. Men for ditt budsjett er jeg personlig ikke i favør av et slikt kjøretøy. Brukt 2.Gen leaf som andre har påpekt, eller til og med 1.Gen gir deg mye mer bil for pengene som du kanskje vil se nytten av på sikt.

Vurder å strekke deg 3000kr for noe slikt:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=104542033

Folk er tilsynelatende fornøyde med Leaf og Trilling med hensyn på driftsikkerhet, men det er verdt å kikke på If sin "supersikring" eller hva nå enn heter som inkluderer feil på driftbatteri. Ved å kjøpe på finn kan du også få med bruktbilforsikring til 600kr som også gir en form for trygghet.
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

elektrolux

e-Up gir mer komfort, sikkerhet og rustbeskyttelse.

Vel verd å prøve en til 130 000 kr før du bestemmer deg.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA