Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjøpshjelp/tips

Startet av Tony Phan, søndag 17. september 2017, klokken 02:15

« forrige - neste »

Tony Phan

Hei,

Skal kjøpe meg elbil, og tidligere hatt en Leaf.

Har også lest litt på forumet her, men ikke blitt 100% klok på hva jeg bør gjøre.
Sannsynligvis er det nok Tesla model S / E-golf 2018 med 300km rekkevidde.

Har veldig lite lyst til å vente 6 mnd uten bil for leveranse av E-golfen, og 2017(og eldre) E-golf har kun 190km rekkevidde.

Har også tittet litt på finn.no. Der ser jeg f.eks MS S85 2014 til 429.000. Er det verdt prisnivået?
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=104462905

Har også vurdert en S70 men den utgår, pga totalprisen til over 700k med det jeg ville hatt på. Selv med 0.25% renten.

Kort oppsummert:

Bør jeg gå for
1. E-golf 2018 for 360k ish, og vente 6mnd+ med leveranse.
2. E-golf 2017- for under 250k med svakere rekkevidde på 190km?
3. Model S85 2014 model til 450k (maks 80k km?)
4. Andre smarte alternativer dere kanskje har? :)

timingbeltkiller

Du har ikke lyst til å vente, men tydelig du KAN.
Da ville jeg vente på nye Golf. Mulig også nye Leaf blir solgt med minimal ventetid.

Brukte elbiler minus Tesla er vanligvis gode kjøp med første eier som har tatt
den relativt høye nybilavskrivingen.

Det er nettopp ikke tilfellet med Tesla.
Her er bruktprisene så høye at den høye nybilavskrivingen overføres til neste eier.
Tesla bør du derfor bare kjøpe som nybil!

Hvor lang er pendleravstanden din?
Inntil 10 km vil du komme raskere fram med en elsykkel enn med elbil.
Dette pga hendighet i trafikken og fordi den behøver ikke samme bry og tid
til klargjøring før kjøring.

En praktisk kvalitets elsykkel får du i prisklasse omkring 20 tusen.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Trond.m

Tror nok en ny Tesla kan få et vesentlig større verditap framover enn det vi har sett tidligere. Når det kommer flere biler med akseptabel rekkevidde vil markedet for en stor sedan som Tesla nok være begrenset. En e-Golf tror jeg vil ha lenger økonomisk levetid, og selv etter 8 år vil den nok ha tilstrekkelig rekkevidde som pendler / bybil. Tesla er jo ikke noen optimal bybil da den nesten ikke får plass i offentlige og private parkeringshus med smale parkeringsplasser.

Tony Phan


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA